Brunst - till vilken älder?

J

_jossan_

Kan ett sto mellan 20 och 25 år vara mottaglig för en hingst?! Alltså så att det blir föl av det? :confused:
Tror nämligen att en ponny stallet blev utsatt för lite hingstkåthet i kväll! :o
 
Utgå ifrån att ston och flickebarn föds med lika många ägg.
Hos människor räcker de till klimakteriet, hos ston skall de räcka ungefär lika många år (börjar ovulera tidigare åldersmässigt men inte lika många gånger/år).
Så visst kan ett sto brunsta och bli dräktigt trots hög ålder (ofta gör dock brunsterna vissa "uppehåll").
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

okey, då förstår jag. har ingen erfarenhet alls av sånt här!
vad gör man då när ett sto, som i detta fall, kan ha blivit betäckt av misstag? :cry:
Är det oxå som med människor och andra djur, dagen-efter-sprutor och liknande? Hur fort måste det göras isf? :confused:
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

Det hon kan behöva för att avbryta en ev dräktighet är en prostaglandin-spruta.
Inte nån dagen-efter-spruta direkt, en vecka eller två kan man vänta. Ring stallets veterinär och hör vad han tycker.
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

Tack för tipsen, kännde att jag ville ha lite "förkunskaper" innan jag pratar med veterinären! :)

Nu återstår bara problemet hur jag ska göra med alla hästarna i morron, vågar nog inte ha hingsten ute när han väl kommit på hur han tar sej ut ur hagen... :(
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

Nu återstår bara problemet hur jag ska göra med alla hästarna i morron, vågar nog inte ha hingsten ute när han väl kommit på hur han tar sej ut ur hagen... :(
Vad har du för stängsel då??
Har man hingst så ska man också ha stängsel som håller honom kvar i sin hage och inte utsätter andra hästar för oönskade betäckningar med eventuella skador som följd på både hingsten och de andra hästarna :mad:!!!!!!

Vi har unghingstar (2 & 4 åring) i en hage och en äldre avelshingst i egen hage + våra ston i egen hage intill (med 4m gata emellan), alla hagar har 3 elband *med ström* och ingen har smitit ut!

Finns också 3 inackorderade ridhästar (ston) på gården, hur skulle det se ut om våra hingstar kom in till dom???????
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

Vad har du för stängsel då??
Har man hingst så ska man också ha stängsel som håller honom kvar i sin hage och inte utsätter andra hästar för oönskade betäckningar med eventuella skador som följd på både hingsten och de andra hästarna :mad:!!!!!!

Vi har unghingstar (2 & 4 åring) i en hage och en äldre avelshingst i egen hage + våra ston i egen hage intill (med 4m gata emellan), alla hagar har 3 elband *med ström* och ingen har smitit ut!

Finns också 3 inackorderade ridhästar (ston) på gården, hur skulle det se ut om våra hingstar kom in till dom???????


[/quote]

Självklart vet jag att man ska hagar så att hästarna inte kommer ut!! Hagen hingsten står i har även den tre elband, med ström i, som dessutom går extra lågt eftersom det är en väldigt liten shettis det handlar om!
Tyvärr har han nu lyckats ta sej ut ur den, trots att ingen annan gjort det. Och han verkar inte heller vara det minsta rädd för strömmen!
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

Oooh, förlåt :o var det en shettishingst, dååå förstår jag :crazy:, där behövs ju minst fyra trådar, ståltrådar de tre understa och elband överst (ström på alla), kanske allra helst ett fårstängselnät (el), sånt har vi till grisarna och småkalvarna, funkar jättebra :D!!!!!
 
Re: Brunst - till vilken ålder?

Oooh, förlåt :o var det en shettishingst, dååå förstår jag :crazy:, där behövs ju minst fyra trådar, ståltrådar de tre understa och elband överst (ström på alla), kanske allra helst ett fårstängselnät (el), sånt har vi till grisarna och småkalvarna, funkar jättebra :D!!!!!

Det är lugnt, inte lätt att veta! :)
Vet faktiskt inte om det hjälper med fyra trådar, han kryper nog rätt bra vad jag har förstått...
Men är det alltså bättre med ståltrådar än vanliga? Svårare att springa igenom lr?

Kan ju tillägga att det inte är mitt stall, och inte heller mina hästar som är berörda (förutom att min häst, som går med det gamla stoet, gav på hingsten en rejäl kick för att skydda sin kompis! :devil:).
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 009
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 124
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 262
Senast: Jaasse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp