Bukefalos 28 år!

M

maximilia

Mitt hblsto är ganska rund och go, välmusklad, men hon är lite bukig. Kan det vara för att hon står på halm? Hon tuggar i sig lite, men inga mängder.

Foderstaten kanske vi inte ska prata så mycket om, den är så galen den kan bli om man tittar på värdena :o :crazy:. Hon får grovfoder (hö och ensilage ca 5,7kg TS), 1 dl (45g?) havre och lite betfor och fosforbalans. Värdena ligger på ca 42MJ, 340SMRP, ganska mycket kalcium och magnesium och lite fosfor. Jag började öka havren för jag skulle få upp energin lite, men då blev hon knäpp. Vet inte om det berodde på havren eller snön, men jag tog bort den igen för säkerhets skull :smirk:

Hon skrittas bara i skogen nu, och väger runt 500 kg. Gör det nåt om hon har denna knäppa foderstat? Är det därför hon är bukig? Hon är pigg och framåt, fin i pälsen och bra hovar. Känns lite fel att proppa i henne massa havre när hon inte går nåt speciellt :confused:

Bild från i somras, hon ser ungefär likadan ut nu.
 
En häst som väger 500 kg har ett underhållsbehov på 55,5 MJ, och det bör man inte understiga.

mvh Jessica
 
Jo jag vet, satt och räknade lite häromveckan och märkte hur lite MJ hon stog på :crazy: Men så ökade jag havren lite hon hon blev helvild. Är det inte så egentligen att man ska försöka täcka underhållsbehovet med grovfoder? Om det går...
Jag har ganska mycket kalcium i ensilaget så jag har haft jättesvårt att hitta nåt bra kraftfoder som passar. Antingen är det pellets eller svindyrt :smirk:
Men tror du den halvknäppa foderstaten har något med bukigheten att göra? Eller är det halmen? Jag har minskat nåt kg på ensilaget, men hon måste ju ha mat..
 
Ge mer hö och kanske krafft groov, hippo alfa eller lusern.

Skriv ner exakta värdena så kan vi hjälpa dig mera!
 
Det är lättare att hjälpa om du skriver ned värdena på höt och hösilaget och hennes nuvarande foderstat i kg.

Jag kanske kan komma på något som du har missat.

mvh Jessica
 
Värdena på ensilaget/kg
TS: 45%
34g SMRP
4,7 MJ
2,8g Ca
1g P
0,6g Mg

Hon får nu 9kg ensilage, 2kg oanalyserat hö (fjolårets så det är inte så mycket kvar i det, eller?) 45g havre, 40g betfor, ca 1kg morötter och ett dosmått (10g har jag för mig) Fosforbalans.

Foderstaten jag räknade ut var 9kg ensilage, 2kg hö, 0,5kg havre, 0,5kg betfor, 1kg morötter och 1½ mått fosforbalans. Det skulle då ge:
5,73kg TS
381g SMRP
54,05 MJ
30.3g Ca
16,2g P
7,1g Mg
Ca/P 1,8
Ca/Mg 4,2

Och hennes behov är ca
347g SMRP
57 MJ
22g Ca
17g P
8g Mg

Det ser väl inte helt galet ut ändå? Jag vill helst inte ge henne pellets, men har jag ingen annat val så..
 
Vad gäller värden på fjolårshö så blir det ingen skillnad på MJ och protein, det är bara vitaminerna som kan minska.

Jag får inte alls samma värden som du.

Nuvarande foderstat:

MJ 58
Smrp/MJ 6,87
Ca/P 2,08
Ca/Mg 4,22

Din foderstat:

MJ 68
Smrp/MJ 6,79
Ca/P 1,97
Ca/Mg 4,24

Jag har räknat på samma värden som mitt eget hö, med kvot på 6 (7,1 MJ o 42 Smrp).

Jag tycker foderstaten ser bra ut men det saknas fortfarande fosfor och magnesium samt selen.

Jag tycker också att det är för lite strå i foderstaten, lägg till ett kg hösilage till.

Mitt förslag:

10 kg hösilage
2 kg hö (varför hö överhuvudtaget?)
0,5 kg havre
40 gr betfor
1 kg morötter
75 gr miner vit

MJ 68
Smrp/MJ 6,95
Ca/P 1,82
Ca/Mg 3,09

mvh Jessica
 
Bra att du sa det där med fjolårshöet! Jag tyckte väl det lät konstigt att allt bara kunde "försvinna" :smirk:.
Man kan ju fråga sig hur 17 jag har räknat :confused: Fast det var första gången så jag skyller på det. Men jag tycker det låter mycket med 68MJ, hon går ju bara lite i skogen.

Hon fick 10kg ensilage innan, men jag minskade 1kg för att försöka få bort magen. Höet får dom som lunch i hagen, det är lättare att slänga ut en bal än att fylla säckar och bära ut (inte jag som har bestämt det). När jag tänker efter så kanske det är analyserat ändå, jag ska försöka få tag på den.

Kan jag ge henne Miner vit? Har för mig att jag har kollat på den och det var ganska mycket kalcium i den? Det behöver hon väl inte för det är redan ganska högt. Och vart hittar man selen värdet? Det står inte med på analysen..
 
Jag tycker inte 68 MJ är så fruktansvärt mycket för en häst. Det är ca 25 % träningstillägg och det stämmer bra för lätt träning.

Kolla du om hon går upp först innan du sänker, och sänk då hellre havren om det behövs, för hon behöver stråfodret.

Det kan hända att hon blir bukig av för lite stråfoder. Ditt hösilage är ganska blött så det väger mycket.

Sedan är det ju faktiskt så att hästar som står kan bli lite runda just för att magmusklerna inte får jobba. Precis som på oss själva. :angel:

Selen finns det i princip noll av i hö och hösilage, men in mineralerna är det tillsatt 15 mg per kg.

Anledningen till att jag rekommenderade just miner vit var att du skulle få med selenet men du kan ju ge ren fosfor, magnesium och selen om du vill. Då behöver hon

2,5 dosmått fosforbalans
1 dosmått biomag
10 ml Basic E

vilket kostar ca 4,30 kr om dagen.

75 gr miner vit kostar ca 1,50 kr om dagen.

Viss skillnad, eller hur!!!

Står hon på halm förresten?

mvh Jessica
 
25%?! :crazy: Jag hade räknat på 10% och då tänkte jag att hon skulle ridas lätt i paddocken och lite längre uteritter, typ klättra i skogen och galoppera..

Jag hade ju inte så mycket havre att sänka på, därför sänkte jag grovfodret. Kan hon bli bukig av för lite grovfoder?

Hon använder väl inte magmusklerna överdrivet mycket :angel: men hon bara skadar sig hela tiden så jag hinner aldrig börja jobba henne ordenligt. Nu har vi dessutom kommit in i en rejäl mental svacka så vi gör knappt nåt alls.

Men gör det inte nåt att hon får för mycket kalcium då? Jag funderade på miner vit innan, men trodde inte det passade.

Hon står på halm, tuggar nog i sig lite grann men inga mängder. Ibland kan det vara lite grönt med i balen och då är det förstå extra gott... men annars tror jag inte halmen har så mycket med magen att göra. För så känsliga kan dom väl inte vara?
 
Nej, det har du rätt i. Så värst känsliga är de inte för lite halm, :smirk: och äter hon 1 kg halm kan du med gott samvete dra ned på 2 kg hösilage utan problem. Men som sagt prova med att ta bort havren innan du tar bort stråfodret.

Jag tycker att din foderstat ser helt okej ut, så jag har faktiskt inga fler förslag att komma med. :p

Men handen på hjärtat, det kan väl inte vara så att det är ridningen som fattas!?!

mvh Jessica
 
Givetvis kan (och ska) man understiga underhållsbehovet om en häst är för tjock! Underhållsbehovet är ENDAST ett riktmärke, endel hästar är lättfödda andra har svårare att hålla hullet. Stirra er inte blinda på tabellerna!
(Kolla gärna Planks häfte, även hon skriver -> lättfödd häst = underhållsbehov-10%).
Sedan finns det givetvis regler för min. grovfoder, men det är en helt annan sak.
/M
 
Jag tycker inte du ska bry dig om att hon är lite bukig. Hon rids inte så hårt, då brukar en del bli bukiga pga att magmusklerna inte används så mkt. Vissa kan vara födda med lite bukighet. Om hon är rund, har en fin överlinje och förövrigt är sund och i lagom hull (dvs inte överviktig), spelar det väl ingen roll med lite hängmage. Personligen tycker jag detta ser sundare ut än en som har en uppdragen vinthundsmage (stressmage).

Det var någon i början som skrev att en X antal kg häst ska ha X antal MJ - HELT galet, då det är VÄLDIGT individuellt, beroende på temperament, ålder, ras, årstid mm mm...
 
Tycker det du säger låter vettigt. Hon får nog stå kvar på den "knäppa" foderstaten tills jag börjar rida henne mer.
Problemet med bukigheten är att jag inte hittar en sadel som passar, allt åker fram (magen puttar fram gjorden).
Hon ser väldigt rund och fin ut, men inte överviktig. Välmusklad trots att hon inte går så mycket.

Tyckte oxå det lät lite konstigt att det var så noga med siffrorna, jag har aldrig räknat innan och det har gått jättebra. Men i år tänkte jag testa, men man får inte glömma att titta på hästen oxå!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 639
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 309
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 289
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp