Brodd - eller fläkskador?

Vad är du mest orolig för?

  • Broddskada

    Röster: 3 2,3%
  • Fläk- eller halkskada

    Röster: 112 86,2%
  • Lika orolig

    Röster: 10 7,7%
  • Ingetdera

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130

Elo

Trådstartare
Vi har ett tjockt lager pansaris över allt i dag. Detta innebar ju att hästarna skulle släppas ut, och behövde då gå över något som liknade en ishockeyrink, förutom i att den sluttade.

Vi har vissa hästägare som vägrar brodda sina hästar, pga oro för broddskador. Själv är jag mycket mer orolig för för skador på hästen orsakde av att den halkar (då antingen att den fläker sig eller går omkull), eller ännu värre - att hästen halkar och gör illa den som leder hästen in/ut.

Men hur är det med dig? Vilket oroar dig mest? Har du råkat ut för någotdera?
 
Enda broddskador jag haft är broddtramp och ingen gång har det varit några problem med hälta eller att hästen behövt stå. Det har varit ren och fin snö och inte lera och skit de gånger det hänt så på med skydd och rida som vanligt. Jag skulle aldrig släppa ut någon av hästarna utan brodd om det var risk att de skulle fläka sig, då får de hellre stå inne ett par dagar eller gå i sommarhagen på dan och stallas in nattetid, om det går att passera mellan stall och hage i väntan på hovslagaren.
 
Skodda hästar broddas, skulle aldrig våga låta skodd häst gå obroddad!
Barfotahästar kan ha (beroende på individ) betydligt bättre fäste på is än skodd utan brodd.

Med det sagt halkbekämpar jag isiga partier i hagen även för de som är barfota, samt om det är ren isgata I hagen får barfotahästar gå med broddade boots. Förra årets "vinter" var hemskt, med all is överallt, mycket meck med boots..

Ridning/träning på isigt underlag sker endast med brodd oavsett barfotahov eller skodd.

Har aldrig gått omkull på isigt underlag men tänker inte chansa heller.
 
Tycker som andra att det är totalt oansvarigt att ha skodda hästar utan broddar. Min häst är barfota som är en annan femma. Jag år rädd för halka då min förre häst gick omkull med broddar. Så man måste fan vara försiktig. Vi bor som tur är på västkusten vart det inte alls varit aå farligt. Dom dagar det är isgata så står hästarna inne. Sen grusas det till o från hagen. Har inte haft is i hagen än
 
Här uppe är alla hästar broddade med 4 brodd runt om, annars tar man sig inte ut till hagen bitvis. (Skriver alla men det finns säkert de som är obroddade även om jag inte vet någon).

Några allvarligare broddskador har jag inte varit med om, även om det såklart blir lite sår etc. Men det får de även sommartid när det blir sparkskador till exempel.
 
Efter att ha blivit tvungen att flytta från ett stall med isbana i hagen där min häst inte fick ha brodd så är det något jag alltid tar upp med stallägaren när jag bytt stall.
Är från Norrland från början och där är det självklart att man har brodd när det riskerar att bli halt. Så blev förvånad att folk inte hade brodd i isiga hagar när jag först flyttade söderut.
 
Aldrig släppa ut skodd häst på is utan brodd, det är galet oansvarigt. Tror inte en del förstår hur allvarligt en fläkskada kan vara, tar evig tid för dom att bli bra om dom ens blir bra.

Jag använde alltid dom lägsta isbroddarna 4 i varje hov och har aldrig varit med om några broddskador.
 
Jag har alltid fyrbrodd vintertid. Har en häst som gillar att stå på sig själv (japp, hon vilar gärna ena bakhoven rakt på den andra) och stämplar sig själv lite då och då. Hittills har det aldrig blivit nåt värre än ett sår som läker, inte ens den gång då hon med två månaders mellanrum fick ett hål i kronranden på exakt samma ställe (min hovis var bekymrad men det läker fint utan att hoven påverkades).

Däremot har jag sett vad som händer när två oskodda ponnyer ignorerar att de inte kan gå på blankis i nedförsbacke, vilket slutade med att den ena ponnyn åkte kana rätt in i ett träd med fraktur i manken som påföljd. Den andra ponnyn kanade tack och lov rakt in i trästaketet med magen före och sen blev det stallarrest tills vädret var bättre.
 
Inte jätterädd men jag broddar inte mina. Eller ja, fullblodet kan jag brodda men inte fånghänsten, då det blir en annan vinkel och hon blir dålig direkt, been there done that. Så henne får jag riskera fläkskada. Nu är det sällsynt det blir så halt i hagen, risken är mer på stallplan där man ska leda ut men då försöker jag salta och sanda (stallägaren bryr sig inte).
 
Kör någon slags kompromiss och har normalt bara två broddar. Min häst är lite stökig och vi har haft bökiga broddtramp.
Oskodda går utan. Blir sällan massa blankis här så det har funkat bra ändå :)
 
Är inte orolig för något, shit happens.
Men jag skulle aldrig ha en skodd häst utan brodd när det är halt.

Haft en häst som fått en broddspark med fissur i skenbenet som resultat. Nuvarande lyckades trampa sig rätt ordentligt I kronranden bak med framhovens traktbrodd.
Men sår läker snabbare än muskel och ligamentskador.
 
Aldrig utan brodd på skodd häst. Det är inte snällt mot hästen, skulle aldrig flytta till ett stall där hästarna inte fick ha det. Detta trots att min egen häst fick en broddspark i hagen för ett knappt år sen, fick stå på klinik i nästan två veckor och inte är 109% återställd ännu.
 
Vi har ett tjockt lager pansaris över allt i dag. Detta innebar ju att hästarna skulle släppas ut, och behövde då gå över något som liknade en ishockeyrink, förutom i att den sluttade.

Vi har vissa hästägare som vägrar brodda sina hästar, pga oro för broddskador. Själv är jag mycket mer orolig för för skador på hästen orsakde av att den halkar (då antingen att den fläker sig eller går omkull), eller ännu värre - att hästen halkar och gör illa den som leder hästen in/ut.

Men hur är det med dig? Vilket oroar dig mest? Har du råkat ut för någotdera?
Skulle aldrig falla mig in att inte brodda. Sätter man på hästen hala järnskor, så är man också skyldig att hjälpa den att slippa halka.
 
men vad gör ni med fånghästar då? där vinkeländringen ger smärta? vill gärna veta för jag är en av dessa idioter.
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 780
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp