Bukefalos 28 år!

broddmärken på hovarna

M

majabergman

var på träning med pållen nu i tisdags. När jag kommer ut på gången och ställer upp han så ser jag att han har massor med ganska så djupa märken efter broddarna fram på bakhovarna.

Så jag vill vet om det finns något jag kan göra för han inte skagöra så eller om det bara är att använda boots? =) Vill helst inte ha boots för han får skavsår så himla lätt och vill inte lägga ut 500 kronor på eskadrons med fårludd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: broddmärken på hovarna

Fattar jag det rätt om han har slagit sig med frambroddarna på framsidan av bakhovarna? Isåfall kanske det skulle kunna hjälpa med en sko utan tåkappa, för att underlätta överrullningen (verkar som han inte hinner undan med framfötterna?

Har han härjat i hagen och slagit på sig eller uppkom detta under träning?
 
Sv: broddmärken på hovarna

detta uppkom under träningen, borstade honom väldigt nogrant innan och kollade alla 4 hovar.

Sitter skon lika bra om den inte ha tåkappa? För nu när det är vinter och han inte sliter på skorna så skos han med samma skor 2 gånger och sen köper vi nya så han bara verkas och får nya broddar, och det är nu 6 veckor kvar till nästa skoning.
 
Sv: broddmärken på hovarna

Med en duktigt hovslagare sitter skon lika bra med sidokappor. Det är enligt många hovisar bättre än tåkappor just för överrullningens skull.
 
Sv: broddmärken på hovarna

Min häst har också haft broddmärken på en av sina hovar.
Hon har antagligen trampat sig själv i hagen i förra hemmet, men jag pratade med hovslagaren och frågade om man kunde "täppa igen" det med något men han sa att det bara var och vänta tills han såsmåningom verkade bort det.
Min häst har inte 100 % koll på sina hovar och slår ihop ibland så jag köpte boots för ett tag sedan, det kan ju dom ha på sig i hagen med men jag har det bara när jag rider. Funkar bra! Upplever du att din häst slår ihop hovarna vid ridning eller i hagen så investera några par billiga gummi-boots, dom funkar otroligt bra! :)
Sedan är det ju som Pallas skrev bra med tåkappor naturligtvis.

M-oaa
 
Sv: broddmärken på hovarna

Ok, ska höra med hovis nästa gång om vi kan fixa det =)

Tyvärr kan han ju inte ha gummiboots men tänkte köpa mig i ett par neopreneboots så fort som möjligt att ha vid ridningen.
 
Sv: broddmärken på hovarna

Jag hade samma problem med min förra häst.

Be hovslagaren att titta på överrullningen det kan hjälpa att sko så att den underlättas = hästen hinner undan med fötterna.

Vi provade även att sko med 6-hålsskor fram, men bara använda de 4 bakre hålen. Inga broddar längst fram i tån alltså, men ändå 4 broddar per sko. Det funkade rätt så bra!:)

Gummiboots räcker sällan till om hästen slår sig långt ner på hoven, de brukar mest skydda en bit upp.
 
Sv: broddmärken på hovarna

Jag som hört att sidokappor bara är ett sjukbeslag; att de hindrar hovens "vidgning" när hästen sätter ner hoven. Ungefär som våra fötter som flyter ut lite när vi sätter ner dem.

Min hovslagare jfr det med att själv ha lite för trånga skor, och de då tar emot i varje steg. Inte så skönt. :P
 
Sv: broddmärken på hovarna

Jag har boots till min buse då han skaver emot långt ner och ibland trampade av en sko, det har han inte gjort sen bootsen kom på.
Jag har en storlek större än man borde så dom täcker väldigt långt ner, då minskar också risken för skav har jag märkt.
Nackdelen med boots med skinn är att dom ofta samlar på sig grus som är svårt att få bort och då kommer skavet än fortare!
Jag tycker att neopren bootsen är bäst, dom är lätta att borsta rena och tål en runda i tvättmaskinen med jämna mellanrum!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 746
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 644
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Pilot
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp