"Bula" på frambenet?

SaraMara

Trådstartare
\"Bula\" på frambenet?

Nu har kusen ställt till det igen. *suck*

Har varit iväg på kurs i helgen, och efter lördagens relativt lätta träning (två "riktiga" pass och sedan en kvarts trav ungefär) varav ett hopp-pass på kvällen upptäcker jag ungefär 20 minuter efter jag ställt in hästen efter söndagens första pass (hoppning det också) att han fått en stor bula mitt på framsidan av frambenet (alltså mitt emellan knä och kota). Ingen särskild värme, men kanske något varmare än vad han var på det andra benet. Ingen ömhet, och ingen hälta som syns vid skritt och trav på rakt spår (utan ryttare). :confused: Bulan var HÅRD och såg ut ungefär som ett överben. :crazy:

På lördagen var han i rejält i en serie på tre språng (var i alla hindren) - men visade ingen som helst smärta och markerade inte. Sista passet (det korta travpasset) var han TRÖTT - och tappade takten några gånger. Drev jag på kändes han som vanligt igen.

Under söndagens hoppning var han inte i en bom - så OM det beror på en smäll måste det bero på något under lördagen. Han stod lindad över natten till söndagen med bot - och bulan fanns inte innan eller precis efter hoppningen, men uppkom när han stått i boxen en stund. :confused:

Jag tror givetvis det värsta, och inbillar mig att det är en sena (går väl en sena precis bredvid benet där? :o) - men vad tror ni?

Tack och lov kommer vet. ut idag ändå för att vacca och kolla tänder - så hon får (varesig hon vill eller ej) ta en titt och ev. även böja honom runt om, men eftersom jag är så orolig och bara grubblar får ni gärna spåna fritt.

Jag har kylt i omgångar, och när jag kom hem från kursen igår kväll var svullnaden betydligt mindre, men såg ut att liksom ha "flutit ut" längs med benet. Syns fortfarande - men är mindre än hälften så stor som initialt.

Kusen står nu i sjukhage och surar - vågar inte släppa ut honom förrän det kollats om det nu är senan som är skadad. :crazy: :(
 
Re: \"Bula\" på frambenet?

Attans otur! Kan nog vara tåsträckaren som fått sig en smäll.. Gello hade likadant fast på bakbenet vid två olika tillfällen. Han var varken halt eller öm, men det tog ett tag innan bulan försvann helt.. Är nog ingen fara skall du se..
 
Re: \"Bula\" på frambenet?

Kan ju vara tåsträckaren.

Annars låter det som en redig smäll bara eftersom den kommer och går och svarar på "behandling".

Saramara, oroa dig när du vet,inte nu! :)
 
Re: \"Bula\" på frambenet?

När jag väl vet brukar jag inte oroa mig så mycket. Då brukar jag mer gräma mig, eller vara ledsen för den evighetslånga konvalecens som på något sätt alltid lyckas följa. ;) *född pessimist* :D

Nej då - jag är faktiskt inte så orolig. Hellre en varning på senan än en ny kotledsinflammation eller annan diffus hälta. Det här är ju iaf något nytt! :rofl:
 
Re: \"Bula\" på frambenet?

Ja, det gör ju det! :D Men jag är rätt glad iaf - brukar ju alltid vara mycket värre när vi varit iväg, så det går väl åt rätt håll iaf! ;)

Lite synd bara att han fick tillbringa sin egentliga födelsedag i sjukhage när han väl kom hem. :cry: Stackaren... ;)
 
Re: \"Bula\" på frambenet?

Har fått liknande det du beskriver, på min häst. Också efter islag av bommar....Jag har använt arnika tinktur på dem, då har de gått bort. Tror det blir någon slags utgjutning, precis som vi kan få om vi slår i underbenet i något.
 
Re: \"Bula\" på frambenet?

Tack och lov var det ingenting. Veterinären sade åt mig att glömma det, rida på som vanligt och inte pjåska. :o :D Senan var helt oskadad, ingen reaktion vid palpation eller något och helt enkelt bara en rejäl smäll vars plötsliga reaktion berodde på att jag lindat direkt efter hoppningen och sedan inte tog av dem förrän strax innan jag började skritta fram för nästa dags hoppning. När sedan benskydden togs av efter hoppningen och han fick stå helt stilla på box så kom svullnaden - enligt hennes teori. Skönt! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 702
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 041
Senast: _86a_
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 575
Senast: Summerwind
·
L
Hästvård Det började med att min häst sprang järnet i hagen i onsdags då hon blev stressad av en skogsmaskin som höll på några hundra meter från...
Svar
7
· Visningar
1 403
Senast: la06
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp