Bukefalos 28 år!

"Bus" hästar

Baugalin

Trådstartare
Vill gärna höra alla bukares "bushästars" bravader. Kan inte bara vara jag som äger en jätte buse.

Jag har en 6 åring som hittar på alla möjliga idéer. Som i helgen så var det kattshow och han fick inte lika mycket uppmärksamhet som han önskade. Så när kusten var klar så hoppade han halv över sin box sträckte sej i vattenkranen och vred om den..... ala simhall i stallet, alla boxar fulla av vatten. Dom andra hästarna var inte så värst glada men hann tog emot mej med ett glatt gnägg jätte stolt över sin bravad :eek:

8NQPqkJ.jpg


Nöjd häst med väl lyckat bad.
 
Sv: "Bus" hästar

Buse!

Min halvblodsvalack (5 år iår) lärde sig öppna haggrindar -han bet tag i handtagen och lyfte av tråden. Hände ett par gånger att han hade öppen övertråd när man kom till hagen... Och var man inte snabb nog till honom vid insläpp så löste han det själv... ><
 
Sv: "Bus" hästar

Har en häst som ibland känns som en hel hop med hyperaktiva barn.

Han är alltid vaken och med, hjälper till att tugga på allt jag har i handen. Tjurar som en treåring om han inte får lukta på ryktborsten innan jag borstar, hans favoritposition att stå eller gå är när han lägger hakan på mitt huvud eller axel.

Som bus passar utmärkt att nypa tag i kragen på matte och dra mig nära när jag är på väg bort, håller man tag så får man kramas lite till medan matte försöker ta sig loss! (Nä, jag uppmuntrar inte att han nyper folk i kläderna men vi vet precis var vi har varann).

Ladda upp en mun färskt iskallt vatten i sommarhettan och dumpa i nacken på matte, det är också mysigt. Brrr.

För övrigt så tuggar/smakar/slickar han på allt, precis allt. Förföljer mig tills jag ger honom uppmärksamhet, bugar när han tigger och kollar om jag är vaken ibland i ridningen. "matte kolla, en sten!! Måste kolla närmare på den! Kom!!"


Och så ser man hur det glittrar i ögonen på honom när han leker du-kan-inte-nå-mig. (Jag är 158, han är en bra bit över 160cm.) :D
 
Sv: "Bus" hästar

Min häst galopperade upp för gödselstacken en gång.. Han slet sig från den som ledde honom, galopperade förbi sitt eget stall och upp över gödelstacken till det andra :cautious: Väl framme ställde han sig så någon kunde ta honom. :p Gödelstacken är byggd i en uppförsbacke med murade sidor.
 
Sv: "Bus" hästar

Vilken rolig tråd :) skönt att veta att man inte är ensam om att ha en massa bus på sitt samvete haha

Min busponny kan knyta upp ALLA knutar vilket min f.d. medryttare inte trodde på. Busen knöt upp knuten och travade iväg till stallägarens smaskiga trädgård.
I somras var jag, ponnyn och mamma och badade i havet. Ponnyn lyckades ta av mamma hennes bikiniöverdel :o
När vi har fyllt vatten i hagen har hon även lagt ur slangen ur badkaren :p
 
Sv: "Bus" hästar

Vill gärna höra alla bukares "bushästars" bravader. Kan inte bara vara jag som äger en jätte buse.

Jag har en 6 åring som hittar på alla möjliga idéer. Som i helgen så var det kattshow och han fick inte lika mycket uppmärksamhet som han önskade. Så när kusten var klar så hoppade han halv över sin box sträckte sej i vattenkranen och vred om den..... ala simhall i stallet, alla boxar fulla av vatten. Dom andra hästarna var inte så värst glada men hann tog emot mej med ett glatt gnägg jätte stolt över sin bravad :eek:


Nöjd häst med väl lyckat bad.

Vet en häst som gjorde samma sak en vinter med -20 grader ute, även i stallet.. De hade ett par dm is på stallgolvet tills det töade på våren! :crazy:

Mina egna busar med snöslungan och traktorn, tycker det är jäääääteläskigt och springer sen tillbaka så de kan bli rädda igen, brallar som bara den!

Det gjorde likadant med paramotorflygaren som startar och landar på vallen bredvid hagen. De skrämde honom nog litegrann för han frågade när jag mötte honom, om detta, och om det var någon 200 tusenkronorshingst i hagen som kunde bryta benet...
( måste ha sett väldigt stiliga ut mina 20+ år gamla ponnyer! ;)
 
Sv: "Bus" hästar

Min ponny (viktigt att nämna ponny, storhästar busar inte på detta sätt;)) kan stå helt lös i nästan alla situationer, och vet kommando osv. Så det är inte pga att hon missförstår.

Men iaf, när hon står lös på tex stallgången och jag håller på att tvätta bett tex (bakom henne), så kan hon helt plöstligt tassa ut igenom stallet (hon är barfota så låter ingenting typ) och när hon är ute så REJSAR hon ut över stallplan! Skrattar varenda ggn.:banghead:
 
Sv: "Bus" hästar

:D

Clydesdalen vi hade var en riktigt påhittig häst.
Han snodde kepsen av hovslagaren och slängde ut den på stallplanen.
När stallägarens lilla hundvalp sprang in i hästhagen tog han tag om ryggen på den med läpparna, gick fram till staketet och ställde ner valpen på andra sidan :D Valpen (en jack russel så den var inte stor alls) fortsatte springa i luften när han lyfte upp den :D

Stod man framför hans box när han åt fick man garanterat en hög uppblött hö i huvan på jackan. Han doppade alltid höet i vattenbaljan först.
Smög på igelkottar på väg till hagen gjorde han också, tänk er en skodd clydesdale på 185 som smyger hyfsat ljudlöst, på asfalt, på en igelkott. Den märkte honom inte heller förrän efter en stund. Så fort igelkotten stannade gjorde Moses också det.
När igelkotten till slut upptäckte honom och rullade ihop sig tvärstannade han och såg väldigt konfunderad ut.

Han höjde alltid upp huvudet när man skulle tränsa av, man kunde riktigt se glimten i ögonen på honom.
När man var ute och han tyckte att man valt en dålig väg, eller mattes dåliga lokalsinne slog till, stannade han och tittade på en med en blick som sade "vad fan matte, låt mig sköta det här nu så det blir rätt". Var bara och ge långa tyglar och säga åt honom att hitta en bättre väg. Då suckade han, vände och hittade alltid en bättre väg.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst som han hittade på, jag och min styvfar var ute och körde en gång. Vi skulle vända och körde in på en åker (ja vi hade tillåtelse att vara där), det var dock rätt knöligt och ojämt så vi konstaterade att vi skulle ha vänt på åkern på andra sidan vägen istället.

Tog en sväng med mamma efteråt, jag tänkte att vi skulle vända på samma ställe. Moses stannade, vände på huvudet och tittade på oss och gick över på åkern på andra sidan. Det var jämnare där :D
 
Sv: "Bus" hästar



Mitt russ öppnar grinden när hon är uttråkad. Som tur är så öppnar hon inte den översta tråden...

Sen gör hon lite som hon vill i övrigt också.

 
Sv: "Bus" hästar

min ponny öppnar hagen jämt, på alla vis, plockar av tråden eller drar upp trästolpen hel från marken. Är man sen till stallet för att släppa in så står han vid dörren och väntar när man kommer.

Hästen jag har nu ska ALLTID nosa på vattenpölarna innan man kan gå i dom eller förbi. Det är omöjligt att få fram honom innan han får nosa. När han väl har nosat så traskar han glatt ner i vattnet och bryr sig inte det minsta. Men så kallas han för Ferdinan också då det märks på långa vägar att han njuter av varenda sekund i skogen, spelar ingen roll om vi har sällskap och dom galopperar iväg så går han gärna i saaaakta sakta skritt och kikar på träden istället..
Han har även en tendens att på VARJE porträttbild av honom så precis när han trycker av så drar han upp överläppen litegrann så tänderna syns så på varje bild så ser det ut som om han har världens smile..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 442
S
Träning Jag vet att denna tråd varit uppe innan men jag hoppas ändå kunna få hjälp. Jag tränar en häst som ibland är busig när jag ska ta in...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Smultronblomma
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 416
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp