Bukefalos 28 år!

Budgivning på lägenhet

MissFideli

Trådstartare
Mina föräldrar ska köpa lägenhet. Dom hittade en intressant på hemnet och vid kontakt med mäklare var flera intresserade, varpå en visning innan ordinarie visning ordnades för några. Det blev budgivning och senaste budet ligger nu 180' över utgångspriset. Säljaren väljer att trots det ha den planerade visningen i helgen, vilket är lite snopet men förstås helt okej. Mina föräldrars bud är högst hittills och ligger kvar. Men i annonsen på hemnet står det inget om att det varit budgivning redan innan visningen. Det innebär ju också att dom som kommer på visningen inte vet att priset i annonsen inte längre gäller. Brukar det vara så?
 
Sv: Budgivning på lägenhet

När vi köpte vårt hus som vi ska flytta till nästa månad syndes inte eller vårt bud på hemnet och det var två visningar efter vi hade lagt vårt första bud. Men skillnaden var att vi prutade och det kanske inte säljaren var så intresserad av att visa. Vi fick dock gå upp lite men slutpriset blev 200 tkr under utgångspriset.

Tror dock i ert fall så vill mäklare/säljare att så många som möjligt kommer på visningen så kanske de kan få ut mer ändå.

Lycka till
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Det är nog inte helt ovanligt att det är så, men på visningen får man alltid reda på huruvida det ligger bud eller inte.

När jag sålde min lägenhet pågick budgivningen i några veckor, men det stod inget om det på Hemnet.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

En del mäklare gör så. De brukar då tala om på visningen att bud inkommit och vad högsta bud ligger på.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Rent generellt ska ju alla bud registreras, däremot är det väl inte alltid som mäklaren/säljaren kör med öppen budgivning.

Själv har jag lagt bud på en lägenhet som ligger under utgångspris, och det syns på Hemnet att det pågår budgivning och sedan hos mäklaren vad nuvarande bud ligger på.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Väldigt vanligt! Vissa mäklare redovisar inte buden offentligt utan bara för budgivarna.
Jag förstår precis varför man väljer att köra ordinarie visning trots att man fått in bud redan! :)
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Ja, det är vanligt. Men det är säljaren som bestämmer. I det här fallet hoppas man väl på fler intresserade och ett ännu bättre pris. Men det inträffar ju också rätt ofta att objektet säljs före visningen som då ställs in. Det är alltid säljaren som till syvende och sist bestämmer vem som ska få köpa. Det finns ingen automatik i att man får köpa för att man lägger det högsta budet även om det oftast är så det blir. Men det står säljaren fritt att välja en annan köpare.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Tack för svar!
Jag blev lite förvånad, själv skulle jag bli rätt sur om jag gick på en visning på en bostad som redan då låg på ett högre pris än redovisat.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Jag förstår hur du tänker, men bostaden ligger ju inte nödvändigtvis på något särskilt pris alls. Precis som Lejonelle säger så är det i slutändan säljaren som bestämmer vem hen vill sälja till, och det behöver inte nödvändigtvis vara till den som lagt det högsta budet. Det är inte heller ens säkert att någon av de som lagt bud hittills faktiskt står fast vid buden när det kommer till kritan - de kan köpa något annat under tiden eller bara ändra sig. Inget är spikat förrän papper är skrivna!
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Precis vad jag tänkte skriva, med tillägget att om säljaren väljer en annan köpare beror det ofta på flexibilitet med inflyttsdatum osv. Det inflyttsdatum som dina föräldrar och de andra budgivarna kan passar kanske inte alls säljaren.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Lägenheten står tom och mina föräldrar kunde ta den direkt. Nu fick dom den ändå trots allt, papper skrevs idag. Men ändå. Jag förstår att man vill testa med fler visningar förstås, men att mäklaren inte skriver att budgivning pågår tyckte jag var konstigt.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Skriver man att budgivning pågår så är det nog många intressenter som drar sig ur eftersom de tror att de kommer in för sent. Man vill ju få så många som möjligt på visningen för att kunna sälja bostaden till ett så högt värde som möjligt. Inte ett dugg konstigt.
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Jag har tittat på många lägenheter senaste tiden och det är helt olika det där. En del har skrivit ut att budgivning pågår, en del har skrivit ut varje bud och en del skriver ingenting alls (enligt min erfarenhet oftast när ett bud under acceptpris lagts).

Det är ju helt upp till säljare och mäklare att bestämma processen ska se ut för att sälja lägenheten. Oftast med syfte att locka så många som möjligt till visning. Om dina föräldrar tycker att det är viktigt med öppenhet så får de vara noga med att välja en sådan mäklare när det är dags för dem att säja i framtiden!
 
Sv: Budgivning på lägenhet

Det är säljaren som bestämmer i samråd med mäklare ang budgivning. Det finns inga lagar/regler hur en sån ska se ut.

Det finns dock 2 huvudmodeller, öppen eller sluten vilket innebär att en öppen kännetecknas av att bud ges i löpande tidsföljd och att deltagarna i budgivningen har möjlighet att bjuda över andra spekulanters tidigare lagda bud. Mäklaren har skyldighet att redovisa alla spekulanter som visat intresse att köpa den aktuella bostaden.

Sluten förekommer inte så ofta, men där framför man skriftligt inom viss utsatt tid och att buden öppnas vid ett och samma tillfälle, säljaren har då möjlighet att acceptera något av buden eller förkasta alla bud.


Numer blir det vanligare att en pågående budgivning presenteras på fastighetsmäklarnas olika webbplatser, när detta sker ska mäklaren visa alla lagda bud eller endast tala om att budgivning pågår. Med andra ord visa alla eller inga. Men man behöver inte presentera bud alls, även om de pågår.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade tänkt ha bilen packad idag redan på morgonen och sedan var det meningen att jag skulle dra söderut direkt efter jobbet. Nu blev...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Magiana
·
Hemmet Är sur och irriterad, gårdsköpet blev inte av, vi förlorade budgivningen igen. Men frågan är om mäklaren inte skött detta dåligt...
2
Svar
25
· Visningar
9 022
Äldre Ja, jag är ganska tjatig. Jag vet att jag har startat ganska många trådar under det senaste året kring hus och hem och ekonomi och hit...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 127
Senast: MiniLi
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 209
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp