Bukefalos 28 år!

Brunstfrågor igen...?

L

lasseman

Jag vet att det finns flertalet trådar om detta men känner inte riktigt att jag fått svar på mina funderingar.

Jag har inte så mycket erfarenhet av ston, framför allt inte sådana som brunstar tydligt. Min är helt hopplös för tillfället!!!

Det har varit lite rörigt i flocken sedan jag köpte henne för ett och ett halvt år sedan med hästar in och ut. Det är en liten flock på två till fyra hästar så de påverkas ju rätt mycket när kompisar flyttar. Hur som helst så har hon varje gång en ny häst kommit blivit TOKBRUNSTIG. Detta oavsett årstid. En fullvuxen större valack har stått i stallet och trots att han gått med ston tidigare började han snart rida på min :crazy: (han togs förstås ur hagen direkt). Tokbrunstar gör hon lite då och då (ska börja skriva upp så jag har stenkoll på intervallerna) men det som bekymrar mig är att jag har svårt att se att hon helt går ur brunst mellan varven. Tycker att det kan komma lite skvättar och kladd även mellan de allra värsta dagarna. Dessutom brunstar hon så ofta och som sagt, året om... I mitten av december flyttade en liten treårig valack in i stallet (de går nu själva) och hon blev tokbrunstig för första gången på ett hyffsat bra tag. Sedan dess har hon gått i brunst rejält med två till tre veckors mellanrum och som sagt, inte med helt tydliga viloperioder. Jag blir så trött, täckena är en sanitär olägenhet, hon behöver tvättas jämt och jag tänker det måste vara tufft för henne att hålla på och tjola så förbannat hela tiden. Samtidigt märker jag ingen större skillnad i ridningen, vi har tidigare haft stora problem med att hon står emot och inte bjuder framåt men det har inte varit kopplat till just brunstdagar utan mer konstant. För tillfället fungerar hon jättebra i arbetet.

Har sedan en knapp månad börjat ge örttillskott, Equimins flytande preparat men det har inte gjort någon som helst skillnad. Hur lång tid kan de ta innan man ser resultat på sånt? Börjar naturligtvis också fundera över om det kan vara något fel, cystor? Finns det fler symptom man kan gå på? Frågade min svägerska som är distriktsveterinär och hon tyckte jag skulle avvakta och ha lite bättre koll på exakta cykler men jag blir så nojig. Hästen har tidigare haft skumma reaktioner i ryggen som vi aldrig hittade orsaken till (de är mycket bättre nu) och jag börjar förstås grunna på om det här kan ha ett samband.

Suck! Veterinärräkningarna har på sista tiden varit rätt svidande (pga ett spiktramp) så det känns inte som man vill åka in till klinik utan att ha en väl grundad misstanke. Hur gör man sådana här undersökningar, kan en gårdsveterinär utföra det eller måste man in på klinik?

Vad tror ni? Är jag bara hypernojig? Ska jag lägga ner och fokusera på ridningen istället ;)?
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

För min del tycker jag att man kollar först med veterinär vid den typen av problem, så att det verkligen inte föreligger cystor eller liknande. Då kvittar det vad man ger, för resultatet uteblir.
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

Så du rekommenderar mig att snarast åka och kolla upp? Är det klinik som gäller då, eller?

Har du någon erfarenhet av liknande problem, hur yttrade sig det?
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

Det finns flera här på Bukefalos vars hästar haft cystor, jag tycker att det kan finnas all orsak i världen att kolla det först speciellt när det handlar om brunst som pågår året runt utan hänsyn till årstiden.
Jag väljer alltid klinik, om det inte gäller enbart vaccination.
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

Var det ingen fler som hade erfarenheter?
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

Man kan åka till närmsta hingsstation och göra en ultraljudsundersökning det är inte så dyrt 2-300.
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

OK, jag trodde det skulle handla om mycket mera pengar. :) Nu vet jag inte var närmaste hingststation ligger men då kan jag höra med min veterinär vad han rekommenderar.

Tack för svar!
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

Det är inte alls ovanligt att hästar börjar brunsta när de kommer in i nya stallar eller får nya till sin flock. Oftast ingen "riktigt" brunst, som går att betäcka på, så jag skulle inte oroa mig, men annars är väl det än god ide att kolla på en hingststation. Vet dock inte om de tar samma pris om man inte ämnar betäcka utan bara vill ha koll, men det går ju att fråga:)
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

Jag har en som är likadan:crazy: men hon tjoar glatt både på valacker och ston. Året om:(
Hon är kollad och här finns inga cystor, provat munkpeppar utan något som helst resultat.

Så jag är också nyfiken, finns det något som kan dämpa "symtomen" för min hmm glada? häst:o

-Gnorp
 
Sv: Brunstfrågor igen...?

en kompis häst (nu såld.) tokbrunstade med. Det räkte med att hon såg en häst on inte träffat innan på nån meters radie och hon börjar tokbrunsta... Ska man gå förbi hagen/stallet/boxen/hästen så börjar hon gå på snedden med rumpan emot hagen/stallet/boxen/hästen helt galen :smirk:
vet ej vad dem testade men inga custor där iallfall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp