Bukefalos 28 år!

Bruksanvisning, diskriminering

OutOfService

Trådstartare
Var med om en rätt intressant grej på jobbet idag.

En rullstolsbunden man hade köpt en vattenkokare och han bad mig läsa första punkten i bruksanvisningen. Där stod det: "Denna produkt får ej användas av barn eller personer med funktionshinder utan uppsikt"


Han mejlade företaget och skrev: "Det är mina ben som är förlamade, inte huvudet."


Dom hade svarat att dom genast skulle ändra den klumpiga anvisningen och bad om ursäkt.

För som han sa, han tog inte illa upp. Men det finns ju dom som tar väldigt illa upp. Och funktionshinder betyder ju verkligen inte att det sitter i huvudet. Helt sjukt tycker jag att dom ens kom på tanken att skriva så, undra vad personen som skrev det tänkte med!?
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Var med om en rätt intressant grej på jobbet idag.

En rullstolsbunden man hade köpt en vattenkokare och han bad mig läsa första punkten i bruksanvisningen. Där stod det: "Denna produkt får ej användas av barn eller personer med funktionshinder utan uppsikt"


Han mejlade företaget och skrev: "Det är mina ben som är förlamade, inte huvudet."


Dom hade svarat att dom genast skulle ändra den klumpiga anvisningen och bad om ursäkt.

För som han sa, han tog inte illa upp. Men det finns ju dom som tar väldigt illa upp. Och funktionshinder betyder ju verkligen inte att det sitter i huvudet. Helt sjukt tycker jag att dom ens kom på tanken att skriva så, undra vad personen som skrev det tänkte med!?

Det blir så när man inte använder översättare utan maskiner. Det var ingen som tänkte förr än någon tänkte och hörde av sig.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Ja till å börja med så heter det rullstolsburen, inte bunden ;). Nej men det har kanske blivit fel i översättningen eller så menar de inte mentala funktionsnedsättningar i första hand utan människor som på grund av fysiska åkommor kan ha svårt att bära ett par liter kokande vatten. Lite som att de vill ha ryggen fri vid en eventuell olycka.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Jo men det blir ju lite som att skriva: "Den här vågen får inte användas av feta personer".. Det finns ju mer eller mindre bra formuleringar.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

om badrumsvågen bara tål 100 kg så måste man ju skriva det oavsett om någon fet tar illa vid sig.

Samma sak med den nämnda vattenkokaren. om barn eller människor med funktionshinder som utgör en risk till att skada sig själva eller andra vid användandet av produkten så måste det ju stå där.

och funktionshindret kan ju vara motoriskt eller mentalt, men bränner gör man sig i båda fallen.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

om badrumsvågen bara tål 100 kg så måste man ju skriva det oavsett om någon fet tar illa vid sig.

Samma sak med den nämnda vattenkokaren. om barn eller människor med funktionshinder som utgör en risk till att skada sig själva eller andra vid användandet av produkten så måste det ju stå där.

och funktionshindret kan ju vara motoriskt eller mentalt, men bränner gör man sig i båda fallen.

Fast då skriver man inte att alla feta personer inte får väga sig på vågen utan man skriver helt enkelt "Maxvikt 100kg".

På samma sätt får man ju precisera sig när det kommer till vilket funktionshinder det gäller. Tex personer med svårt nedsatt funktion i händerna eller vad nu begränsningen gäller.

Svårare än så är det inte.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

om badrumsvågen bara tål 100 kg så måste man ju skriva det oavsett om någon fet tar illa vid sig.
.

Dagens garv.

Man kan gott väga runt 100 utan att vara fet (muskler). Poängen är ju inte att feta personer inte kan använda vågen, utan att det är en våg som inte mäter över 100kilo. Det är ju liksom... rätt olika grejer. Varför skulle man då formulera det som att feta inte får använda vågen? På samma sätt som TS vattenkokaranvändning har mycket lite att göra med funktionsnedsättning överlag. Poängen är inte huruvida användaren har en funktionsnedsättning, utan att vattenkokaren kan bli varm.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Jag är själv förlamad och därmed handikappad och jag hade inte alls reagerat på den formuleringen.
Herregud det är en kort sammanfattning, ska de precisera alla möjliga handikapp där produkten inte är lämplig att använda?
Det blir ju jätteknepigt minst sagt.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Dagens garv.

Man kan gott väga runt 100 utan att vara fet (muskler). Poängen är ju inte att feta personer inte kan använda vågen, utan att det är en våg som inte mäter över 100kilo. Det är ju liksom... rätt olika grejer. Varför skulle man då formulera det som att feta inte får använda vågen? På samma sätt som TS vattenkokaranvändning har mycket lite att göra med funktionsnedsättning överlag. Poängen är inte huruvida användaren har en funktionsnedsättning, utan att vattenkokaren kan bli varm.

jag tror inte en muskulös 110 kg gubbe tar illa upp om det står max 100 kg på vågen.

och skulle det stå utvecklingsstörda o barn får inte utan kompetent uppsikt använda vattenkokaren?

skulle tro att manualen är skriven i original på engelska och för den amerikanska marknaden. där kan man ju läsa att mikron inte är lämplig att torka smådjur efter badet med.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Ditt inlägg, som svar på TS ovanför, fick det att låta som att du ansåg det en bra idé att skriva "den här vågen får inte användas av feta personer" på bruksanvisningen.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

och skulle det stå utvecklingsstörda o barn får inte utan kompetent uppsikt använda vattenkokaren?

De sitter onekligen i en snärjig situation där.

Utvecklingsstörd kan man ju inte skriva. Använder man ens uttrycket längre? Antar att de som skrev manualen ville vara väldigt vaga för att inte stöta någon. Uttryck enl wiki kan vara mental retardation eller psykisk utvecklingsstörning, de låter inte heller så kul. Antar att begåvningshandikapp skulle funka? Men det finns säkert folk med begåvningshandikapp som är fullt kapabla att hantera en vattenkokare. Så uhm får inte hanteras av personer med begåvningshandikapp, utom för dem som har svag begåvning inom normalspannet som såklart får använda den?

Eller så låter man bli att skriva någonting alls utom att den inte får hanteras av barn? (som det brukar stå och som de flesta lugnt ignorerar, eftersom det vore konstigt att inte låta en 12 åring använda vattenkokare när han faktiskt kan koka makaroner.)

Påminner mig om en lång diskussion om F&S enkelgympa där folk tyckte namnet var helt orimligt eftersom jympan inte var enkel för de med intellektuellt funktionshinder som utförde den utan snarare normalsvår (Då kan man ju bara fundera över hur hemskt krångligt namn man skulle vara tvungen att hitta på. Dessutom är det ju många med intellektuella funktionshinder som går medeljumpa.).

Intellektuellt funktionshinder skulle faktiskt lösa problemet för vattenkokarföretaget förresten!
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

KL
Jag undrar lite över hur farlig en vattenkokare kan vara? Vad skulle kunna hända?
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Liknande formuleringar har jag sett i andra bruksanvisningar. Jag antar att produkterna har sina ursprung i USA där de måste, in absurdum, varna för alla tänkbara farliga scenarion för att på så vis slippa få stämningar på halsen.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Är formuleringen så farlig? Vissa anser ju att en vattenkokare är helt ofarligt, "för man använder ju inte spisen".
Den text att funktionshindrade ska undvika, gör väl att man kanske tänker till, och inser att kokande vatten är rätt farligt att hälla över sig?

Det finns säkert barn på 5 år som kan använda en vattenkokare, ska då alla med barn ta illa vid sig?
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Ditt inlägg, som svar på TS ovanför, fick det att låta som att du ansåg det en bra idé att skriva "den här vågen får inte användas av feta personer" på bruksanvisningen.

njae, du kan väl vara fet om du väger 90 kg eller vara ett muskelknippe utan ett uns av fett. vågen ser inte skillnad
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Varför skulle man inte kunna skriva utvecklingsstörda? Det används fortfarande flitigt. Ser inget fel i det.

Arbetar med utvecklingsstörda ska tilläggas.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

njae, du kan väl vara fet om du väger 90 kg eller vara ett muskelknippe utan ett uns av fett. vågen ser inte skillnad

Varför ens tänka i termer fetma då när det är uppenbart att fetma inte ens är direkt korelerad till vikten? Det är väl ingen som tar illa upp när det gäller en vågs kapacitet förutom att de flesta personvågar klarar en bit över 100kg.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Ursprunget är säker som någon nämnde USA och deras absurda rättsväsende. Där riskerar ett företag att bli stämt om de inte friskriver sig från allt och allting. Det finns folk som fått ersättning för att de bränt sig på kaffe (överraskande att det är varmt) till exempel. Ett rykte ( vet inte sanningshalten) är att någon fått ut stora summor för att katten tog skada av att torkas i mikrovågsugn.

Det är en guldgruva för advokater där om någon pga sin fysik/psyke/ålder inte kunde hantera vattenkokaren utan brände sig om det inte varnas uttryckligen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I samband med kursen jag går nu som handlar om sårbarhet och mod och att öppna sig för sårbarhet, så ska man fundera ut situationer där...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 842
Senast: Skywalker
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 147
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp