Bukefalos 28 år!

Brott och straff

mian1

Trådstartare
Snart skjuter jag hundkräken!!!! :mad:
Vad ska jag göra åt dem? Vi kan inte lämna dem ensamma inomhus längre utan att de "straffar" oss. Ibland räcker det att jag bara går ut en liten stund för att mocka eller pyssla utomhus där hundarna inte kan vara med. De kan oftast se mig från fönstret. Men oftast är det då jag tar bilen och åker iväg.Jag lämnar dem inte länge ensamma. En timme eller två. När jag kommer hem har de fullständigt demolerat hemmet och båda piper iväg och lägger sig på rygg på dörrmattan för att de vet att de gjort fel.
Jag har säkrat hemmet genom att plocka bort ALLT som går att riva ner och ha sönder, men det hjälper inte. De har lärt sig att öppna dörrar genom att hoppa mot handtaget och de måste klättra på varann för vissa saker de har fått tag på har varit helt osannolika. Visst är de långa, men hur kan en max 70 cm lång hund med korta ben få tag på en stor gryta potatissoppa med tungt lock då den står längst in på vedspisen. Spisen är 90 cm hög, 1 meter bred och 80 cm djup.
I dag var jag hemifrån i fyra timmar och när jag kommer hem har de fått upp dörren till sovrummet som jag både dragit igen ordentligt och riggat med dammsugare och stolar för att de inte skulle få upp. Där inne har de "luftat lakanen". Ifrån badrummet hade de kommit över ett par blöjor, oanvända från paketen, som de ryckt i småbitar över hela rummet och säkert ätit en del av också. I köket hade någon av dem fått ut en köksstol, klättrat upp och rivit ner det enda som fanns på köksbordet - en stor plåtburk med fröpåsar. Fröpåsarna var söndertuggade och köket var fullt av fröer. Mitt i förödelsen hade nån av hundjävlarna bajsat. Båda var ordentligt rastade innan jag åkte så den som bajat hade verkligen ansträngt sig för att få fram en liten, liten korv. Budskapet var dock tydligt: Skit ner dig matte, vi vill också följa med.

Ska men behöva låsa in dem? Även när man går för att hämta posten? Lämnar jag bebisen inne (när hon sover och jag ska fodra eller hämta tidningen) så är allt frid och fröjd, men tar jag henne med mig och "överger" hundarna så hittar de alltid på något.
 
Sv: Brott och straff

De skulle behöva ett rejält hundhus som de INTE kan demolera på något sätt. Eller kan man göra nått hörn i stallet som är absolut säkert? En tom box eller nått... För så där kan ni bara inte ha det. Du måste ju kunna lämna hemmet utan att de förstör något eller utsätter sig själva för fara...
 
Sv: Brott och straff

är du säker på att de inte får riktig separationsångest och att det är därför de förstör? i så fall är det till att börja träna som man gör med en liten valp... och jag hade låst in. stora ytor stressar mer.
 
Sv: Brott och straff

Visst har ni kunnat lämna dem utan problem tidigare?
Hur mycket blir de stimulerade nu jämnfört med tidigare? Våran blir klart värre när han får mindre stimulans.
Men som sagt låsa in dem! Bur, hundgård, rum som går att låsa, är alla bra alternativ.
 
Sv: Brott och straff

:o :rofl: förlåt om jag skrattar men jag ser det framför mig. Vad dem har kämpat.
Hoppas du får några bra råd.
 
Sv: Brott och straff

De har gått hur bra som helst att lämna tidigare. De promeneras mer nu än vad de gjorde förut. Förut ville de aldrig gå med mig, nu vill de absolut inte vara hemma.
Hundgård har vi haft, men tagit bort. De bara ylade även om vi stod på utsidan av staketet. Är lite skeptisk till att lämna dem ute i hundgård när ingen är hemma. Är jag ute, men inte kan ha dem med så får de gå i trädgården där det inte finns lika mycket att förstöra.
Om vi åker hemifrån i omgångar går det bra, men bara om jag är den som åker först. Så är jag borta och husse är den som går och lämnar dem ensamma så har de varit lika lugna som de var tidigare.

Nästa gång jag ska någonstans så åker de in i badrummet. De brukar tyvärr riva på dörren ifall vi stänger in dem och låser dörren. Jag tror att jag har nån hundgrind i trä som jag kan såga till. Doris är livrädd för badrummet, men det skulle hon ha tänkt på innan hon förstörde mina fröer!
 
Sv: Brott och straff

Hade det varit jag hade jag låst in dem i en box i stallet nästa gång du ska åka någonstans. De är två, det är bara korta stunder, det går ingen nöd på dem.

Det finns gränser för vad man orkar med!
 
Sv: Brott och straff

låter hemskt med sådana terrorister i hemmet!!
Vet ju inte hur du bor men funderat på hundgård utomhus kanske?
 
Sv: Brott och straff

Då är ju problemet löst! :idea: :idea:

Du får helt enkelt aldrig lämna dem innan husse. :D :D ;) :angel:


Nä, men om det verkligen inte är seperationsångest, så skulle jag nog göra som snuffsan. Så länge det inte handlar om många och långa tillfällen.
 
Sv: Brott och straff

Min tik var oxå så..fast hon sket inne sen sprang hon runt i det, de var jätte kul att komma hem och ha skit i hela huset. :cry:
Min uppfödare sa åt mig att bygga en hage eller bur åt henne.
Jag gjorde ordning under trappan åt mina hundar, som nu är tre. där trivs dom jätte bra, när vi ska åka någonstans så går dom självmant och lägger sig där, samma sak på kvällen när klockan börjar närma sig sov dax så ligger dom på sin plats. Nu händer aldrig olyckor och dom trivs, dom vet att de är bara deras plats, vill dom vara i fred så går dom dit och lägger sig.
Så det med EGEN "bur" är jätte bra förslag.
 
Sv: Brott och straff

Du kommer att få en mängd fina tips, men det är Bassets, man kan inte jämföra dem med andra hundar. De VET vart gränsen är, men de skiter i vilket.

Känner ett annat par med Basset. Han är super van vid att bli lämnad en lugn och trygg hund. Men det finns så mycket kul man kan göra när ingen ser på. Som att riva ur en stoor säck med återvinningspapper och tidningar. När sedan husse och matte kommer hem rusade han och ställde sig i ett hörn och tittade rätt in i väggen INNAN husse eller matte ens hunnit säga pip :crazy: .

Vår basset är också en god ögontjänare :angel: , men hennes tålamod är inte alltid så lång. Det är förhållandevis lätt att komma på henne göra bus, man kan låtsas smyga iväg, och vips så är den djupt sovande hunden igång med något ofog!

Under den här vintern har vi fått rumsren träne henne igen, hon är sex år :crazy: . Inget fel, ingen Urinvägsinfektion el. likn. Det var bara för kallt ute för att kissa där, dessutom var hon lite sömnig. Då var det lättare att kissa där man var.

Dessutom är hon döv när vi vill henne något, dock hör hon när katten får mat, när kylskåpet öppnas, när vi äter godis, när hennes kompis åker förbi utanför i sin bil. Promenader är rätt jobbiga, men när grannen slaktar då är hon kvick som tusan, Basset blir då vinthund, pigg, galen och frammåt.

Vi har en hundgård där vi kan låsa in dem, alt. en box i stallet. Det har funnits tillfällen då grannen jagat och lagt slaktavfall här och där som hon fått ha munnkorg på sig. Munkorg är ett rätt bra altenativ, hon kan inte få av den och hon kan inte äta en massa saker. Dessutom blir livet dööö trist när man han munkorg att man bara läggar sig ner och vill dö.

Så en munkorg på dina tjejer när du lämnar dem, är kanske ett bra alternativ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 046
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: martha
·
Hundhälsa Hejsan! Jag skrev tidigare en tråd om våra hundar och det var ang runmsren heten.. Valpen är idag 9 månader och är en fransk bulldog...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp