Bukefalos 28 år!

miamiSwing

Trådstartare
har ett sto f.91 som är rätt bukig. Hon har haft semester i 2 veckor men annars blivir riden i skritt o trav o galopp ca 5 dagar i veckan. Men finns de nått man kan träna eller göra för att hon inte ska va jätte bukig. Hon har haft ett föl och går även på bete dygnet runt!
 
Sv: "bukig"

Hon kanske behöver ett riktigt bra tillskottsfoder utöver betet? Hästar som är bukiga kan vara undernärda. Bete dygnet runt garanterar tyvärr inte att hästen får tillräckligt av de rätta ämnena i sig.
 
Sv: "bukig"

har hon bara ätit sej bukig eller har hon proteinbrist= tappat övelinjen ? Sen har hon haft föl ser de ju ofta ganska slappa ut i bukmusklerna specielt om de bara står och äter, brukar se bättre ut när de rids och jobbas iform, för då arbetar musklerna. Lusern tkr jag är bra proteintillskott om hon behöver det, har du någon bild på henne ??
 
Sv: "bukig"

Som tuvisen skrev så är lucern ett bra tillskottsfoder.
Sedan finns det ju jättemånga olika färdigblandade tillskottsfoder men jag har ingen koll på dem. Men det finns säkert dem som kan mer om sådant här på Foder.
 
Sv: "bukig"

har även gett min häst kra**t protein för han tyckte inte om lusernet sen :crazy: funkade bra, och var det billigaste om man jämförde vikten och hur mkt SmRp det var per kg. Men nu har väl alla kraffts produkter blivit dyrare.
 
Sv: "bukig"

har ingen bild från nu men den här är typ tagen i maj. nu är hon bukig. hin får just nu gräs i hagen, korn och hö och börjat skritta igång efter en liten semester i sommar.
20032486.jpg
 
Sv: "bukig"

på bilden tkr jag hon ser fin ut har kanske lite mage, men vems häst har inte det ;) sen har hon fått föl oxå. Fin häst :)
 
Sv: "bukig"

Ge havre? Det ger jag min fröken som tillskott till betet, och mineraler såklart. Kommer börja ge lucern också framöver.
 
Sv: "bukig"

ja, fast så ser väl nästan allas hästar ut just nu ;) Är nog bara träning av magmsuklerna som hjälper på sånt (om de inte har proteinbrist då) och de ser ju nästan jämt smalare ut när de rids än när de står och degar i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 288
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp