Bukefalos 28 år!

Brun med svartanlag

B

banni

Sitter och läser en annons. En häst anges vara "brun med svartanlag" :D
Alla bruna har ju svartanlag, annars blir det en fux. Eller är jag snurrig? :confused:
 
De kanske menar att hästen bara har ett anlag för "begränsning av svart", dvs med en häst som också bara har ett, eller med en som saknar det helt, kan hon få svarta föl.
 
En brun häst kan inte alltid få svarta föl. Om hästen har dubbel uppsättning av begränsning av den svarta färgen dvs det som gör den brun så kan den bara få bruna föl eller även fuxar om den har rött. Har hästen en svart förälder så vet du att den kan få svarta föl då ett av dess anlag då är svart utan begränsning. Om ingen av hästens föräldrar är svart så vet du inte säker att den kan få svarta föl förrän den dag den ev får det.
 
Då kan jag ju passa på att fråga; kan en häst som har helt bruna anlag få ett föl med någon annan färg?

Om alla hästar i fem led bakåt (typ) är klassiskt bruna med mer eller mindre vita tecken, kan då fölet bli någon annan färg?

Vad för färganlag måste då hingsten ha?
Vad jag förstår är brunt ganska "dominant" färg?
 
Det spelar ingen roll hur många generationer bakåt det bara är brunt, en liten fuxgen kan ha klarat sig jättelänge! Men om hästen är homozygot brun (som t.ex Maraton) så blir avkommorna bruna. Undantaget om partnern är skimmel, då blir 50% av fölen skimlar (födda bruna). Detta gäller hela färger då.
 
hur kan man veta om hästen bär på andra gener då? Kan man få reda på det genom att kolla stamtavlor eller måste man avla på stoet ifråga för att testa?
*låter som om jag tänkt bli genprofessor*
 
När det gäller att kolla om hästen har fuxanlag så kan man göra ett redfactor-test.
 
Brun färg på häst kontrolleras ju av två olika anlag: A och E. E är det anlag som gör att svart pigment produceras. Om hästen saknar E, och alltså är ee, så blir den fux.
A är det anlag som gör att det svarta begränsas till man, svans, ben och öron. Saknar hästen A, och alltså är aa (i kombination med E) så blir hästen svart.

Hästen i annonsen är då Aa E-. Med en annan E- häst så kan den lämna svart (förutsatt att den hästen också bär på a).

En AA EE, dvs homozygot brun, lämnar bara brunt om den paras med fux eller svart. Däremot så finns det ju en hel del andra anlag som kan påverka; skäck, skimmel, gulanlag, silveranlag osv. Men grundfärgen blir alltid brun.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Acer
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·
Mat Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya...
Svar
11
· Visningar
1 249
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp