Bukefalos 28 år!

Inredningstips kök

gullviva

Trådstartare
Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva.

Köksmöbler till detta?
Litet kök så runt bord 4 stolar tänker jag? Men färg?

Hittat ett svart bord med tillhörande grå stolar m svarta ben. Blir det för mörkt?

Samma bord finns i vitt men vill helst ej ha vita stolar, eller är det snyggare än att blanda in tex samma grå/svarta stolar? Ljusar upp mer med vita möbler kanske?
 
Du kan absolut ha olika färg på bord och stolar!

Om du behöver ljusa upp med en ljusare köksbord beror på ljusinsläppet i köket. Ett större kök med mycket ljusinsläpp kan ta mycket mörka material medan ett litet kök med mindre ljusinsläpp kommer kännas mörkt med mörka material.
 
Du kan absolut ha olika färg på bord och stolar!

Om du behöver ljusa upp med en ljusare köksbord beror på ljusinsläppet i köket. Ett större kök med mycket ljusinsläpp kan ta mycket mörka material medan ett litet kök med mindre ljusinsläpp kommer kännas mörkt med mörka material.
Är litet kök där det utanför fönstret står ett stort lövträd så gissar att det inte kommer in så mkt ljus?
Tänker om ett vitt bord och de vita luckorna kan hjälpa till lite iaf.
 
Jag håller med @turbofling om att det behövs trä för att mjuka upp. Vitt och svart är så skarpa färger som står i motsats till varandra. Det behövs något emellan som binder ihop rummet till en helhet. Jag influeras av fengshui när jag inreder, tänket om de fyra elementen är väldigt bra att ha med sig. Och om det nu är mycket trä i andra rum så passar det ju bra att knyta ihop köket med det genom att ha trärena möbler. En matta på golvet kan också mjuka upp, och växter.
 
Om du vill behålla det svartvita hade jag definitivt försökt leka med gråskalan och också blanda upp med mjukare material (trä, tyg, undvik metall) och glans/textur i ytor (ta in matta och texturerade ytor för att bryta av mot det högblanka). Och varit väldigt noga med att få in accenter i färg/naturmaterial (gardiner, dukar, kokböcker, köksmaskiner, växter).

Jag upplever att ett strikt svart-vitt färgschema är bland det svåraste man kan ge sig på när det kommer till inredning. Det ställer väldigt höga krav på belysning, material och textur för att få en sådan miljö att kännas hemtrevlig. Det är I mitt tycke mycket lättare att jobba med bredare och mjukare färgkombinationer.
 
Om du vill behålla det svartvita hade jag definitivt försökt leka med gråskalan och också blanda upp med mjukare material (trä, tyg, undvik metall) och glans/textur i ytor (ta in matta och texturerade ytor för att bryta av mot det högblanka). Och varit väldigt noga med att få in accenter i färg/naturmaterial (gardiner, dukar, kokböcker, köksmaskiner, växter).

Jag upplever att ett strikt svart-vitt färgschema är bland det svåraste man kan ge sig på när det kommer till inredning. Det ställer väldigt höga krav på belysning, material och textur för att få en sådan miljö att kännas hemtrevlig. Det är I mitt tycke mycket lättare att jobba med bredare och mjukare färgkombinationer.
Ja stolarna är med grått tyg mjukar upp lite. Sen gillsr jag färgklickar täcker hushållsapparater i ngn färg.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill köpa en matta till min nya lägenhet men behöver lite tips.😊 Nu är bilderna kanske inte rättvisa för det är mörkt ute, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 541
Senast: Bison
·
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 326
Senast: susanne
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 359
Senast: monster1
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 576
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp