Bukefalos 28 år!

"Bubblor" på kronranden

Remix

Trådstartare
Min käre klant till häst har lyckats trampa ett hål i hoven med hjälp utav en brodd. Han går nu lindad med vetflexbandage och lite silvertejp på det för att hålla det rent i lervällingen till hage.. Bandaget byts dagligen.

Som vi alla med hästar vet så räcker det ju inte med dethär utan det ska alltid komma någonting mer när det gäller skadade hästar och han har nu alltså fått "bubblor" på kronranden. Tänkte bara höra med er om det är något farligt eller om det endast är att han blivit fuktig.

Helst av allt hade jag velat att han gick utan bandage i en torr hage men nu finns inte den möjligheten, tyvärr. Lite pest eller kolera över det hela.

20120322_195056856.jpg
 
Sv: "Bubblor" på kronranden

Jag gissar på att det där kommer sig av att bandaget skavt/tryckt.
 
Sv: "Bubblor" på kronranden

Jag skulle gissa att det kommer av att den varit bandagerad. Tror inte du behöver ta den till veterinär än så länge. Blir det värre bör du kolla upp det. Antar att du resonerar så själv så det kanske var dumt att skriva, men men.. :) Finns det inte möjlighet att ta in den tidigt på em och ta av bandaget över natten och sedan fara dit på morgonen några dagar så du får se om det blir torrare? :)
 
Sv: "Bubblor" på kronranden

Tyvärr finns inte den möjligheten även om det hade varit det bästa. Hästarna går ut rätt tidigt och jag går i skolan. Han har ett öppet sår och bör inte vara utan. Vi kom fram till en väldigt bra lösning idag och satte lite bomull bakom så det suger upp vätskan. Misstänker att det är från att det blivit fuktigt och som på oss människor, istället för russinhud, blivit sådär.

Tänkte bara om någon varit med om liknande eller om det var svamp? Det sitter ingen skarv från lindan där. :)
 
Sv: "Bubblor" på kronranden

En ponny jag hade blev sådan när jag använde silvertape. Det blev för instängt, fuktigt och varmt.
 
Sv: "Bubblor" på kronranden

Det blir så när det är fuktigt och man stänger in det, precis som någon/några andra skrev.
 
Sv: "Bubblor" på kronranden

Tack!

Tur att det "bara" var det och inget värre..

Såhär ser såret (<--- länk) ut så jag kan tyvärr inte låta honom gå utan bandage + silvertejp. *VARNING FÖR ÄCKLIGT*
 

Liknande trådar

Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Fiorano
·
Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 219
Senast: axel
·
Hästvård Hej! Som sagt... Jag har en mystisk hälta på min häst. Det började i torsdags, jag plockar in hästen från hagen och hon är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
3 118
Senast: mackan
·
Hästvård Hästen har fått Lymfangit efter ett brodd tramp vb. Ska äta Metacam i 5 dagar. Just nu är han väldigt svullen och halt å öm i...
Svar
2
· Visningar
3 429
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp