Bukefalos 28 år!

Bufflig 2åring

C

Carrielaine

Har en 2årig vallack som jag haft sedan han föddes. Mycket trevlig individ o cool på alla sätt. Funkar bra att göra saker med, åka transport, stå uppbunden mm. Men han är så förbaskat bufflig när man ska tex tränsa honom.
Det är inte så att han har något emot bettet för han gör lika när man ska sätta på grimma om man står på stallgången. Grimpåsättning i boxen funkar bättre men inte med träns. Han är inta huvudskygg heller för man får gärna klia o borsta huvet o greja med öronen mm.
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Om han bufflas när jag inte tränsar eller nåt så är det klart att han får en åthutning för detta är ju oprovocerat isf. Men jag vill ju inte gärna dänga till honom så han blir huvudskygg i samband med tränsning. Är det bara att traggla vidare eller har ni några tips?
 
Sv: Bufflig 2åring

Puttar uppåt!:bump::bump:

Är det ingen som har nåt förslag på åtgärd?
 
Sv: Bufflig 2åring

Puttar uppåt!:bump::bump:

Är det ingen som har nåt förslag på åtgärd?

Ett effektivt sätt är att ignorera det tråkiga beteendet. Så gjorde jag med min. Han lekte helikopter med huvudet första två gångerna jag tränsade. Jag struntade fullkomligt i honom, höll honom bara så stilla jag kunde och fortsatte tränsa. Då han stod stilla fick han jättemycket gos och beröm. Tredje gången uppförde han sig. :)
 
Sv: Bufflig 2åring

ha ha ;) det är ju en han :angel: min erfarenhet är att val. eller för den delen även hingstar är "buffligare"än ston. pröva att ha lite gott i handen när du ger honom bettet, tex lite kraftfoder/havre. eller smörj på lite melass eller honung eller sirap på bettet. brukar fungera hyffsat på dom flesta ;) då brukar dom tom. bli ivriga att ta bettet ganska snabbt
 
Sv: Bufflig 2åring

Det är tyvärr inte bettet som är problemet utan att få tag i huvet:crazy: får man bara dit bettet gapar han hur snällt som helst. Får prova att ignorera honom...o tränsa ofta så det blir rutin på det.
Har ju bara haft ston...så det kanske stämmer att hingstar o vallacker är värre. Han är lite jobbig iaf;)
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 134
Senast: Curly
·
S
Träning Min häst kan stå stilla i stallgången utan att vara uppbunden. Men enbart så länge jag tittar på henne. Så fort jag vänder bort...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: Skuggabaldur
·
A
Träning Nu vill jag få stopp på detta beteende min häst har. Han är en häst som kräver mkt uppmärksamhet, men när han väl får det så passar det...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp