Bukefalos 28 år!

brandsäkert höloft? material?

sommarvind

Trådstartare
Vilket material bör golvet på ett höloft vara för att klassas som brandsäkert?

Vad bör en nödutgång vara i för material till ett stall?
 
Sv: brandsäkert höloft? material?

Det finns flera material att välja på, kravet är att det ska ta minst 60 minuter för elden att ta sig igenom golvet - så det måste inte vara obrännbart material.

Det funkar mao med tex byggplywood, gips, minerit, spontat virke av god kvalitet etc. Sen finns det extremt dyra specialmaterial som tex Promatec men det finns inget behov av dessa i en "lagård".

Det handlar mera om tjockleken.

Trä brinner med ungefär 1 mm per minut, så 2x12 mm byggplywood håller då i 24 minuter.

Det går ju också att regla upp golvet och använda tex stenull mellan reglarna, med diffusionstät plast under tex 120 mm stenull så håller det tätt länge mot branden.

Nödutgång handlar ju bara om att det ska finnas en extra utgång från stallet och krav på väggar och tak är ju som altid att man inte ska ha material i ytskiktet som är mer lättantändligt eller utvecklar mer rök än vad trä gör... men de kraven på ytskiktet ska man i princip alltid ställa i byggnader.
 
Sv: brandsäkert höloft? material?

Gipsskivor minst B30 klassade helst dubbla det. Både tak och väggar, det gör att både rök och eld hålls så pass inne att man kan hinna rädda djuren.
 
Sv: brandsäkert höloft? material?

Kan man ha gips i taket i ett stall??? Fick för mig att det inte var att rek
 
Sv: brandsäkert höloft? material?

Nakna gipskivor är inte att rekommendera i ett stall.

Vad gäller brandklassade skivor så är dessa ofta onödigt dyra och man kan ofta få precis lika bra resultat med flera lager av billigare skivor som läggs i flera lager med förskjutna skarvar.

Kravet idag är inte B30 i stallar, utan EI60 (dvs det som förr i världen hade kallats för B60).

Vid klassning av "brandvägg" idag så har man en bokstavskombination följt av siffror som anger hur länge väggen/taket/golvet uppfyller detta.

Tex WEI15 kan vara klassning på ett fönster som stänger ute värmestrålning (W), och lågor och brandgaser (EI) under 15 minuter, eller ett bjälklag som är klassat R30 vilket då har tillfredställande hållfasthet (R) under 30 minuter.

Vad gäller brandavskiljning mellan höloft och stall så är det ur djurskyddsynpunkt ointressant hur länge stalltaket håller vid en brand nerifrån (då är redan hästarna mer än aningen krispiga när branden når upp till skullen i vilket fall).

Det som krävs ur djurskyddsynpunkt är att skullgolvet håller tätt under minst 60 minuter.

Där handlar det om att få tillräckligt mycket material ovanpå det bärande golvet som skyddar detta vid en brand så att dels inte bjälklaget ger vika och övervåningen störtar in och dels att inte brandgaser eller värmestrålning lyckas ta sig ner i stallet.

Ett sätt att lösa detta är då att regla upp golvets ovansida och lägga mineralull mellan reglarna (att reglarna brinner gör inget eftersom en regel som ligger på högkant och är 70 mm hög tar 70 minuter innan den är genombrunnen) och sedan lägga lämpligt skivmaterial ovanpå detta, tex plywood då gips inte tål dom påfrestningar man ofta har på en lantbruksbyggnad.

Om du hör med LBK (lantbrukets brandskyddskomité) så har dom färdiga typmodeller på golv, tak och väggar som uppfyller (R)EI60, det blir förmodligen så otroligt mycket billigare än att blanda in nån fånig firma eller konsult.

Om du mot all förmodan blandar in nån firma så går det inte att göra ROT-avdrag för lantbruksbyggnader eller nybyggen även om dom ofta använder det påståendet som försäljningsargument.

Genomförningar av rör och kablar i en "brandvägg" tätas lämpligen med ett särskilt expanderande skum på tub, detta finns att köpa i byggvaruhandeln så det är också något som en normalt händig person klarar av själv.

Ett annat tips är att man lägger yttertaket delvis med plastskivor som smälter vid en brand på skullen och då fungerar som brandventilation så branden går uppåt.
 
Senast ändrad:
Sv: brandsäkert höloft? material?

Inte nakna skivor inne i stallet men på höskulle osv, man kan ju ha andra skivor utanpå, vår brandchef sa att dubbla b30 också funkar, man kan lägga gipskivor mellan golv och tak för att skydda. SKa se om jag hittar foldern jag fick med info.
 
Sv: brandsäkert höloft? material?

Det jag säger är att dels är nakna gipsskivor inget bra i lantbruksbyggnader för att dom inte tål de "tuffa tag" som de utsätts för där och dels att brandklassade skivor är onödigt dyra då det finns andra skivor som fixar jobbet.

Skiter man i kostnaden så finns det produkter som Promatec och fireboard som visserligen är väldigt bra material men som är aldeles för dyra för att använda :grin:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 526
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 388
Senast: Lyan
·
Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
939
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp