Bukefalos 28 år!

Bruksanvisning, diskriminering

Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Jag tror också som någon skrev att det är ett sätt att undvika att bli stämda i USA och kanske också en dålig översättning. Jag läste nyligen i bruksanvisningen till vår nya köksfläkt från Ikea "Apparaten får ej användas av personer (inklusive barn) med reducerad fysisk, känslomässig eller mental kapacitet...". Också en intressant formulering.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Varför skulle man inte kunna skriva utvecklingsstörda? Det används fortfarande flitigt. Ser inget fel i det.

Arbetar med utvecklingsstörda ska tilläggas.

Vet inte riktigt, hade hört att uttrycket inte var ok längre någonstans, det händer ju jämt med olika uttryck och det är lite svårt att hålla koll på. Men om det är ok så tror jag dig.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Enda delen jag tänker på är att den inte FÅR användas av personer med funktionsnedsättning. BÖR kanske hade vart ett bättre ordval.

Sen är det ju en möjlighet att omformulera till det dem egentligen vill få fram, att folk som inte kan hantera produkten på ett säkert sätt (t.ex. genom funktionsnedsättning mentalt eller fysiskt i armar/händer) inte bör använda den. Men hur skriver man det på ett bra sätt? :crazy:
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Om tillverkaren skriver - "får inte" så frånskriver man sig det mesta, "bör inte" är inte lika entydigt. Det handlar om att utrycka sig juridiskt hållbart i första hand.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Jag är själv förlamad och därmed handikappad och jag hade inte alls reagerat på den formuleringen.
Herregud det är en kort sammanfattning, ska de precisera alla möjliga handikapp där produkten inte är lämplig att använda?
Det blir ju jätteknepigt minst sagt.

Och jag som har ett barn med Downs reagerar inte heller. Jag går direkt i tanken på vad dom menar, att det kan vara lite farligt om man inte fixar det motoriskt eller rentav inte har tänkt ut att man faktiskt hanterar kokande vatten.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Ja till å börja med så heter det rullstolsburen, inte bunden ;).

Heter och heter. Det finns ju rätt många ord i svenska språket som enligt SAOL betecknar en person som på något vis inte har alla så att säga normala funktioner.

Sen vad som är PK är ju en helt annan sak.
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

"Apparaten får ej användas av personer (inklusive barn) med reducerad fysisk, känslomässig eller mental kapacitet...". Också en intressant formulering.

Då får jag inte använda sådana när jag är ledsen eller när jag är förkyld....:banghead:
 
Sv: Bruksanvisning, diskriminering

Och där jag jobbade förut sa ingen, absolut ingen, utvecklingsstörd. Det hette kognitivt funktionshinder och ingenting annat.

Inte för att det är en term man behöver säga så ofta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I samband med kursen jag går nu som handlar om sårbarhet och mod och att öppna sig för sårbarhet, så ska man fundera ut situationer där...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 842
Senast: Skywalker
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 147
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp