Bukefalos 28 år!

Brutit benet!

S

Sussie918

Nu har stackars 5 åriga kissemissen brutit benet! Blivit överkörd :(
Han kom hem efter drygt 4 dagar, var hemma själv den helgen och stackaren kom hoppandes på 3 ben..Åkte till veterinären måndag eftermiddag och han har brutit det på flera ställen!
Ingen operation men däremot pencillin som han ska få 1 gång/dag samt att han inte får vara ute på över 5-6 veckor! Undra hur katten ska fixa det..

Tänkte bara höra med er som haft katter med brutet ben (eller vår katts ben blev överkört och är rätt så krossat..) läkte det bra? Hur mår era katter idag?
 
Sv: Brutit benet!

Är han gipsad? Eller ska han bara gå? Spännande. Katter är väldigt duktiga på att läka ihop om dom bara har chansen. DOm kan t.o.m tillverka nya höftleder :confused:
 
Sv: Brutit benet!

Nope, han ska bara gå nu.Däremot sa veterinären som vi gick till (de har inte röntgen eller så..) att hade man åkt till ett av de större djursjukhusen hade de opererat katten utan att egentligen fundera över i fall det var nödvändigt! Och det kostar ju också minst 10.000:- ... men iaf så räknades det som en komplcerad brytning av benet..:/ Men han ska bara vila nu men det blir inte vidare lätt eftersom 10 veckors gamla kattungen är på och BARA ska känna liiite på benet..och det blir inte han så glad över som har såå ont!
Ja veterinären sa det också att katter brukar reda sig själv, vi får hoppas han blir bra i benet igen så att han kan ut och springa i skogen! :)
 
Sv: Brutit benet!

Jag hittade en vildkatt för två somrar sen som gick på tre ben. Ena bakbenet hängde in under magen och dinglade. När vi väl lyckades fånga honom efter 3 veckor hade det stabiliserats och han kunde gå på det, även om han haltade.

Hos veterinären visade det sig att benet var både ur led och brutet vid leden. Det hade bildats en ny led.
Det som man ser idag är att han har en knöl på insidan av benet och det är lite vinklat med tårna inåt. Han har inga problem att använda det. När han legat länge är han lite stel och haltar ett par steg, sen är det bra.
Han kan använda benet fullt ut.
De har en fantastisk förmåga att läka!!!
 
Sv: Brutit benet!

De har en otrolig läkningsförmåga. Vi hittade en vildkatt som hade brutit hela armbågsleden, benet var av på tre ställen. hela benet hängde och slängde.

Jag försökte få tag på kommunens jägare för att de skulle komma och avliva (låste in den så länge, den var jätteskygg och gick inte att röra)

men detta var en helg så jag fick inte tag på dem så jag ringde min veterinär som sa till mig att hålla henne inlåst, ge mat och vatten så skulle hon nog självläka. Mycket riktigt, efter 4 veckor stödde hon på benet igen, dessutom hade hon blivit lite tamare så jag kunde klappa henne lite grand.

Efter 6 veckor så släppte jag ut henne, hon stannade hos oss en månad sen stack hon igen, fullt rörlig :)
 
Sv: Brutit benet!

vår gammelkatta bröt benet (utekatt) då var hon 14 år...så vi trodde det va kört, men vet gipsade benet och det läkte jättebra, hon blev dock lite låg halt, fast det var inget hon led av , hon blev 16år
 
Sv: Brutit benet!

Min ena katt blev pakord av en bil och brot hoger bakben, hogt uppe vid hoften. Det var en mkt svar skada, han blev opererad tva ganger och fick langa spikar insatta samt en utvandig stalram som holl samman det hela. Han spenderade forst en vecka pa djursjukhuset sedan fick han bo i en liten bur i tva manader (hemma) for att begransa rorligheten. Sedan ytterligare en operation for att ta bort stalramen. Rumsvila, husvila, det tog sex manader innan han fick lov att rora sig som vanligt igen.
Idag, ett ar senare, ar han HELT aterstalld - det gar inte att se pa honom vad han varit med om.
 
Sv: Brutit benet!

Min äldsta katt bröt benet för 8-9 år sedan. Hans vänster bakben fick två frakturer på lårbenet så veterinären satte in ett stift för att hålla benbiten på plats. Det gick på 6000-8000 kronor någonting, oförsäkrat. Vi hade kunnat låta benet läka ihop av sig självt men då hade han fått ett ben kortare än det andra och det leder i längden till förslitningsskador så vi valde att få ett stift insatt. Efter 2 månader var han helt ihopläkt och han har inga men.
 
Sv: Brutit benet!

Vaknade idag av att kissen morrade och höll på.Han har blivit sämre och kommer inte bli bra, efter att ha pratat med veterinären igen tycker hon nu att vi ska avliva vår katt :(
Han bröt benet så komplicerat att inget kan rädda honom nu.
Så i kväll avlivas han, tills dess får han massa smärtstillande, och givetvis massa lyxig god mat.
Usch, känns tungt han är den mest personliga katt vi någonsin haft :cry:
När vi var ute och gick med hunden gick han alltid med och hoppade och skuttade lyckligt!
Men det blir bäst såhära, vill inte att han ska lida i allafall!
 
Sv: Brutit benet!

:cry:
Vad tråkigt!
Men du gör det bästa för katten, starkt att inse det, då slipper han lida och ha ont :(
 
Sv: Brutit benet!

Min katt bröt sitt högra bakben förra sommaren alldeles vid den "övre leden".
Han fick spikar och ståltråd i benet. Ståltråden skavde tyvärr hål på huden och det var ett himla problem med att få såret att läka. Han var dessutom tvungen att ha en tratt strl. större för att inte kunna komma åt såret.
Han fick sitta i bur i åtta veckor för att han inte skulle kunna hoppa och springa för mycket, och som den siames han är talade han högljutt om att han avskydde arrangemanget.
Idag så är benet helt läkt och enligt veterinären så är benet precis som förut,det hade inte rubbats under läkningen alls.

Ibland om han sprungit och hoppat mycket kan man se en blödning under huden där ståltråden och spikarna sitter. Jag tycker att det kan kännas lite varmt ibland också, men vet inte om jag inbillar mig och om det isåfall beror på ståltråden eller "brottet"

Det var jobbiga åtta veckor, men det var värt det för min kisse är frisk !
 
Sv: Brutit benet!

Detta är inte ditt fel, men jag tycker att veterinären
skulle ha remitterat din katt så att man kunde ha
röntgat. Få veternärer opererar bara för att det är kul
eller för att tjäna pengar, man gör det man anser är
bäst för djuret.
 
Sv: Brutit benet!

Ni får väl smärtstillande till katten? Jag bara undrade eftersom att du skrev att han skulle få pencillin, men nämde inget om smärtstillande.
 
Sv: Brutit benet!

Min kompis katt blev antagligen påkörd och bröt typ lårbenet eller nånting däromkring. Det läkte bra men hon blev smalare över baken. Blev aldrig tagen till veterinären...
 
Sv: Brutit benet!

Vad tråkigt!!
Men bara en undran varför ni inte blev remitterade till nån vet. med röntgen. Vet att jag skulle vilja det så man är säker på att det inte går att fixa innan man tar bort katten.
Men jag ska inte klaga på er....tröstkramar!
 
Sv: Brutit benet!

jojjan skrev:
Ni får väl smärtstillande till katten? Jag bara undrade eftersom att du skrev att han skulle få pencillin, men nämde inget om smärtstillande.

Det är nog inte bra att ge smärtstillande, eftersom de då kommer att belasta det brutna benet.
 
Sv: Brutit benet!

Min katt belastade sitt ben från första stund, och det läkte hur fint som helst?
Enligt veterinärerna så brukar det alltid rubbas ur läge en aning efter att det att det fixerats med skruvar, men Atlas ben hade inte rubbats något alls.
Ändå så gick han på benet långt tidigare än det vi hade fått ett OK från veterinären...missuppfattning för övrigt.

Menmen, kanske att det inte fungerar så bra när det ej är skruvar i benet...
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 055
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 254
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp