Brandlarm stall/loge

Lickety

Trådstartare
Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till mobilerna?
 
Intressant, har hört att värmevarnare kan fungera men håller på att kika på frågan.
Jag fick iaf det svaret när jag pratade med mitt försäkringsbolag och det är det som står i LBK. Har funderat på brandvarnare i sadelkammaren (som är en brandcell) men i stallet känns överdrivet - det är inte där det kommer börja brinna först hos mig.
 
Jag fick iaf det svaret när jag pratade med mitt försäkringsbolag och det är det som står i LBK. Har funderat på brandvarnare i sadelkammaren (som är en brandcell) men i stallet känns överdrivet - det är inte där det kommer börja brinna först hos mig.
Vi har ett stort stall med loge, som är typ omöjligt att bygga upp igen om det skulle brinna ned. Så jag försöker hitta något system att ha på logen, nära nock. Nere i stalldelarna och garage osv kan nog något mer standardsystem fungera, men på logen blir det ganska dammigt. Helst något som varnar i mobilen, som sagt. Ska ringa vårt försäkringsbolag ock fråga vad de rekommenderar.
 
Vi har ett stort stall med loge, som är typ omöjligt att bygga upp igen om det skulle brinna ned. Så jag försöker hitta något system att ha på logen, nära nock. Nere i stalldelarna och garage osv kan nog något mer standardsystem fungera, men på logen blir det ganska dammigt. Helst något som varnar i mobilen, som sagt. Ska ringa vårt försäkringsbolag ock fråga vad de rekommenderar.
Tror bara aspirerande fungerar i dammig miljö. Men kolla med försäkringsbolaget låter klokt :)
Jag tjatar alltid om brandceller men grejen är ju att brand utanför en brandcell är svårt att stoppa i stallmiljö och brandceller hindrar spridningen mellan byggnader eller byggnadsdelar.
 
Tror bara aspirerande fungerar i dammig miljö. Men kolla med försäkringsbolaget låter klokt :)
Jag tjatar alltid om brandceller men grejen är ju att brand utanför en brandcell är svårt att stoppa i stallmiljö och brandceller hindrar spridningen mellan byggnader eller byggnadsdelar.
Är inte så insatt i brandceller, men tänker att då större delen av den stora byggnaden har större ytor och är delad i två våningar av ett trä golv/tak blir det nog knepigt att få till.
 
Är inte så insatt i brandceller, men tänker att då större delen av den stora byggnaden har större ytor och är delad i två våningar av ett trä golv/tak blir det nog knepigt att få till.
Beroende på tjocklek kan trä motsvara en brandvägg(/golv/tak). Sen får man sektionerna bort stallet helt enkelt :)
Är allt byggt i trä eller är stallet murat? Så gjorde man ju ofta förr och då brukar det bara behöva kompletteras lite för att få bra brandskydd.
 
Beroende på tjocklek kan trä motsvara en brandvägg(/golv/tak). Sen får man sektionerna bort stallet helt enkelt :)
Är allt byggt i trä eller är stallet murat? Så gjorde man ju ofta förr och då brukar det bara behöva kompletteras lite för att få bra brandskydd.
Murat i ena änden, där är det 12 boxar, garage, sadelkammare osv. Den delen är svår att dela av ytterligare. I tak / logens golv det är rejäla plankor. I andra änden är det en stor yta som man kan använda för att köra in större lantbruksmaskiner. Där har vi ena porten öppen, för det är vår lösdrift. Vad definierar en brancell mer exakt? Jag är mest nervös för logen, tar det eld där så brinner det som bara den.
 
Beroende på tjocklek kan trä motsvara en brandvägg(/golv/tak). Sen får man sektionerna bort stallet helt enkelt :)
Är allt byggt i trä eller är stallet murat? Så gjorde man ju ofta förr och då brukar det bara behöva kompletteras lite för att få bra brandskydd.
Vårt problem är att om det börjar brinna, så kommer vi med ganska stor sannolikhet inte upptäcka det förrän det är övertänt.
 
Murat i ena änden, där är det 12 boxar, garage, sadelkammare osv. Den delen är svår att dela av ytterligare. I tak / logens golv det är rejäla plankor. I andra änden är det en stor yta som man kan använda för att köra in större lantbruksmaskiner. Där har vi ena porten öppen, för det är vår lösdrift. Vad definierar en brancell mer exakt? Jag är mest nervös för logen, tar det eld där så brinner det som bara den.
En brandcell ska kunna stå emot brand i 60 minuter. Det ger tid för att evakuera. Oftast står dock brandceller kvar oskadd (man har gjort fullskaliga försök på detta, dvs tänt på byggnader irl). Alltså bygger man korrekt idag är det inte ens säkert att man behöver evakueras djuren om det brinner utanför och är brandcell emellan (det som är målet).
Vårt problem är att om det börjar brinna, så kommer vi med ganska stor sannolikhet inte upptäcka det förrän det är övertänt.
Därför man ska ha brandceller :)

Jag jobbar med detta 🙈
 
En brandcell ska kunna stå emot brand i 60 minuter. Det ger tid för att evakuera. Oftast står dock brandceller kvar oskadd (man har gjort fullskaliga försök på detta, dvs tänt på byggnader irl). Alltså bygger man korrekt idag är det inte ens säkert att man behöver evakueras djuren om det brinner utanför och är brandcell emellan (det som är målet).

Därför man ska ha brandceller :)

Jag jobbar med detta 🙈
Jo, absolut, men jag måste ju ha larm ändå, eftersom om det börjar brinna på natten evakueras annars inga djur även om det kan brinna i en del i 60 minuter innan nästa del antänds. Ladan är byggd som den är, från år 1892.
 
Jo, absolut, men jag måste ju ha larm ändå, eftersom om det börjar brinna på natten evakueras annars inga djur även om det kan brinna i en del i 60 minuter innan nästa del antänds.
Alltså idag evakuerar man inte vid brand som inte är i själva stallet. Och normalt brinner inte stall/djurdelen, utan sadelkammare, verkstäder, garage, foder..
Jag tror fortfarande att du har mer nytta av brandceller än annat.
Men kolla med försäkringsbolaget och läs på på LBK :)
 
Alltså idag evakuerar man inte vid brand som inte är i själva stallet. Och normalt brinner inte stall/djurdelen, utan sadelkammare, verkstäder, garage, foder..
Jag tror fortfarande att du har mer nytta av brandceller än annat.
Men kolla med försäkringsbolaget och läs på på LBK :)
Nej, jag tror inte stalldelen är det som börjar brinna heller. Problemet är om branden når logen, oavsett var den börjar. Då är det klippt deluxe.
 
Nej, jag tror inte stalldelen är det som börjar brinna heller. Problemet är om branden når logen, oavsett var den börjar. Då är det klippt deluxe.
Brandceller och brandvarnare i brandcellerna?
Brandvarnare i de miljöer som inte är dammiga (garaget, sadelkammaren?). Då kan du ha "vanliga" brandvarnare kopplade till ex telefonen.
 
Brandceller och brandvarnare i brandcellerna?
Brandvarnare i de miljöer som inte är dammiga (garaget, sadelkammaren?). Då kan du ha "vanliga" brandvarnare kopplade till ex telefonen.
Ja, jag ska kika på det som alternativ. Har dock solceller på ladan med tillhörande el som går genom logen, förvisso med gnagarskydd men ändå, samt viss belysning osv även på logen. Vidare finns ju risk för blixtnedslag, ett hus på gården träffades av blixten för sådär 30 år sedan och brann ned till grunden. Har bett om ungefärlig offert på aspirerande system, så jag får ett hum om vad "dyrt" ligger på för skala. Tänker om man installerar ett sånt system kan de nog göra en helhetslösning för de andra olika delarna av byggnaden.
Vanliga system med värmevarnare anpassade till stall fick jag offert på, men tyckte de var snarast misstänkt billiga så jag kikar vidare.
 
Uppdatera gärna om du får en offert :)
Jag har hört summor omkring miljoner men då pratar vi stora stallar.

Tillägg; när jag frågade angående mitt eget stall sa försäkringsombudet ungefär "lägg pengarna på annat".
 
Uppdatera gärna om du får en offert :)
Jag har hört summor omkring miljoner men då pratar vi stora stallar.

Tillägg; när jag frågade angående mitt eget stall sa försäkringsombudet ungefär "lägg pengarna på annat".
Det går ju inte rent ekonomiskt att fullvärdesförsäkra byggnaden. Så skulle den brinna ned helt så tappar man 2-3 mille värde, eller så. Skulle nog inte lägga miljoner på brandlarm, men kanske hundra tusen vore en prislapp jag kan leva med.
 
Uppdatera gärna om du får en offert :)
Jag har hört summor omkring miljoner men då pratar vi stora stallar.

Tillägg; när jag frågade angående mitt eget stall sa försäkringsombudet ungefär "lägg pengarna på annat".
Försäkringsbolagets rådgivare gissade att ett aspirerande system skulle gå på mellan 30-50', så det är inte helt omöjligt i sånt fall. Dock har bolag som arbetar med detta lämnat Sverige som marknad i princip, så det spåret var lite meckigt ändå. Däremot har de en annan ny typ av värmevarnare under försök, som jag förstod det, och han skulle återkomma med mer info. Det systemet skulle vara lite billigare också.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 999
Senast: AntiPrimax
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
585
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
799
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp