Bukefalos 28 år!

Hjälp med diagnos...!! Överben?

L

la06

Det började med att min häst sprang järnet i hagen i onsdags då hon blev stressad av en skogsmaskin som höll på några hundra meter från hagen...:devil: Eftersom hon inte lugande sig tog jag in henne.

Tänkte inte så mkt mer på det utan släppte ut henne igen när maskinen åkt.
Red inget på torsdag men hade hästen inne en stund i stallet på dagen.

På fredag kväll när jag skulle ta in henne från hagen kom hon till mig i trav och jag tyckte hon haltade lite.
Fick de bekräftat när jag skulle skritta ut i skogen då jag tyckte hon inte tog för sig ordentligt i skritten. Provade att trava en kort sträcka hemma på gården och hon visade ganska kraftig hälta på höger fram.
Tog in hästen och kände över benen men hittade ingen värme eller svullnad och tänkte att de kunde vara en sträckning från hennes rusande i hagen.
Sprang med henne på gården i lördags och söndags och hon travade på ganska positivt även om hon visade på hälta. Eftersom jag fortfarande inte hittade någon svullnad i benen tänkte jag åter igen att de antagligen är en sträckning och eftersom hon haltar mindre är de på bättringsvägen.

Men så idag så upptäckte jag en hård lite avlång kula på insidan frambenet, ungefär på mitten mellan knä och kota.
Hon ömmar på kulan men jag känner ingen direkt värme i jmf med det andra benet. Ingen markant svullnad för övrigt.
Hon har gått ute under dagen men åter kom den jädra skogsmaskinen och hon började självklart stressa upp sig så jag tog in henne igen eftersom jag inte vill att hon ska springa innan jag fått bekräftat vad som är fel.

Har nu sökt på nätet och hittat överben eller griffelbandsfraktur som skulle kunna passa in...?:confused:
Skall ringa till vet imorgon, men vad tror ni och vad ska jag göra så länge?
Ska benet kylas, bandageras?

Behöver snabba råd!!!
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

Låter precis som min häst, och hon har ett överben, det fick hon efter ett hinderkrasch. Det bästa är om du bandagerar det. På min häst fick vi till sist frysa ner det. Hon skadades i oktober, var bra ett tag sen började hon markera lite igen. Efter att vi fryst ner det kan man se på röntgen att det slutat vara aktivt och att det minskat i omfång. vet inte om det håller då hon går på bete nu för att vila upp sig och bara vara häst.
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

men hur länge stod hon efter kraschen tills du började rida igen? Var hon halt direkt efter kraschen??
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

Min häst fick av någon anledning en smäll mot kotan. Det ledde till att han fick ett överben där. Han blev då liiite halt under ett par dagar. De vet jag pratade med då sa att det kunde ömma och göra hästen halt under den tiden som överbenet var aktivt, och höll på att utvecklas.

Som sagt han var lite halt ett par dagar och sedan var det bara att köra på som vanligt igen!
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

lindade du benet då eller lät det bara vara?
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde, Tror jag lät det vara ev lindade på natten. i övrigt lät jag honom röra på sig som va´nligt, boprtsett från ridningen då.
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

När jag kom hem från Göteborgs horse show hade hästarna sprungit som galningar här hemma. Tog in dem på kvällen och märkte ingenting. Morgonen när jag skulle ta ut dem stod mitt sto med ett jätte framben! Hon gick då lindad i hagen den dagen och sen lindad endast på natten i 3 dagar. Nu har hon ett jättefint överben och det är inte litet!

Har nu ett annat sto som blivit sparkad av ovanstående sto. Detta hände för två veckor sen. Benet såg fint ut, var svullen vid såret, men inget mer. Förra veckan svullnade hon upp i hela benet och har nu gått lindad på nätterna i 4 dagar, börjar gå mot det bättre. Såret som inte vill läka. Men överben har hon ett som heter duga!
 
Sv: Hjälp med diagnos...!! Överben?

Veterinären kom ut idag och tittade på benet.

Han konstaterade att hon måste ha sparkat sig på benet.
Han kände på gaffelbenet längst ned vid kotan men eftersom hon inte reagerade för tryck där ansåg han att gaffelbenet inte bör vara av, för isf bör hon ha reagerat.
Istället trodde han att de hade bildats ett överben, så jag ska ha henne lindad nu framöver tills jag märker att hon inte ömmar mer på överbenet.
Hon ska gå i en mindre hage/box så hon inte springer något och han tyckte att jag kunde skritta henne sålänge hon inte verkar ha ont av det.
När hon inte ömmar längre på överbenet skulle jag vänta 1 vecka till tills jag kunde sätta igång henne igen.

Nu hoppas jag det läker snabbt och hon kan försöka hålla sig skadefri i fortsättningen:devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 272
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 529
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp