Broddade boots !

Sv: Broddade boots !

Det ska gå att lämna in och få "lastbilsbrodd" i dom eller något sådant, det har en vän söderut gjort och det blev väldigt bra :)
 
Sv: Broddade boots !

Oj, typ på en däckfirma?
Du vet inte vad det kostade och har ingen möjlighet att fixa bild på det ;)
 
Sv: Broddade boots !

Jag har tänkt köpa en uppsättning Renegade boots med färdiga brodd. Men du kanske bara vill ha tips på broddar att fästa i boots?
 
Sv: Broddade boots !

Jag har tänkt köpa en uppsättning Renegade boots med färdiga brodd. Men du kanske bara vill ha tips på broddar att fästa i boots?

Renegde funkar inte på min tyvärr:(
Ja jag menar sånna man sätter fast själv,
Men tänkte ha en permanent broddad uppsättning och en uppsättning utan :)
 
Sv: Broddade boots !

Använder själv samma som från naturliga hovar men köper dom på annat ställe. Det är det enda som fungerar för oss. Dom är svåra att återanvända nästa år så man får köpa nya till nästa vinter men det är små problem..
 
Sv: Broddade boots !

Använder själv samma som från naturliga hovar men köper dom på annat ställe. Det är det enda som fungerar för oss. Dom är svåra att återanvända nästa år så man får köpa nya till nästa vinter men det är små problem..

Vart köper du dem?
Ja det gör inget om man måste köpa nya, men tror du dem håller två vintarar im man inte tar ur dem å har ett par sommarboots och ett par vinterboots?
Var dem svåra att montera?
Provat eb egna brodd ( andra länken) oxå ?
:)
 
Sv: Broddade boots !

Jag har bara erfaranhet av easyboots, och då obroddade, men de sitter kanonbra. Har haft mina äldsta i säkert 7 år (bara som reservhjul, men de går med jämna mellanrum) och de håller fint. Generellt tänker jag att med brodd på boots oavsett fabrikat, ökar belastningen på fästanordningen eftersom bootsen då griper i underlaget. Berätta gärna vilka du köpte och hur de sitter. Funderar också på att köra oskott i hagen och ta boots på de hästar som rids mer sällan i vinter.
 
Sv: Broddade boots !

EB har jag broddat, med vanlig brodd man skruvar i. Nu har jag bara haft dem som reservhjul vid tappsko, men fungerar bra fästesmässigt osv.

Däremot, jag har sulor i bootsen, och det syns REJÄLA punkttryck av 'plattan' för broddfästena i den (kan ta bilder, tror jag, tror jag har en sån sula kvar).

hur stor om ens någon påverkan det kan tänkas ha vid användning är svårare att säga. Jag har en tunnsulad, plattfotad känslig sak och han har inte bekymrats av att ha broddade boots. Men då har det som sagt inte varit mer än som reservhjul.
 
Sv: Broddade boots !

Har folk hunnit få lite kött på benen när det gäller brodd nu när snön kommit?
Sitter och velar fram och tillbaka för nu behöver jag verkligen beställa brodd till mina Epics

Har haft en dialog med Iota och kommti fram till att Easycare brodden är den som man vet passar, men kan även prova med den insättsenheten där man kan anväda vanliga M8 brodd i, men osäkert om de är tillräckligt långa för att gå igenom hela sulan på Epicen. Vilket vore kul att kunna byta brodden lite efter behov och inte behöva köpa en helt ny sats som med Easycare brodden.
Samt hur var det med lastbilsbrodden?
 
Sv: Broddade boots !

En sak jag glömde i mitt svar men kom att tänka på med går igenom hela sulan.

Jag har ju broddade (M8-brodd tror jag, vanlig brodd) easyboots traditional. Och grepp osv är utmärkt. Men plattorna som sitter på insidan av sulan, de ger punkttryck. Nu tycks min häst inte bry sig, men kan kanske vara värt tänka på om man har en väldigt sulkänslig häst.
 
Sv: Broddade boots !

Jag har använt bägge sorterna av brodd men tycker att easycare-brodden är enklast att använda. Den är också väldigt tålig och håller länge. Använder du bara de broddade bootsen på vintern kommer broddarna hålla mer än en säsong.

Om du är orolig över punkttryck så blir det punktryck oavsett vilken genomgående brodd man använder. Jag tycker dock att det blir mindre med easy-brodden eftersom den ska dras åt så hårt att den övre delen ska sjunka ned i sulan. Men den andra modellen blir det svårare att dra åt brodden så hårt utan den övre delen sticker upp mer, speciellt i böjen på "taggarna". Ingen av mina har dock reagerat på punktryck oavsett vilket typ av brodd jag använt.
 
Sv: Broddade boots !

Åh, så bra och informativt!

Är det möjligt att ta ut brodden och sen sätta i den nästa säsong?
Eller bör man köpa en uppsättning boots till?
 
Sv: Broddade boots !

Åh, så bra och informativt!

Är det möjligt att ta ut brodden och sen sätta i den nästa säsong?
Eller bör man köpa en uppsättning boots till?

Nu har jag bara mina som reservhjul. Men jag har tagit ur brodden bara, och petat öronproppar i gänghålet på sommaren. Fungerat bra även om man kan få pilla liteför att få rent gängorna.

Så absolut möjligt.

Men om man använder varje dag skulle jag nog hellre satsa på dubbla uppsättningar.
 
Sv: Broddade boots !

Ok, vet att dessa finns i olika höjder (dvs för olika tjocka sulor på boots), hur höga är dina?
 
Sv: Broddade boots !

Inte den blekaste aning tyvärr men kan försöka mäta. Ska 'bara' hitta bootsen först ;P

När jag köpte fanns de hos easyboot.nu (kollade nyss och finns inte nu), och jag gick helt enkelt på att det stod att de passade easyboot traditional. Då fanns det inte olika höjder att välja på =)
 
Sv: Broddade boots !

Svårt mäta exakt när de sitter monterade. Men genom att stoppa ner en spik och 'mäta' gängan och sen mäta med linjal så ca 13 mm
 
Sv: Broddade boots !

Aha, men har du traditional? Eller är det kasnke samma tjocklek på sulan till Epicen?

Toppen tack för måtten på brodden!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan. Börjar planera inför vintern redan ... Förra året köpte jag quikstuds och dem var ju rena skiten.. Lossnade och lixom...
Svar
1
· Visningar
1 288
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp