Bundeschampionat

Cyllene

Trådstartare
Lite rörig rapport kommer här!

Jag kommenterar de jag sett som jag reagerat på lite speciellt.

Av de 4-åriga hingstarna var det faktiskt ingen som jag blev jätteförjust i…

Samarant (Sandro Hit –Brentano) – Härlig utstrålnig och en trevlig häst men han visade tyvärr en usel skritt.

Rascalino (Rotspon – Velten) – Också trevlig men inte wow.

Royal Blend (Rotspon – Lauries) - Trevlig

Karolinger (Latimer – Hohenstein) – Var inte alls rolig, en besvikelse.


5-åringar:

Stedinger (Sandro Hit – Landadel) – stod i boxen mittemot HH och jag blev så chockad. Såg ut som en mindre stridsvagn och var inget rolig alls, riktigt stor och tung. Men sen gick det inte så bra för honom heller…

Sen var det en av de svarta R-hingstarna som jag blev riktigt förälskad i men jag minns inte vilken det var! :D Men han hade gjort vissa missar i kvalet och gick inte till final.

Sen är inte domarna nådiga, och inte pubiliken heller! När Isabelle Werth kom in på For Joy (Fidermark – Inselfuerst) med EXTREMT flashig hyperspänd trav så buad folk lite tyst. Och när domaren sen i kritiken sa nåt om " vi önskar mer naturlighet i traven" så brakade det fullständigt loss och folk jublade. Kan säga att det var någon som var förbannad och läxade upp en domare utanför!

San Rubin (Sandro Hit – Rubinstein) som vann var kanonfin. Gillade honom skarpt!

Funny Girl (Federweisser – Alonso) var ett mycket lätt fuxsto med riktigt hälig utsrålning och ern oerhörd takt och styrka i sina rörelser. Verkligen härlig!

Laudabilis (Lauries – Warkant) gillade jag för att vara en Lauries-hingst. Inte alls dum.

Royal Highness (Regazzoni – Dream of Glory) var blev i finalen. Tillråga på allt satt jag mellan våra 2 veterinärer som var eniga om att han var halt! Snygg hingst! Men hur man kan vara oren i finalen utan att någon gör ngt åt det är över min vetskap.

Sen kommer vi till det roliga – hoppningen! För min del blev det lite för mycket dressyr och jag kunde inte koncenterar mig riktigt på slutet… :crazy:

I 5-åringarnas final så var det Böckmanns Lazio (Lancer – Corde) som vann med 9,0*2. Jag tyckte det var en bra hingst men inte värd 9,0!!

Orkar inte gå igenom alla, men avkommorna efter Champion du Lys var riktigt trevliga! Har aldrig gillat honom särskilt mycket men avkommorna hoppade härligt!

Ett sto e Contender – Corde var riktit riktigt härligt men fick tidsfel.

Sosaths Landor S-hingst Largeur var jättefin men fick ett nedslag på slutet. Det är imponerande av 5-åringarna som går flera rundor i 1,40 på en vecka.

Flera av dem som fått riktigt höga poäng i kvalen gick sämre i finalen, bland annat Köhlbrandts Eurocomerce Caresino (Caretino – Tin Rocco) som jag dock gillade. Men det är inte så konstigt om de är trötta efter en sån vecka.

Jörne Sprehe red Absolut, en Argentinus/Salut-hingst som var jättehärlig. Varför har vi ingen Argentinus-hingst i Sverige?

Av 6-åringarna såg jag inte alla men jag helt klart Quite Capitol (Quidam de Revel – Capitol) bäst! Helt fantastisk hingst som jag såg mycket förra sommaren och han bara fortsätter att imponera.

Stakato-avkommorna är många och de hoppar oerhört elastiskt.

Har säkert glömt en massa nu, det var en väldans massa intryck och en väldans massa fina hästar!!

Bilder på alla hästar finns att se på http://www.reit-bilder.de/php/?acti...ndorf+31.08.+-+04.09.2005&maincat=Reiten+2005

Och alla resultat på : http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/broadcast/page1915.html


/C
 
Sv: Bundeschampionat

Saint Amour

En av Stakkato-favoriterna!

Sen glömde jag en av de viktigaste hopphingstarna - Balou du Rouet! En oerhört härlig hingst som går kanonbra och har betäckt hur mycket som helst! Har sett ett par riktigt fina fölungar efter honom. Tror Schockemöhle betäckt 40 ston med honom...
 
Sv: Bundeschampionat

Hade inte tid att åka ner i år så det var underbart med den här rapporten.

Visst är tyska publiken underbar :D det hände någon gång under dressyren förra året att fel häst vann. Tala om buande...
 
Sv: Bundeschampionat

Jättebra att du rapporterar, kul att läsa! :)

Jag tycker att Stakkato-avkommorna ser så härliga ut. Jag gillar den typen. Skulle verkligen vilja ha tillgång till en bra Stakkato-hingst i Sverige...
 
Sv: Bundeschampionat

San Rubin (Sandro Hit – Rubinstein) som vann var kanonfin. Gillade honom skarpt!
Vilken station är det som har honom ?

Laudabilis (Lauries – Warkant) gillade jag för att vara en Lauries-hingst. Inte alls dum.
Hat du sett några avkommor efter honom ?

I 5-åringarnas final så var det Böckmanns Lazio (Lancer – Corde) som vann med 9,0*2. Jag tyckte det var en bra hingst men inte värd 9,0!!
Varför inte då ?

Av 6-åringarna såg jag inte alla men jag helt klart Quite Capitol (Quidam de Revel – Capitol) bäst! Helt fantastisk hingst som jag såg mycket förra sommaren och han bara fortsätter att imponera.
Han såg jag när han gick bruksprovet i Neumunster och han imponerade stort på mig då vill jag minnas...

Stakato-avkommorna är många och de hoppar oerhört elastiskt.
Vilka av alla hans söner imponerar egentligen mest i sportsammanhang nere i Tyskland ?

Tack för sammanfattningen // Helen

PS Pratade du med Jens om HH på ett Munchhausen - Donnerhall ? Du kan väl maila/Pm:a mig i såfall ?
 
Sv: Bundeschampionat

Tack för en fin sammanfattning (om än personlig).

Fråga:
Stakkato: otrolig hoppning och elasticitet men hur ser de ut? Den som avslogs i årets bruksprov (minns ej namn) såg hemsk ut. Lång, lågställd och allmänt inte alls kul. (fick mkt lågt på extriör).

Är de tyska bättre eller är han ojämn? Index pekar på det.
 
Sv: Bundeschampionat

Jodå, det är ju mina personliga åsikter. Det var dock lite kul att läsa Eurodresages artiklar, vi var ju ganska eniga.

Stakkato-avkommorna kan skilja en del i utseende. De flesta jag sett har varit ganska korta i ryggen och kompakta. Så jag har inte sett någon som är lång... Faktiskt inte särskilt lågställda heller. Jag tycker de kan vara lite ponnyaktiga i typen.

Men sen ser de som sagt var olika ut.

Har letat efter lite bilder:

Stalypso (Stakkato - Calypso)

stalypso.jpg


http://www.pferdezucht-heumann.de/NEW/fohlen/stakkato.htm

Stakkato Gold (dålig bild framifrån men långställd ser han inte ut att vara) e Werther

stakkato.jpg


http://www.gestuet-sprehe.de/start.htm

Staron (Stakkato - Calypso)

StaronStandbild-500.jpg


Saint Amour (Stakkato - Sherlock Holmes - Calypso) hittar jag ingen exteriörbild på men han var inte lågställd enligt mig...

saint_amour_19b.jpg


Staron har jag ridit och jag har aldrig suttit på någon mer gummibollshäst. Vilket var både positivt och negativt! :crazy: Han är ju inte särskilt stor och jämfört med de andra hingstarna så tyckte jag att han först inte var så mycket att ha... Sen kom det in en skimmel i ridhuset, någon som herrn tydligen inte uppskattade och då JÄKLAR satt jag löst. Lovar att han kunnat knyta en knut på sig själv. Och lika smidig och lätt är han över hinder...
 
Sv: Bundeschampionat

Jättekul att prata med någon som sett och upplevt med egna ögon. Många som "bara tycker" annars. För oss uppe i norrland är det svårt att få vettig info om hingstar. De allra flesta skrivs ju upp så man blir galen på hingstägare/importörer.

Jag blir glad när du skriver att Stakkato verkar ge korta gummibollar. Jag har ett Cortez sto i avel som ärvt en ganska lång rygg av sin far. Hon har ordentligt med kapacitet men ibland lite "långa ledningar" därför borde gummibollsblod vara perfekt.
Funderade på Stakkato men var omöjligt att få fram uppgifter på bla pris i tid till betäckning och hans son Stolzenberg som importeras av Flyinge tyckte jag inte såg så trevlig ut. Dessutom såg jag den här hingsten som ej godkändes i Sverige och blev grymt besviken eftersom han var allt jag inte ville ha. Lång, i framvikt och mest inte alls kul (se nedan). Är den alltså i dina ögon inte alls en typisk Stakkato avkomma?

Det blev i alla fall Dirk Demersmans hingst Orlando (Heartbreaker-Darco) i år. Kanske det går att få fatt på Stakkato simmare nästa år.

Här är uppgifter på den Stakkato hingst som ej godkändes av juryn (som finns på ASVHs hemsida under Bruksprov, ej godkända hingstar):


Schwarz Gold
f 2002 166,0 cm
e. Stakkato u. Justin e. Julio Mariner xx u. Carmen e. Calypso II

Omdöme exteriör: Lång, välutvecklad och maskulin hingst, ngt lågställd. Vackert huvud, lång bred hals, lång manke, djup och något brant bog. Lång rygg och länd, något kort kors. Något tåvid båda fram. Raka haser. Ren, taktmässig, rörlig och vägvinnande skritt men något i framvikt. Traven är taktmässig men kort och i framvikt.

Omdöme löshoppning: En försiktig hingst som för dagen är något spänd i sin överlinje och landar lite tungt. Bra bakbensteknik.
Omdöme gångarter: Hingst med mkt god samarbetsvilja och avspändhet. För dagen ngt i framvikt. Skritten är ren, taktmässig och avspänd, ngt i framvikt. Traven är avspänd men i framvikt och släpper ngt bak. Galoppen är taktmässig och avspänd med god bakbensaktivitet, men ngt i framvikt.
 
Sv: Bundeschampionat

Den såg äve jag och jag måste säga att den var vare sig korrekt exteriört eller spektakulär på något vis. Dessutom så stämde inte hans svans in i rörelsemönstret vare sig när han hoppade eller rörde sig....Något konstigt var det...

Helen
 

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 931
Senast: Vingra
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: KickiH
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 140
Senast: supercassie
·
Avel Lite intressant då det är en del hingstar som är verksamma här som är med, och inte minst som har avkommor som är med. I Bad Salzuflen...
Svar
7
· Visningar
1 714
Senast: MetalFairy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp