Bryter mot reglerna. Men?

MadicDomino

Trådstartare
Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har han kunnat lämnats hur som helst utan problem. Han har kollad hos vet. Ögonlyst, blodprov, urinprov mm. Han är frisk och pigg som en 5 åring. Dom tror inte heller att han blivit senil, då han upplevs är otroligt skärpt och snabbt tänkt. (Blandras Deluxe - Cocker spaniel, Cavalier, Tax, Silkesterrier, Shitzu, Papilion och något till..)

Så vi har gjort lite ändringar. Köpt en bur med täcken, filtar som luktar oss & mysmys. Vi har hänvisat han dit när han blivit klängig och väldigt på. (vilket han blir när han antingen är trött, ängslig eller rastlös) Även när vi har ätit så han fått lägga sig där. Målet har varit att han ska hitta trygghet där! Och det har han gjort! Nu går han gärna dit och lägger sig, istället för fråga om han får komma upp i soffan mm.

Vi har börjat om med vår ensamhetsträning. Lämnat 5 min, 10min och 15 min - dessa har alltid fungerat jättebra!. Men den magiska 20 cm gränsen går inte att komma över.. Vi har hållt på med denna träningen i snart 4 mån..

Innan vi har gått så har han varit kissad och varit till ro i ca 1h. Han blir platsad i buren och sen har vi gått. Men direkt när vi går, så lämnar har buren, sätter huvudet mot dörren tills han hör att porten slår igen, där efter springer han rundor i lägenheten. Efter ens stund lägger han sig och trycker mot dörren. Efter dom magiska 20 min börjar han skälla och springa rundor igen.. (har satt upp en dator med webcam, så vi ser och hör allt!) Egentligen hade jag bara velat lämnat han och låtit han skälla. För nångång borde han sluta.. Men vi har världen tjinkigaste grannar, så det går inte.. Vi har även provat att gå utan att säga eller göra något, då skäller och stirrar han nästan direkt..

Så för några dagar sedan bestämde jag mig för att prova låsa in han i buren. Bara för se vad han gör. Det är egentligen emot alla mina principer, men vad gör man inte.. Och tror ni inte att han somnade efter 3min. Efter 25 min (!) sovande, så tuggar han på lite ben och drack lite, sen somnade han igen. Vi lämnade han i ca 50 min och mötes av en lugn, avslappnad och nyvaken hund. Vanligtvis brukar man bli översprungen av han i dörren.. Jag hade förväntat mig panik när vi lämnade han inlåst, men det blev tvärt om!

Till min fråga. Hundar får inte sitta i bur enligt lag. Men hur mycket hade det skadat han ifall han får ligga i sin bur max 1-2 h när vi inte är hemma? - Typ vi sticker och handlar, tvättar eller något liknade. Korta grejer med andra ord! När vi jobbar så är han hos vår hundvakt. I övrigt lever han ett aktivt liv med mycket huvud och nosjobb. Buren är 110 cm * 70 cm eller något sånt. Stor med andra ord! Vad tycker ni?

/Matte och husse vars hjärta blöder av att stänga in han. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Man kan få tillstånd från Länsstyrelsen om jag inte är ute och cyklar.

Själv hade jag kört på bur och inte pratat så högt om det, det finns massor av hundar som måste sitta i bur när de är själva av samma orsak.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Min hund har med haft bur inne, men dock ingen dörr på. Men han är på begränsat utrymme när han är ensam hemma. Han har sitt kryp in i tvättstugan! Låter kanske hemskt men har ingen dörr in dit och det är väldigt öppet ut till köket, så jag stänger av med galler.

Han går själv dit och lägger sig när han vill vara ifred, eller när han tycker att det är kväller. Han trivs där helt enkelt, han känner sig trygg! Han har liggplatser ute i huset med med de duger inte när man blir allt för trött.

Kanske kunde vara något att begränsa honom lite? Så han slipper springa runt i lägenheten och vara orolig?!
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Vi har en, snart tva, hundar som kommit till oss cratetranade. Dvs: buren = lugn och ro, vila.

Utan craten stressar den hunden vi har nar vi gar ut. I craten sover hon som en stock. Da och da, tyvarr, sitter hon i sin crate i 4-5 timmar (hon kan inte folja med overallt), hon sover aven i den pa natterna (frivilligt, hon tom. stanger dorren sjalv..). Lugn och fin, alltid yrvaken nar vi kommer in. Stracker pa sig och ar allmant sansad och mysig... sa forutom att det ar "lite emot lagen" sa tror jag knappast hunden tar skada av att vara i buren och sova i stallet for att stressa runt los och skalla.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Jag håller med lady..
Hade kört med bur och inte pratat om det.
Och ågren ska ni ju inte ha, hunden verkar ju trivas bäst med det.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Öht tycker jag det är väldigt praktiskt med bur och hundar som inte tycker det är läskigt. Om vi ska ha gäster tex är det väldigt enkelt att bara stänga in hundarna medans folket kommer och tar av sig skorna så det är lugnare sen. Men nu har vi inte plats med någon bur i nya boendet så nu får vi väl vara så där tråkigt konsekventa istället :p
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Jag ser inget fel i att ha hunden i bur en stund om den är trygg där.
Vår yngsta hund hade också buren som sin trygga zon, det valde hon själv när den stod öppen jämt.

Så hon satt faktiskt där instängd då och då, och vad vi kunde se genom fönster när vi smög så låg hon och sov och var avslappnad.Nu är det bättre och hundarna är bara begränsade till hallen när vi är borta, så dom har lite mer utrymme.

Det är bra att man inte får ha dom i bur egentligen, för många skulle nog missbruka det. Men vissa hundar behöver den tryggheten tex när dom är ensamma, och då tycker jag dom ska få det.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Min hund har med haft bur inne, men dock ingen dörr på. Men han är på begränsat utrymme när han är ensam hemma. Han har sitt kryp in i tvättstugan! Låter kanske hemskt men har ingen dörr in dit och det är väldigt öppet ut till köket, så jag stänger av med galler.

Han går själv dit och lägger sig när han vill vara ifred, eller när han tycker att det är kväller. Han trivs där helt enkelt, han känner sig trygg! Han har liggplatser ute i huset med med de duger inte när man blir allt för trött.

Kanske kunde vara något att begränsa honom lite? Så han slipper springa runt i lägenheten och vara orolig?!

Glömde skriva detta! Vi har provat att ge han halva lägenheten, ett rum med stängd dörr och rum med öppen dörr fast med kompostgaller. Samma reaktion där. Han springer rundor eller ligger och trycker mot gallert/dörren. Till slut skäller och beklagar sig eller försöker riva gallret. I buren ligger han inte ens vid dörren, utan mitt i!
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Glömde skriva detta! Vi har provat att ge han halva lägenheten, ett rum med stängd dörr och rum med öppen dörr fast med kompostgaller. Samma reaktion där. Han springer rundor eller ligger och trycker mot gallert/dörren. Till slut skäller och beklagar sig eller försöker riva gallret. I buren ligger han inte ens vid dörren, utan mitt i!

Ah! Men då tycker jag att ni ska använda buren. För i mitt tycke så är det bättre att ha en trygg hund i bur än att ha en lycklig nervös hund som springer rundor!

Min sover med i bur ibland då jag är hund vakt då hunden jag brukar passa inte går ihop med vår riktigt. Han sover även i buren om vi åker bort och sover, han trivs i den så ser inget fel i det!! :)

Men hemma annars så räcker det med att avgränsa honom! :)
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Om ni använder bur ett tag kanske ni med tiden kan skicka in honom dit när ni går utan att stänga sen.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Jag håller med om vad andra har sagt i tråden - använd buren de gånger han ska vara hemma ett fåtal timmar själv och prata tyst om det.
Han verkar ju trots allt må betydligt bättre av det.

Vi hade en tik med taskigt psyke som var rädd för raketer. Buren var hennes trygga plats, och fick hon bara vara i buren t ex på nyår så sov hon sig igenom tolvslaget utan problem.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Man kan få tillstånd från Länsstyrelsen om jag inte är ute och cyklar.

Själv hade jag kört på bur och inte pratat så högt om det, det finns massor av hundar som måste sitta i bur när de är själva av samma orsak.

Håller med. Har haft bur till min inbrottstjuv med matradarn ständigt påslagen. I bur kan han inte leta mat och då slappnar han av på ett annat sätt. Nu lever jag i sådan lyx att hundarna i princip aldrig är ensamma, men vid de få tillfällen de måste vara själva har gamlingen det bättre i sin gigantiska bur.
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Man kan få tillstånd från Länsstyrelsen om jag inte är ute och cyklar.

Man kan bara få tillstånd för de om man har skadad hund som har ordinerat bur vila, eller så är jag med ute och cyklar!! Men har för mig att det var det jag läste sist!
 
Sv: Bryter mot reglerna. Men?

Det där är ju knepigt och något jag funderat mycket på. Jag har precis som Cillamuffins en hund med ett enormt matdriv och dessutom seperationsångest. Hon har i nästan hela sitt liv suttit i bur när hon varit ensam, för då MÅSTE hon slappna av. Nu funkar inte det heller sen en tid tillbaka och hon är i stort sett aldrig ensam pga det.

Men det är en fara att lämna den hunden själv utan bur. Hon öppnar dörrar, fönster osv. Hon äter allt hon kan tänkas komma över. En gång lyckades hon öppna det låsta skafferiet och käkade ett paket kakao, lyckat val:devil:

Som sagt lämnas hon inte, men jag hade gärna diskuterat henne med Länsstyrelsen, för som jag ser det kan jag inte göra fler åtgärder än jag gjort.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 156
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 779
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp