Bukefalos 28 år!

Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade på Insta. Det är kanske lite tramsigt men jag behöver sånt för att stå ut.
51D27FB0-5BDD-4C4F-B40A-F831040BCD08.jpeg
 
Jag kanske är pessimist men jag tror inte detta hjälper alls. De sitter inte i regeringen och kommer alltid kunna skylla på andra att det inte blev som de lovade

Tror dessvärre inte det, och vad som redan hunnit normaliseras bådar liksom inte gott för samhällsklimatet på nivån att det är värt det, så att säga. Vad har de tappat i senaste opinionsmätningen, typ 2% eller nåt. Kanske att det kan göra skillnad nästnästa eller nästnästnästa val.

De flesta vet redan att SD styr även om dom inte sitter i regeringen. Hur länge har denna regering regerat? En månad? Jo då är väl 2% mkt för ett parti som inte ens sitter i regeringen? Folk är ju inte dumma i huvudet. Partiet har ju ganska många som har missnöjesröstat skulle jag tro. Tror dom försvinner tillbaka till sina ordinarie partier till nästa val.
 
Var jag än ser så växer missnöjet med SD och regeringen när alla vallöften går upp i rök, både hos de egna leden och väljarna. Det blir ingen kompensation för de höga elpriserna i vinter, det blev ingen sänkning att tala om vid pumpen, folk kommer förlora jobben och inflationen äter upp lönen medan politikerna höjer sina egna samtidigt som de manar löntagarna till att hålla tillbaka sina egna lönekrav.

Jag är nog mest förvånad att var femte föll för valfläsket.
 
De flesta vet redan att SD styr även om dom inte sitter i regeringen. Hur länge har denna regering regerat? En månad? Jo då är väl 2% mkt för ett parti som inte ens sitter i regeringen? Folk är ju inte dumma i huvudet. Partiet har ju ganska många som har missnöjesröstat skulle jag tro. Tror dom försvinner tillbaka till sina ordinarie partier till nästa val.
Mjo, men det går nog inte att räkna bort det faktum att SD är det ordinarie partiet för ganska många. Hur många kanske är svårt att säga, men 2018 fick SD 17.53% av rösterna tror vi att många av dessa har ett annat ordinarie parti egentligen? 2014 var det mer blygsamma 12,86, även om det också var ett lyft. De var alltså tredje största parti både 2018 och 2014, och så även nu efter senaste mätningarna. Problemet är ju också att högersidan valt att SD ingå i regeringsunderlaget, vilket förmodligen kommer krävas en del val framöver för en majoritet, så varför skulle man sluta med det nu?
 
Var jag än ser så växer missnöjet med SD och regeringen när alla vallöften går upp i rök, både hos de egna leden och väljarna. Det blir ingen kompensation för de höga elpriserna i vinter, det blev ingen sänkning att tala om vid pumpen, folk kommer förlora jobben och inflationen äter upp lönen medan politikerna höjer sina egna samtidigt som de manar löntagarna till att hålla tillbaka sina egna lönekrav.

Jag är nog mest förvånad att var femte föll för valfläsket.
Fast de flesta inser att det sannolikt varit ännu värre om andra sidan vunnit...
 
En del ser det kanske för vad det är, SD med sin marionettregering och lägger ansvaret på både den som håller i trådarna och den som lydigt utför - men jag anar att ganska många kommer att gå på SDs bild av att problemet är att dockorna lydde för dåligt och till och med sade saker som upprörde den som höll i trådarna. Respektfull lydnad är det som krävs om dockorna ska dansa ”rätt” i denna extremkonservativa rasistdans - för handen på hjärtat så är det egentligen bara SD som tror att de vet hur en sådan vals ska dras.
 
Värre som i ett exempel? VAD hade blivit värre? Än har ju ingenting förändrats.
Jo, lite saker har ändrats. Som reseersättning (exakt hur har jag inte koll på där) mindre sänkning på drivmedel än vad S fick till. Inget bidrag för höga elkostnader. Och de utreder om man kan dra in permanent uppehållstillstånd.

De har gjort massa mer.
Ökat bidraget för solpaneler kom jag på också.

Men mycket är ju åtminstone i mina ögon, sämre.
 
Definitivt bättre för Sveriges framtid med en regering som skiter totalt i miljön och uppmuntrar till meranvändning av fossilbränslen och motarbetar förnybara energikällor.
 
Ouch. Tacksam uppgift för Anders Holmberg att korsförhöra Ebba på temat valfläsk och energipolitik i kvällens 30 minuter/SVT. Men väl genomfört, av honom då alltså. Han kunde varit ett bra åklagarämne i rättssalen, sett till uthållighet och förmåga att bita sig fast i frågan när svaren sticker än hit, än dit.
 
Senast ändrad:
Ledare från ETC, som jag verkligen får ont i magen av att läsa. Det illustrerar väl på ett ungefär varför jag inte tror att det kommer bli så enkelt att SD bergis förlorar röster i nästa val nu när de får vara med att bestämma, för skadan som sker nu är för obehaglig.
https://www.etc.se/ledare/haer-gaar-frontlinjen-naer-sd-vaessar-sin-fascistiska-politik

Vidare så var det nazister på gatorna i Stockholm igår, och polisen ingrep helst inte när de var hotfulla mot journalister.
https://expo.se/2022/11/nmr-hotade-journalister-under-karl-xii-manifestation-polisen-ingrep-inte
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 227
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 988
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
5 936
Senast: Youmeoh
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp