Bukefalos 28 år!

"Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

JessicaM

Trådstartare
Nu får jag tacka gudarna att det inte är tvärsom ;)

Men jag försöker komma underfund med varför han är så bråkig tex i stallgången. För när jag rider så är han inte alls på det viset. Visst han kan väl testa o "nej nu vänder vi här" men man behöver bara mana på lite så är den diskussionen över.

Har provat att stå ute o borsta o göra iordning honom men han är lika "kan inte stå still" där. Vi rider bara skogsmulleridning så jag kräver inte så mkt när vi är ute..

Några förslag på vad jag kan göra eller inte ska göra?
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Det är ju väldigt lite info du givit... Är det bara att den tramsar runt i gången? står den och skrapar? trampar den runt även när du står och borstar den eller är det "så fort du slutar"?

Hur är hästen i stallgången efter du kommit tillbaka från ridtur?


Och generellt är alla hästar som inte utsätts för press väldigt snälla att rida :) Att gå rakt fram ute i skogen är ingen direkt press förutom om hästen kanske håller på att ridas in eller så :)
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Han beteer sig som om han är stressad försöker gå över mig, går fram o tillbaka sida till sida, slänger o buffar med huvudet.

Han är lugnare när vi kommer tillbaka från ridturen.
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Jag har exakt samma problem med unghästen. Hon är nervös i gången, gillar inte alls att sitta fast och går från sida till sida hela tiden. Så lämnar ett avtryck här, så jag hittar tillbaka! Vi traglar och traglar, men det går bättre!

Tar även emot tips jag också( om jag får sno en liten knapp från dig? ;) ). Hon vill även lyfta på benen när skydden ska på, står gärna o kickar med bakbenen också, utan irritation utan snarare för påhitts skull.
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Visst delar jag med mig av tråden :D

Ja min kuse är ju ingen unghäst direkt, han är 19år hehe. har haft honom i 1år om några dagar.

Jag vet inte hur jag ska lugna ner honom när han står på gången :(
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Jag brukar försöka att ignorera henne ganska mycket, liksom låtsas som att hon står still och fortsätta som vanligt. MEn när det blir för mycket försöker jag att ryta i lite, säga till henne att man står still i gången. Jag ger även mycket beröm när hon väl står still, tex med en liten morot eller dylikt.

Har du testat att bara ställa honom i gången, o bara "gosa" lite? Kanske i några minuter, ge han ågot gott att tugga på och sedan släppa in han i boxen?
Verkar han stressad, eller bara uttråkad? Ivrig kanske?
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Går hästen på lösdrift i en flock eller står dom inne på nätterna, hur ser rutinerna ut. Har hästen alltid varit såhär, varje dag i ett år?

När du har hästen i stallet, vilka tider är det? Är dom andra hästarna i stallet eller ute? Märker du någon skillnad om dom är inne eller ute? :)
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Nu så tar jag in dem på kvällarna. De är 4st. Han är lite lugnare när de står inne och jag har honom i stallgången.

Kanske beror på att jag inte har ridit så ofta den sista tiden (ja ä reumatiker)..
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Jag skulle säga att det beror på ouppfostrad häst. Det är väldigt svårt att "träna bort" när man inte riktigt vet själv vad man gör för fel. ex. min häst var bufflig förut, men sen sa min tränare att han flyttade på mig! utan att jag ens visste om det eller märkte det. Hon lärde mig hans signaler osv. Nu är det nästan ett år sen och nu kan han stå helt lös i gången, behöver inte ens ha grimma på egentligen. (men har det ifall att ändå) Så mitt bästa tips är att ta hjälp utav någon duktig tränare :)
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Jag är också inne på att han är lite ouppfostrad. Så håller gärna föl och unghästar på i början när de står uppbundna i stallgången. Det är ett jäkla jobb att få dem att sluta. Men som med allt annat - tålamod och konsekvens. Ställ honom där du vill ha honom och tillrättavisa när han lämnar det.

T ex: vår åring stod och skrapade och skrapade med frambenet när man skulle borsta det han ville inte bli borsta där och försökte komma undan med benen. Men jag brydde mig inte utan fortsatte att borsta lika lugnt. Han hoppade omkring på tre ben och blev mer och mer irriterade på mig. Till slut trillade han framåt, tappade balansen. Oj, vad förvånad han såg ut! Vad hände nu? ungefär. Sedan slutade han med det. Just nu handlar det om att inte stå med rumpan i stallväggen, d v s tvärs över gången. Jag vet att hovslagaren inte vill ha dem så av säkerhetsskäl. Så jag ställer honom rak och han flyttar sig, jag puttar tillbaka och han ställer sig snett. 50 11 gånger och jag håller på att bli tokig. Men jag ska vara envisare än honom, så är det bara. Det går till slut.
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

För mig låter det som din häst inte respekterar dej som ledare. Säg att du skulle börja kräva lite av honom från ridningen, skulle han då börja protestera? För isf beror det nog på att han anser att han är din ledare...
Träna från marken med honom. Krävs inte mycket för det, en grimma o ett längre grimskaft, ev. ett dressyrspö för att förlänga dina armar. Till en början räcker dt med enklare övningar som att flytta hästen sidledes, flytta fram och bakdelen, backa osv.
När du flyttar hästen kommer han att lära sig att du bestämmer och är ledare över honom, och förhoppningsvis kommer han stå stilla, inte springa över dej o sånt. Om han flyttar sig mot dej i stallgången så var noga med att du inte flyttar dej, utan med lätt tryck på t.ex bogen/magen så flyttar du tillbaka honom.
Jag tror inte riktigt på det här med uppfostrad/ouppfostrad häst. Har man lärt en häst att stå stilla i gången så gör den det om det ser människan som en ledare. Men om någon annan kommer provar troligen den allra "uppfostrade" hästen om det går att flytta människan och lär sig snabbt vad som gäller.
Lycka till!
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Som jag skrev till svar till Jessica tror jag kan fungera även för dej. Med en unghäst är det ju väldigt viktigt att redan då lära hästen att människor är högst i rang och flyttar hästarna.

Vad det gäller skydden hade jag lite samma problem med en foderhäst. Vad jag gjorde var att att dra (inte så att det gör ont eller hästen faller omkull) lite i svansen åt motsatt ben, för då lutar den automatiskt sig åt andra. Om den står och vilar på det andra benet kan den ju inte lyfta benet du ska sätta på skyddet. Kan ju krävas lite tid men det kan det vara värt.

En annan variant är att du ber någon annan hålla i ett av frambenen för då måste den stå med båda bakbenen på marken. Var nogrann att hästen inte faller och tappar balansen, för då kan hästen se skydden som något negativt. Nackdelen med det här är ju att du kan bli "beroende" över att ha någon som håller frambenet och det kan bli svårt att göra iordning hästen själv. Lycka till!
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Mitt bästa tips är att ha honom lös med longerlina eller ledrep, Och sen ska han stå där du ställer honom.
Tar han ett steg år sidan, framåt eller bakåt så ställ tillbaka honom Och det ganska omgående i samma sekund han rörde sig.
Det är lättare och går snabbare att korrigera än om man binder upp.

Min är ganska "tung" och skulle antagligen skaka lite på huvudet om det släpptes en bomb utanför stallet..
kanske inte, men typ. ;)
Så henne är jag ganska hård mot, får ta tag i henne ganska rejält och ryta till en gång, Sen så fort hon står still där jag ställde henne så släpper jag det helt och fortsätter att borsta henne och kanske klia henne för att visa att jag var nöjd med henne.
Jag är ganska tyst när jag annars är runt henne och är aldrig "jobbig" mot henne när jag inkräktar på hennes space.


För övrigt så håller jag med Syrpa! Det kanske krävs 5 minuter där du flyttar honom åt olika håll och kanter och sedan ska han kunna stå stilla. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Förmodligen överskottsenergi helt enkelt. Försök se till att hästen motioneras ordentligt och får stimulans. Om du vissa dagar har för ont för att rida så kanske någon annan kan hjälpa dig?
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Är det när han är ensam i stallet?

Är den van att stå i gången- från tidigare ägare?

Skulle borsta av den i boxen snabbt o sen rida den mer o ta träning såsom att kunna stå still efteråt.

Utmana inte ödet o håll på bara för sakens skull. Den är så pass gammal att den vet när du är klar med rutinerna. En liten stund o då kan den sköta sig.
VAR KONSEKVENT o BERÖM!
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Han är inte kittlig???

Bara en tanke. Min gammla 17 åring var likadann. Va nog konsikvent.
Han var den som bestämmde i hagen så när han stod i gången va han orolig för flocken.

Ute blev han av med energi och var lugn. När han stod i gången stressa han upp sej..

Det är rätt naturligt att de ska vara stressade när de sitter fast, för instinkterna säger till att det är farligt att sitta fast. Träna på att han litar på dej i trånga utrymmen exempelvis transporten mm.
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Tack för tipsen!

Nu har det visserligen lugnat ner sig betydligt, när jag har satt mina gränser och hon är med på noterna. Idag var alla fyra ben i marken när jag höll på med henne, och en lugn häst fick beröm av glada jag! :)

Så det enda jag gjort är nog att markera att jag inte tyckt hennes beteende varit ok, dvs klappat till lite lätt på det ben som kommet flygande, "prooat", och ignorerat henne lite.
 
Sv: "Bråkig" på marken, jättesnäll på ryggen

Håller inte riktigt med dig? En häst ska väl kunna stå kvar även om man är "klar med rutinerna". Vad händer om hästen plötsligt blir skadad och du lär linda benen, men vanligtvis aldrig gör det annars. Ska hästen då inte kunna stå still i gången för att du gjort klart allt du annars brukar göra? Eller om du bestämer dej för att mysa lite extra med hästen i gången? Om hästen inte kan stå stilla så fort man är klar ska man nog fundera lite över hur mkt koll man egentligen har på hästen ...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Ridning Hej! Jag undrar om någon har tips till mig. Min häst kan bli stressad i ridning och även svår när jag ska hoppa upp på hans rygg. Han...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 936
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp