Bukefalos 28 år!

"Bulor" på frambenen.

ElektraDelight

Trådstartare
Har en tillridning hemma.
Halvblod 13 år. Ingen direkt sjukdomshistorik.
Något framtung & har bantats ner ett x antal kg.
(mycket överviktig innan)
äter i dagsläget 8.5 kg hösilage + lite mineraler & havre/korn som lite
krubbskrammel. Några morötter då & då.

Inte gått med bakskor innan men började för ca 3 veckor sen ömma rejält bak. Fick vänta nästan 2 veckor på hovis & sista dagarna fick han stå inne för att han ömmade så. Under tiden vi väntade på hovis så kom två "knutor, bulor" vad man nu ska kalla det. Nu har han fått skor bak & går normalt igen & är helt obesvärad. Men knutorna försvinner inte.
Är varken mjuka eller jättehårda. Något mellanting.
Han har varit lite stel men är inte halt.

Ömmar inte när man rör därvid.

Vetrinär tyckte jag skulle avvakta eftersom han inte är halt eller ömmar.

Vad tror ni de är ? En överansträgning?



32879498.jpg
 
Sv: "Bulor" på frambenen.

Obs lånad bild som jag målat på. Ringarna är ungefär på samma ställa som knutorna. Kan skilja någon mm på olika håll.
 
Sv: "Bulor" på frambenen.

Kanske inte till så mycket hjälp, men reagerade på den låga hösilagegivan. Minimum för hästar är ju 1 kg, men rekommenderade är 1,5 kg/TS per 100 kg häst. Det ska för hästens bästa följas även om den ska minska i vikt.
 
Sv: "Bulor" på frambenen.

Han låg på 10 kg innan. Men han bara strör rundor i boxen med det & äter inte de. Han lämnar fortfarande en hel del ouppätet. Står på halm oxå som han gärna tuggar.
 
Sv: "Bulor" på frambenen.

ser ut som kronleden? min pålle har bulor där o han har pålagringar/artros.

tillägg: kan mkt väl vara överansträningning, om han är framtung naturligt o får ont i bak blir det ju ännu mera tyngd på framdelen. avakta lite till, men jag skulle kontakta veterinär en gång till. är det inflammation så ska det behandlas!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp