Bukefalos 28 år!

"busig" unghingst

Linalina

Trådstartare
Jag har en 1,5 årig hingst som är väldigt närgången, bits och nafsas, trängs och även försökt hoppa på mig en gång. han kan ibland när han vill iväg göra ett luftsprång och sen vända om och sparka mot en.
Han har varit gudasnäll fram tills han blev själv i hagen för 2 mån sen då kompisen åkte. han hanteras i stort sett dagligen och jag tränar att han ska flytta sig från mig med lätt tryck, vilket funkar bra just då. Tränar mycket på att leda honom nu då han ska visas. När jag har honom lös brukar han bralla och springa av sig det värsta och sen vänder han faktiskt all fokus på mig och söker kontakt, tuggar och sänker huvudet och kommer gärna in till mig och står stilla och avslappnat.

Han kommer åka på lösdrift med jämnåriga om nån vecka och då tror jag att det blir bättre.

Men hur hanterar ni det när unghinstar blir för närgångna och försöker hoppa på en?
 
Sv: "busig" unghingst

Han får antagligen göra av med för lite energi när han går själv. Du får antagligen en helt annan häst igen när han får gå med jämnåriga igen.
 
Sv: "busig" unghingst

Tror också att han blir som vanligt igen när han får gå med kompisar.
Men springa på och försöka hoppa, snurra runt och sparka och bitas hade jag inte accepterat. Ta med någon form av "tillhygge", en långpisk förslagsvis, och jaga iväg honom när han gör så. Låt honom inte komma fram till dig förrän han är lugn och ödmjuk. Ska han fortsätta vara hingst måste han veta från början vad som gäller.
 
Sv: "busig" unghingst

Jag har nu alltid longeringslina samt monty roberts grimman på och en pisk i handen när jag leder honom nu, även de 10 m från hagen till stallet. Gör han nåt så får han backa undan mig och vi går inte igen förrän han lugnat sig.
Det har blivit bättre de sista dagarna. Märker att han gör inte detta för att vara elak utan han måste få utlopp för sin energi. Så jag tror med att det blir bättre när han får busa av sig med jämnåriga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Brynja
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp