Bukefalos 28 år!

Hjälp med märkligt beteende

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hej!
Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej.

Det är så här att jag har en kallblodstravar vallack på 6 år, han är väldigt stark i psyket och vill gärna vara störst bäst o vackrast vare sej det gäller med människor eller hästar.

Här kommer problemet som vi måste lösa(tillsammans). Vid ridning(rider lite av varje) är han hur snäll och foglig som helst men när man ska göra övningar från marken tex visa häst vid hand, först o främst är han inte med på vad jag gör(okoncentrerad) tittar på annat, vill nosa på bajs högar osv, tar jag fram godis är han med o gör allt för godisen, men då blir han för fokuserad på den så det inte funkar att jobba istället. Sen har han ett underligt beteende som jag inte fattar vad han menar med, han blåser upp sej som en hingst i nacken och börjar böja halsen så han kommer med huvudet lite framför mitt huvud(som om att han tänkt ställa sej så jag går in i sidan på honom) och sen börjar han gnägga/bubbla(lågt, som ett sto typ låter då hon "små pratar" med sitt föl). Jag upplever honom då som att låssas vara hingst och ska dominera. När han gör så puttar jag bort honom och fortsätter gå rakt fram. När vi ska trava, om han är bakom, lägger han öronen bakåt och ser ut som en orm, när jag stannar så stannar han oxå, en bit framför eller på mej(respektlös). Springer jag brevid honom är det hingst beteendet jag nämnde tidigare som han visar eller så vill han springa om och ibland är han jätte snäll och bara lallar på vid sidan om.

Han vill alltid testa gränser och sätter sej gärna emot när man säger till honom på skarpen, ibland ger han sej men för det mesta trotsar han en.

Det här var ett exempel på hur han kan vara i just den situationen.

I hagen kommer han glatt när man ropar(han är en glad och positiv häst så länge det är på hans vilkor), är man kvar efter att ha klappat honom och kanske ska kolla nått annat typ staketet eller en annan häst, då ska han gå först och vallar en så man inte kommer förbi honom, jag brukar då vika av o gå åt ett annat håll. Efter ett tag tröttnar han och går iväg och betar.
Ännu ett konstigt beteende.

Jag vet att han inte ser mej som sin ledare för då skulle han aldrig visa dom här beteendena, men ska nån annan hantera honom är han ännu bångligare och lyssnar oftast inte för fem öre.

Det jag nu vill ha hjälp med är lite tips på övningar från marken som jag kan utföra för att få honom att förstå att han måste lyssna, vara uppmärksam och ha respekt för människan vad det än gäller. Kanske jag måste lyssna till honom ännu mer än jag redan tycker att jag gör. Och sen skulle det vara kul o veta varför han beter sej som en "hingst" och vad han menar med det?

Hoppas på svar då allt skulle bli så mycket lättare utan att tjaffsa med varandra innan man kan göra det man planerat.
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Det känns ganska tydligt tycker jag. Jag gissar att hästen vill dominera dig.

hagen kommer han glatt när man ropar(han är en glad och positiv häst så länge det är på hans vilkor), är man kvar efter att ha klappat honom och kanske ska kolla nått annat typ staketet eller en annan häst, då ska han gå först och vallar en så man inte kommer förbi honom, jag brukar då vika av o gå åt ett annat håll. Efter ett tag tröttnar han och går iväg och betar.
I det här fallet gör du precis som han vill - du viker av.
När en häst dominerar en annan så gör den det genom att kontrollera den andra. Får den att röra sig/göra som den säger. Om den andra hästen lyssnar - kontrolleras - så undrkastar han sig och säger alltså "ok, du vinner". Med andra ord, när du går undan för honom så säger du att han dominerar. Detta innebär att så fort som du sen försöker ta kommandot inom någonting så är detta en utmaning från din sida. Du utmanar hans position som "den högste" och då är det självklart att han försvarar sig genom att inte låta sig kontrolleras av dig och kanske åter igen försöka kontrollera dig på något sätt.

Att valla en häst(så den att trava runt en) är det mest dominanta du kan göra. Om du försöker valla en häst som tydligt är din ledare så kan du åka på en omgång om du har otur. ;) Antagligen så skadar han dig inte men han kan säkert visa tydligt att nu har du gått för långt.

Detta är ett problem som inte bör vara så svårt att bli av med. Det svåra är att lära sig läsa sin häst och kunna kommunicera med honom så att du kan ta över kommandot.
Det är dock väldigt svårt att komma med konkreta övningar då man måste utgå från individen och situationen. I den ovanstående situationen skulle du ha vallat undan hästen.

Du måste börja med att utgå från dig själv. Du måste vara besluten om att du är din ledare i alla lägen. Om hästen vill följa dig kan du bara förtjäna.
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Ok. Jo jag vet nästan med säkerhet att han skulle försöka sparka mej om jag ska valla honom runt mej, har blivit sparkad av honom förut, då för att han vände på klacken och gick i väg(på ridbanan) och jag som gick brevid honom utan att hålla i tygeln snabbt vände själv och fick tag i tygel änden men han stannade inte utan fortsatte gå och jag släppte inte, allt gick sakta men han tyckte inte jag skulle hänga kvar där så han sparkade bort mej, ett stort "fint" blåmärke på låret var vad jag fick.

Det var samma grej när jag skulle longera honom förut då bara sparkade han och vägrade gå framåt när man bad honom, men med tiden har han gett med sej och lyssnar nu.

Hur gör man med en sån envis häst som bara försöker sparkas så fort han inte tycker att det passar honom och om han vid det tillfället har chansen.
Jag har hört att när han som liten skulle köras in så bara sparkade han när vagnen skulle på. Det hela slutade med en arg bonde som rappa upp honom, då var tanken att han skulle sluta "slå" när hästen slutade sparka men det slutade med att bonden fick ge sej då hästen vägarde ge sej och dom bestämde att han skulle gå till slakt då han var "omöjlig", men dottern som ägde hästen vägrade låta honom bli avlivad så hon fortsatte själv med träningen och nu idag går han att köra fast med slaggjord om han skulle få för sej att busa lite grann.

Den behndlingen han fick av bonden tycker inte jag är riktigt den rätta på någon häst men framförallt inte på en unghäst som desutom får vinna.
Tror du att den behandlingen han fick då kan ha med hans beteende att göra idag?
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Jag är säkert alldeles för okunnig inom det här..men jag uttalar mig och så får dom som är bättre korrigera mig.. :D

Det första som slår mig är att DU just nu är för vek för att ta på dig ledarrollen.
Och är du osäker på din förmåga, din styrka och din ledarroll, ja då genomskådar han dig direkt!

Du skriver att han med all säkerhet skulle sparka dig om du började valla honom..där har vi ett exempel på din osäkerhet tex..
Du ska i tanken inse att DIG sparkar man inte på!! Därmed basta!!

Därför skulle jag inte heller riskera någonting utan hade jag haft tillgång till en paddock eller en mindre hage så hade jag vallat honom med ett långt rep.
För att få honom att röra sig åt det hållet du vill så låter du ju en del av repet vara fritt i ena handen. Med den ändan svingar" du repet bakom honom samtidigt som han är på lång lina.
Skulle han få för sig att gå emot dig så är du snabbt där o "försvarar" dig med repänden genom att bara svinga den runt. Han kommer garanterat inte bryta igenom din o repändas sfär..

Nä, urs det här lät så flummigt. Jag är def. inte duktig på att förklara..men det här är ju en av grunderna i NH.
Jag lärde mig mkt av "The seven Games" men jag läste mig inte bara till det utan gick på kurser o clinics, både med o utan häst.

Då fick jag se hur det ska gå till i verkligheten och hur duktiga en del är!
En sådan häst som din skulle dom "plocka" ner på 5 minuter.
Så därför är mitt råd till sist att ta reda på vart du kan åka (eller om någon kan komma till dig) för att få hjälp! :love:
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Innan du börjar valla hästen genom att gå bakom honom kanske du ska börja med att backa honom. Att få hästen att backa är ännu mer dominant än att få honom att gå framför dig. Ranglåga djur går nämligen ofta bakom sin ledare för att få skydd.

Det gäller för dig att ALDRIG backa undan för honom.. Varken åt sidan eller bakåt, inte ens ett litet steg.

Du kan börja med att stå framför honom och be honom backa. Du ska vara fastväxt i marken, säg backa! ta repet i änden och gör en stor våg så att den skrämmer honom bakåt. Putta aldrig på din häst så att han backar, en duktig ledare behöver inte röra sin häst. När han backar slutar du vifta med repet och säger bra.. Prova igen och gör en mindre våg med repet tills han fattar grejen.

Om han försöker putta dig ur din postition måste du försvara dig.. om man sysslar med hingstar kan det hända att man får drämma till dem med repet och aggressivt gå mot dem så att de fattar att du inte är att leka med.

Sedan ska det räcka för dig att gå mot honom så ska han backa undan för dig. När han gör detta är det dags att börja driva honom framför dig. Oftas sparkar inte dominanta hästar - de vill för det mesta alltid vända framändan mot dig, men som sagt eftersom han har haft en dålig erfarenhet med saker bakom sig - bör du nog hålla dig på ett avstånd så att han inte kan nå om han sparkar.

Lycka till
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Hej och halloj.
Din häst har inte alls något underligt beteende, han är en "äkta" häst. Han beter sig som en helt vanlig häst som har tagit över ledarskapet.
Förslag är att leda honom och ta med dig spö/lina som du kan vifta med om han försöker tränga sig förbi. Han ska ALDRIG går framför dig!


Jag hade en skarp häst som jag fick lov att "piska" lite på för annars mosade han mig. Jag vet att det låter jättehemskt, men det handlar inte om att misshandla, ett välriktat litet rapp i rätt sekund är säkrare och bättre än att låta honom meja över dig.Gå kringelkrokar så att han blir uppmärksam
Tänk på hur hästar beter sig mot varandra! Där är det hårda tag!
1. Ledarhästen blir utmanad, då lägger den öronen bakåt och stampar i marken, dvs - du markerar m kroppen "stopp", stampa i marken.
2. Lyssnar den utmanande hästen inte så hotar ledaren m ett skri el dyl hot, vänder upp baken, dvs du säger åt din häst "stopp" m hög röst och viftar m spö/lina framför honom
3. Lyssnar han fortfarande inte så skulle han i hagen åka på en rejäl spark, dvs, rappa till honom m spö.


Min pålle funkade detta utmärkt på trots mkt svår uppväxt m stryk. De förstår om du pratar på samma språk.

En hagkompis till min nuvarande häst är oxå jättedominant. Ägarinnan vågar inte säga ifrån. En dag attackerar denna häst mig i hagen när jag leder min pålle. Jag går emot och visar motstånd, han hugger i luften framför mig. Jag inser att jag är alldeles för liten så jag släpper Marty går in i stallet, sätter på hjälm och hämtar dressyrpisken. Nästa gång han kommer i full fart viftar jag m spö och armar, gör mig stor, skriker, han fortsätter, när han kommer tillräckligt nära rappar jag till honom rejält över hals/bringa. Han tvärvänder. Nästa gång gör jag samma sak men innan rappet ställer han sig på bakbenen å ska verkligen Slåss m lilla mig! Jag blir flyförbannad och ryter åt honom, viftar, m spö -armar- grimskaft och går emot honom trots de vinande hovarna. han blir alldeles paff, vänder för att kicka men då ryter jag igen och gör ett utfall - smällen kommer aldrig. han insåg att det inte var ngn idé. Han har sedan dess haft mig som sin ledare.Kommer fram å lägger pannan mot min mage.

Jaa.. detta är ju mina erfarenheter och tips, du gör som du vill. Du känner din häst bäst. Var lugn, konsekvent och metodisk.
Jag har försökt lirka m många hästar men märker att de förstår bättre om man sätter hårt mot hårt - precis som hästar i flock.
Nu blir man väl kallad hård och elak men det funkar! Min egen lilla häst lyssnar nu på minsta lilla kroppspråk och hur rädd han än blir för saker så springer han aldrig förbi mig utan stannar med sitt huvud vid min axel. han följer mig som en hund och är så go å snäll.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Hej!

Det framgår inte om du själv praktiserar NH el PNH.
Jag skulle rekomendera att du började helt från start!
Eftersom din häst verkar vara väldigt stark så är det bara att vänta att han troligen inte kommer att ge sig i första taget. Har du väl lyckats att leda honom rätt kommer han att finna ut ngt annat sätt han kan dominera dig på. Viktigt är också att han får ett förtroende för dig och dina redskap. Friendly-game som är den första av dom sju lekarna är inte att underskatta. Börja inte med ngt förän ert förtroende för varandra är riktigt uppbyggt. Han kommer bara att välja dig som ledare när han verkligen känner att han kan lita på och respektera dig (gäller även tvärt om). Om det är så att du tränat NH med din häst och han ändå gör som du beskriver, tycker jag att du ska gå tillbaka och se på vad som tidigare inte fungerat. Tydligt är i alla fall hans brist på respekt för dig. Träna klokt och riskera inte din el din hästs säkerhet.
Lycka till
 
Sv: Hjälp med märkligt beteende

Hej! Jag har aldrig NH tränat då jag inte är 100% säker på hur jag ska göra, vill ju inte förstöra nått. Ska vara med nästa onsdag då en NH tränare kommer ut så vi får se vad hon säger och tycker. Har lånat den film du pratar om och tittat på, men jag måste se den några gånger till då det inte är någon text till, men har ju förstått det mesta.

Tack för alla svar.
 

Liknande trådar

Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp