bröllopspresent

tyra1

Trådstartare
Hur mycket brukar ni ge i bröllopspresent? Min sambo och jag är bjudna till hans systerdotters bröllop i helgen. Det är kuvertavgift på 300 kr/person. Jag anser att den avgiften är istället för present. Min svägerska ville att vi och hennes familj ska ge ytterligare 250 kr/person. Så nu är vi uppe i 550kr/person vilket jag och sambon anser är för mycket. Min sambo och jag har inte speciellt mycket kontakt med hans syskon och deras familjer. Min sambo är dessutom konflikträdd och kände sig nog mer eller mindre tvingad att betala. Det här känns inte alls bra.
 
Sv: bröllopspresent

Säg bara som det är, att ni har inte möjlighet att lägga mer pengar än kuvertavgiften.
Bara för att man gifter sig ska man inte förvänta sig att få presenter/pengar.
 
Sv: bröllopspresent

Jag tycker absolut att det bör räcka med kuvertavgiften. Sen kan man ju köpa en bukett fina blommor eller nåt litet presentkort om man känner att man vill köpa något mer. Men har man ingen närmare relation förstår jag inte alls varför det ska vara nödvändigt.

Mvh Domino_s
 
Sv: bröllopspresent

Vill någon att man ska gå ihop med dem till en present och man inte gillar upplägget, så säger man bara att man fixat en egen present. :) Det är ingen som tar illa upp då och man får heller ingen konstig kommentar.

Alltså, detta med bröllop ska vara kul. Det är en fest och det ska vara roligt att gå dit. Därför ska det inte finnas några tvång överhuvudtaget, för de kommer ju liksom ändå i och med att man vill vara med och därför kostar det pengar.
 
Sv: bröllopspresent

Om de inte undanbett sig presenter kunde jag nog inte låtit bli att leta igenom en antikaffär/bod eller två efter någonting trevligt (glas eller bricka el dyl) som det inte går att gissa priset på rakt av.

Så kan man säga till släkten att man redan köpt/tänkt köpa en egen present.

Alternativet är såklart att bara köpa en flaska vin från er båda, en flaska vin för 200 kr borde de kunna bli glada över om de dricker vin.

Skulle inte alls säga att det är självklart att man inte köper present om det är kuvertavgift. Alla disputationsfester jag varit på har haft kuvertavgift på runt 300 och vi har köpt present ändå, någon bok eller så från två personer. (Det är ju kul att få gå på fest! (kuvertavgiften) och presenten är för att gratta tillfället.). Samma sak med enstaka 40 årsfester osv.

(Dessutom är det ju inte som om en middag lär gå runt på en kuvertavgift på 300, de går väl ändå gå back med några tiotals tusen eller så, så det är inte som om brudparet skulle sko sig direkt.)
 
Sv: bröllopspresent

Vi brukar lägga ungefär 500-600 i bröllopspresent när vi går på bröllop. Men om det är kuvertavgift så går ju summan på presenterna ner
lite. Det kostar ju dessutom att ta sig till bröllopet, vanligtvis brukar det vara övernattningar och sen kläder till hela familjen.
 
Sv: bröllopspresent

Till ts. Det varierar nog i olika kretsar, jag tror vi brukar ge 300 kr från ett par ca. Oavsett kuvertavgift nästan (men om present rakt undanbedd skippar vi det) Kanske mer om man hittar ngt speciellt, nära kompis, släkting. Det blev nästan standard ett tag när det var mycket bröllop. Ungefär detsamma om man slår ihop sig flera (tror det var 120 kr per person nu senast vi slog ihop oss och då hade vi lagat lite av maten också.). (Det är akademiker, typ)
 
Sv: bröllopspresent

Jag har inte varit på så många bröllop men lagom för mig är ca 500-600 kr för en present från mig och min man. När min svåger (mannens bror) gifte sig kostade vår present ca 1200 kr, men då var det ju allra närmaste familjen. Jag tycker att du tänker rätt, att kuvertavgiften är istället för present. Vill man ändå komma med något så kan man köpa något litet, ex några lotter, en flaska mousserande vin etc. Stå på dig och säg nej till överdrivet dyr present.

(säger jag som ska på svindyrt bröllop om några veckor och önskar att min man kunde sätta ner foten angående det)
 
Sv: bröllopspresent

Tack för era svar. Tidigare bröllop har vi gett 500 kr/par eller 300/person om man har gått ensam. Jag tyckte också som någon skrev att man kan säga att man redan köpt något. Men när systern ringde idag så svek modet hos min sambo och han sa ja. Så egentligen är jag mest irriterad på min sambo som aldrig kan sätta ner foten mot sina släktingar. Givetvis ringde inte systern till mig då hon vet att jag är vänlig men bestämd.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 156
Senast: alazzi
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 415
Senast: Avalbane
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 654
Senast: cirkus
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 120
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp