Broddade boots !

Sv: Broddade boots !

Traditional. Men epic ska väl vara traditional men med fast gaiter 'bara'? Alltså samma boots i botten?

Hade ett par broddade Boaboots förut, de köpte jag begagnade och färdigbroddade, men satt samma M8 i dem.
 
Sv: Broddade boots !

Jag köpte naturligahovar brodden till slut och har nu broddat ett par eb bare med dem och även ett par eb glove, men lyckades ha sönder monteringsgänggrejen på några så inväntar mera delar så inte hunnit provrida ännu..
Men ställt i hoven med en tunnare sula i och ser tydliga punkttryck. Men man får väl tänka sig för när man rider i de broddade bootsen, inte rids på barmark osv så brodden sjunker ner så mkt som möjligt. Och kanske inte 2-3 timmars rundor de dagarna ..

Ni som broddat med de brodden jag provat:
Om man fått i plattan innifrån lite snett så den får en liten kant i ena sidan.. Skulle ni vågat ta loss dem å pröva igen ? Eller är det kört när man väl tryckt frast dem i ett läge? Går dem sönder om man pillar ur dem ?
 
Sv: Broddade boots !

Denna variant använder jag, fast jag köpte den del som sitter i bootsen på biltema och brodden på Bidermans. Dom va dom enda som hade brodd som passa. Kostnaden blev under 20 kr per boot. Nu har jag köpt ett par begagnade och fick då med original brodd, så får se bad jag tycker om dom.
 
Sv: Broddade boots !

Vad heter den delen du köpte på biltema?
Vore ju nice om man kund eknåpa ihop själv som du gjort men svårt när man inte vet vad man ska leta efter. :)
 
Sv: Broddade boots !

Fyrkantsbricka under muttern och så dra åt rejält så dras skruvskallen ner i matrialet, då blir punkttrycket mindre.

Ptr
 
Sv: Broddade boots !

Nu har jag hunnit fästa broddarna från Iota på mina Epics.
Var tvungen att beställa två hojder på insättningsdelen sas pga att sulornapå bootsen var olika höga.
Nu ska jag bara vänta på att hästen blir ohalt så ska bootsen på och provköras :)
 
Sv: Broddade boots !

Helsike!

Jag glömde ju att skriva att med fyrkantsbrickan på utsidan så går det att sätta brodden lite längre ut än instuktionen.


Sitter den för långt från kanten så kommer kanten att lyfta hoven om hästen slinter. Broddarna tappar då greppet tvärhastigt.

Ptr
 
Sv: Broddade boots !

Skarvar på med mina erfarenheter!

Jag använder här boots året om.

Försökte mig på att ta ur brodden och använda bootsen på sommaren. Försökte limma igen hålen med varmlim, funkade sisådär. Och när pluggen trillade ur så kom väggruset in, det blev aj aj för hästen.

Fick även surt lära mig vikten av att ta av bootsen och göra rent ofta på längre turer. Var med på jubeleumsritten i sommras, på hemvägen var hästen hallt pga vägdamm som latt sig som sånt där karborumbum eller vad det kallas, som hade slipat nern hov och sula tills hästen inte hade tillräckligt att gå på. Tur att man har en Pappa som kunde rycka ut och hämta oss!

Sen är det svårt att få loss brodden. skallen snurrar i gummit och sen blir det hopplöst att få dit en ny! Bästa är att spräcka muttern eller såga snitt genom brodd och mutter så att det går att bända isär muttern och sen sätta fast resterna av brodden i skruvstäd och skruva på bootsen i stället tills skallen kommer så långt att där går att komma åt med hylsa.

Det kan gå att hålla i brodden med en tving där man borrat ett litet hål i "foten" som spetsen kan låsa i, men det är en chanstagning.

Med brickan som jag skrev om längre upp hoppas jag på att det ska lättare att byta brodd, för hur det än är själva bootsen tycks överleva flera broddningar!

Ptr
 
Sv: Broddade boots !

Om man ska köpa dubb så köp inte de som bootsförsäljarna har, de är för små i "taggen"(hur mycket som sticker ut). Jag köper bestgrip 1600 från bestgrips hemsida. De har rejäl gänga så de inte vrids ur bootsen. De sticker även ut lite mer än de som säljs till boots annars, vilket ger bättre grep. Jag nyper av yttersta spetsen på gängan med en avbitartång, för att vara säker på att de inte går igenom bootsen (det är på gränsen annars) Dessa har jag använt några år nu och ger bra grepp med 10st i varje boots.
 
Senast ändrad:
Sv: Broddade boots !

Är det bestgrips

1200.jpg


eller

14208927-origpic-e5da39.jpg_0_0_100_100_160_159_75.jpg


som tipsen med brickan och skruvstädet gäller?
 
Sv: Broddade boots !

Nej, det var easyboot broddarna. Men även den nedre här ovan, bara det att gängan tror jag blir för kort.

Broddarna släpper mot underlaget när stödytan blir för liten. Så den behöver bättras på lite.

Ptr
 
Sv: Broddade boots !

Då förstår jag inte hur du menar med att kallen snurrar i gummit när man ska ta av dem...
Finns ju fyra små piggar som håller i insättningsdelen o sen skrivar man ju fast brodden hårt i insättningsdelen så allt hålls på sin plats?

NU har jag ju inte hunnit prova dem irl.
Förklara gärna närmare hur du menar för jag fattar inte *blond* ;)
 
Sv: Broddade boots !

easyboot broddarna har bara en tunn mutterskalle på insidan. Man borrar trångt och skruvar igenom dem med en hylsa. Sen när man drar åt muttern på utsidan så drar man ner skallen i sulan.

Men där blir då friktion under muttern med. När man ska ha loss dem så lättar brodden från sulan och allt snurrar, men skallen sticker inte upp så att det går att få tag om den med en hylsa. Hände gärna då och då även när man skruvar i brodden.

Sitter den inte helt iskruvad så tippar den när hästen tar i elleer det blir sidkraft på den, och kan då trycka upp skallen i sulan på hästen, tog en stund att fatta vad som hänt då den en fjädrar tillbaks.

Med en fyrkantsbricka på utsidan mellan sulan och brodden så blir stödytan lite större, det går att ha brodden några mm närmare kanten på bootsen. Dessutom så blir det en stum yta för muttern att stöda mot. Då nyper den bara när den är dragen längst in. Håller man då i brickan, går bra då den är fyrkantig, så vart det lättare att dra muttern i botten.

Ptr

Me
 
Sv: Broddade boots !

På mina eb-broddar fick jag med bricka, förvisso runt men likväl en bricka. Att ha mellan brodd och boot. Aldrig haft problem brodda i/ur, men så har jag lite lättare (milt sagt) hästar än ptr och vet inte om det påverkar.

Jag har alltså brodden på nedre bilden.
 
Sv: Broddade boots !

jasså? jag fick bara med en bricka att ha till "skruven" som man använde för att trycka till insättningsdeln i insidan utav booten. Så en rund bricka mellan boot o brodd kan vara o fundera på alltså?
 
Sv: Broddade boots !

Jag vet ju inte hur det varit utan, men jag har antagit att brickans funktion varit att skapa ett mothåll så inte brodden utifrån ska trycka upp hela 'hylsan' i hoven på hästen vilket känns som det skulle hända om man INTE har någon bricka liksom? Så låter jättekonstigt om vi har samma brodd men du inte har någon bricka??
 
Sv: Broddade boots !

På min brodd så är det precis som på bilden jag la upp, dvs är helgjuten med en lite runt "platta" i botten på brodden, men ingen bricka mellan brodd o boot (löst), vet att det finns ju brodd utan den runda platta delan på brodden (mellan broddhuvudet och gängorna).
Får provköra bootsen o se vad som händer, om innerdelen lättar lite eller inte hur man nu ska kunna se det ???
o ev kompletter med en bricka mellan boot o brodd
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan. Börjar planera inför vintern redan ... Förra året köpte jag quikstuds och dem var ju rena skiten.. Lossnade och lixom...
Svar
1
· Visningar
1 288
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp