Bukefalos 28 år!

"Buffar" omkull mig!

P

Poetry_princess

Flertalet av hästarna på ridskolan har en otroligt irriterande ovana. Så fort man suttit av efter passet så ska det buffas och knuffas med huvudet som om de försöker gnida av tränset på mig! Trycker och gnider för att tillslut "buffa till" med all kraft så jag har t.om ramlat i backen några gånger.
Jag kan ju inte använda mig av någon långsiktig metod som man skulle kunna göra med egen häst/etc. Men finns det någonting man kan göra på en gång för att inte bli omkullknuffad? Gäller även när man ska in i stallet. Jag vill gå in i spiltan först och inte bli omkullsprungen. Noll respekt! Finns det någon tillfällig lösning för dessa "charmtroll" ?
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Visa hästen att det är DU som bestämmer och säg nej när de buffar på dig!
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Hästar brukar visa att dom tycker om en genom att buffas. Men dom får ju som sagt inte knuffa omkull dig. Då får du säga till! Du kanske bara är väldigt omtyckt av hästarna. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Buffar" omkull mig!

Mina pållar buffar och stökar alltid med huvudet när de varit ute och tränat.. Men man måste dra gränsen någonstans , de får ju inte göra illa eller ha omkull någon. Säg ifrån vänligt men bestämt, Knuffa undan huvudet på dom, ge en dask på halsen. I den ordningen, om de inte "lyssnar" på dig.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Min gamla gör så. Hon har alltid gjort så och får fortsätta för jag drog inte gränsen tillräckligt snabbt enligt mig själv. Tyvärr är det svårt för hästen att veta NÄR de tar i för hårt och vi tappar balansen. Har fått några bulor och blåmärken när gamlan har "buffat" in mig i olíka saker men det är mitt eget fel och hon får hållas eftersom jag inte bestämde direkt att det där är fel! Den andra tjejen gör inte så. Har inte åtit henne göra det någon gång och det har räckt med att säga till med grövre röst när hon trots allt gjort så. (Känslig!) Däremot så kliar jga alltid henne under remmarna på tränset när jag suttit av, berömmer på det viset, måste ju klia under läder remmarna när man är svettig!
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Testa att stampa till ordentligt med ena benet i marken om de fortsätter efter att du petat undan dom. Har fungerat på alla knuffhästar på min gamla ridskola. Lyssnar dem på det brukar jag belöna med att klia dom under tränset eftersom det oftat kliar där när de blivit svettiga.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Jag brukar göra såhär (tokbrutalt och elakt enligt vissa, kanske?):

När jag märker att hästen är på väg att knuffa till mig sätter jag försiktigt ut armbågen så att hästen "knockar" sig själv. Jag tar absolut inte i något, utan håller bara emot så att armen inte ger vika. Jag viftar och slår absolut inte!!! Jag gör mig bara obehaglig att klia sig mot...

När hästen har insett att jag inte är bekväm att klia sig mot, så kliar jag den i ansiktet under tränset osv med fingrarna. Hästen vill ju bli kliad, och jag hjälper gärna till, MEN på mina villkor.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

pinky skrev:
Jag brukar göra såhär (tokbrutalt och elakt enligt vissa, kanske?):

När jag märker att hästen är på väg att knuffa till mig sätter jag försiktigt ut armbågen så att hästen "knockar" sig själv. Jag tar absolut inte i något, utan håller bara emot så att armen inte ger vika. Jag viftar och slår absolut inte!!! Jag gör mig bara obehaglig att klia sig mot...

När hästen har insett att jag inte är bekväm att klia sig mot, så kliar jag den i ansiktet under tränset osv med fingrarna. Hästen vill ju bli kliad, och jag hjälper gärna till, MEN på mina villkor.
Du skrev exakt det jag tänkte skriva. :D Bästa metoden och inte alls brutalt eller elakt. DU gör ju inget aktivt själv, vare sig nockar eller daskar till hästen. Det fina i kråksången är att ju hårdare hästen tänker buffla/klia/knuffa DIG desto hårdare "straffar" den sig själv.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Smart det där med armbågen!

Jag får väl hoppas ( haha) att buffandet är tecken på tillgivenhet. Man vill ju tro på det... ;)
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

ja, det är inget skönt att få ett hästhuvud i skallen. då kan det bli så här :crazy:
DET gjorde ont! hjärnskakning och världens blåklocka
bltiran002.jpg

förlåt för stooor bild
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Buffar" omkull mig!

vanligt problem på ridskolor. -totalt respektlösa hästar och ponnyer.
bli arg. du kanske inte behöver ge hästen en rak höger och skrika den i örat, men du kan gott på ett bestämt sätt hålla bort hästen och putta undan huvudet när den börjar skrubba sig. bryr den sig inte om det kan du ryta till och parera hästen igen för att få en starkare reaktion från hästens sida.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

ja, det är inget skönt att få ett hästhuvud i skallen. då kan det bli så här :crazy:
DET gjorde ont! hjärnskakning och världens blåklocka
bltiran002.jpg

förlåt för stooor bild

fy fasen! att det kan bli så illa av ett hästhuvud! jag såg likadan ut när jag hade blivit sparkad i huvudet!:eek:
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

När hästarna "buffar" på dig betyder det att dom vill flytta på dig för att visa jag bestämmer, men det är du som ska vara ledare så sig ifrån!

MvH Loveme2
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Kompisens häst hälsade på kompisens gamla 80-åriga mamma. Ett vänskapligt buff och hon landade pladask på ryggen. Som tur är gick det väl.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Flertalet av hästarna på ridskolan har en otroligt irriterande ovana. Så fort man suttit av efter passet så ska det buffas och knuffas med huvudet som om de försöker gnida av tränset på mig! Trycker och gnider för att tillslut "buffa till" med all kraft så jag har t.om ramlat i backen några gånger.
Jag kan ju inte använda mig av någon långsiktig metod som man skulle kunna göra med egen häst/etc. Men finns det någonting man kan göra på en gång för att inte bli omkullknuffad? Gäller även när man ska in i stallet. Jag vill gå in i spiltan först och inte bli omkullsprungen. Noll respekt! Finns det någon tillfällig lösning för dessa "charmtroll" ?

ehm ja....jag är elak och hugger tag i örat eller kniper tag i mulen på dom. Kan tänkas vara lite taskigt men ajja, jag gillar inte att bli knuffad på, det gör inte en ranghög häst heller :crazy:
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Buffandet betyder att man inte har större rang än ett träd! Det kliar antagligen nånstans kanske i mungipan eller nån annan stans och hästar brukar använda sig av träd, telestolpar och kanske just lågt stående varelser som människor.
Oj KL!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Buffar" omkull mig!

Min nya ponny kliar sej inte på mej och puttar inte till mej hårt utan "buffar" bara försiktigt med mulen. Vad betyder det? vänskapligt eller nedtryckande?
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

vänskapligt och godisletande kanske??
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: LuckyMe
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 987
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp