Bukefalos 28 år!

"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

L

Ladylike

Varför reagerar ni hemmablinda svenskar så hysteriskt när ni hör ordet BUTTA??
Jag jobbar i ett internationellt tävlingsstall och tycker at det är jättebra att FEI vill tillåta vissa substanser igen, tex Phenylbutazon, ASS, ACC och Flunixin!
Vi tar hand om våra hästar på bästa tänkbara sätt. Regelbundna veterinärkoller för att i tid upptäcka små skador, fysioterapeut en gång i veckan för massage, hovslagare som extra kommer från ett annat land, bästa foder, halm, spån, toppunderlag i ridhus, skrittmaskin, hagar och utebana, varm dusch och solarium, magnettäcken, kylmaskin och lera för benen... You name it!!! Tror ni på allvar att vi skulle göra allt detta 24 timmar om dygnet för att befara hästarnas hälsa med smärtstillande???
Självklart inte!!! Vad proffsen vill med dessa substanser är att kunna HJÄLPA sina hästar att lättare kunna prestera det dom ändå måste prestera! Om det är tillåtet att ge en påse Butta eller lite Aspirin på tävling skulle hästarna mycket snabbare kunna återhämta sig och slippa så mycket träningsvärk.
För att det är hårt för dom kan man inte sticka under stol med!!! Ta till exempel Falsterbo där hästarna måste gå två rundor nationshoppning på fredagen och två rundor (om man har otur, dvs är bra...) Grand Prix på söndagen. Klart att det är jobbigt, men varför inte hjälpa dom när man kan???
Om man är någorlunda proffsig ger man inte Butta för att dölja skada, det är hästarna för värdefulla för och Grand Prix-hästar växer ju inte på träd. Dessutom tror jag personligen inte att en påse Butta hjälper för att dölja en senskada eller en riktig hälta men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!
Vad jag absolut inte har någon förståelse för är att ni blir så otroligt upprörda över att vi vill ge våra hästar lite Butta, när ni själva kan åka till fem olika veterinärer med er ordentligt försäkrade häst för att få den UTDÖMD, SLAKTAD och KÖPA EN NY FÖR FÖRSÄKRINGSPENGARNA??? Är det då inte bättre att kanske kunna ge lite smärtstillande ibland och på så sätt ha kvar samma häst på tävlingsnivå några år längre???
Nä, bort med den svenska slit och släng-metoden och fram för lite proffsig SPORTHÄST-hållning!!!
Ser fram emot debatten!!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag är helt övertygad om att detta kommer missbrukas, om det nu bestäms att man ska få ge till exempel butta. Och jag ser ingen som helst anledning att tävla orena hästar. Om hästen nu har små skavanker får man kanske överväga att inte utsätta den för två GP-rundor på en dag.

Nej jag är starkt emot att tävla hästar med dessa läkemedel i kroppen. Fram med en ren hästsport.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Vad proffsen vill med dessa substanser är att kunna HJÄLPA sina hästar att lättare kunna prestera det dom ändå måste prestera!

Måste prestera? Det var ju en intressant kovändning från att det sätts hästarna främst?



men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!

Varför ska hästen kunna gå med småskavankerna då?


Det är ett obegripligt resonemang för mig, där hästen inte är en häst längre utan en maskin som man ska få ut så mycket som möjligt ur till minsta möjliga kostnad/insats.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ser oxå fram emot debatten!

Jag är precis som du, medveten om varför förslaget lagts fram och hur det -faktiskt- använt med stort omdöme kan främja hästhälsan i vissa fall (dock r ju just inte fenylbutazon i sig inte speciellt bra...) MEN, jag är definitivt emot förslaget då det kommer att leda till att alla glada amatörer med hästar på lägre nivåer fått klartecken om att det är helt ok att maskera hältor med smärtstillande. Den breda massan har i regel varken erfarenhet eller kunskap att bedöma när det är läge att sätta in tex butta.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

I den internationella sporten är hästen ett redskap för tävling och inte Brunte som går i skogen när solen skiner!!! Därmed måste den prestera på tävling eller tror ni kanske att omhoppningen i Falsterbo kan gå på tisdagen nästa år så hästarna hinner återhämta sig?? Och det finns nog ingen häst som inte har några problem någonstans, om du tror det har du nog bara inte undersökt din häst tillräckligt...
Vill också påpeka att den internationella toppsporten och blåbärshoppningarna i lilla Svedala är två skilda universum, oich den som tycker att det är så hemskt med toppsportens sätt att sköta sina hästar ska nog inte jubla så högt nästa gång det går bra för Malin, Roffe och Helena, för det är inte med socker och klapp på halsen som dom är där dom är!!!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hej Neferra!!!
Precis som du ser jag också problemet i alla amatörer som utan omdöme trycker i lite butta för att hoppa runt i skogen! Men vi får väl hoppas att veterinärerna har gott omdöme och inte skriver ut det till vem som helst för det går ju liksom inte att få tag i Butta eller Finadyne på ICA...
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

jag tycker så här: om våra hästar inte klarar det som de "måste" utan smärtlindring, så borde vi i ställer anpassa tävlingarna efter hästarnas egentliga förmåga. man kan inte anpassa hästen efter vad tävlingen kräver, att tvinga den att prestera liiite mer än den egentligen klarar naturligt är inte schysst.

(och, det skulle kanske inte vara SÅ farligt att stilla muskelvärk från väldigt hård träning- men HUR ska man kontrollera om hästen egentligen är fräch nog att tävla om den inte känner av sina skador? jag menar, de som inte är speciellt seriösa och använder det på fel sätt blir ju svåra att upptäcka...)
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

I den internationella sporten är hästen ett redskap för tävling och inte Brunte som går i skogen när solen skiner!!! Därmed måste den prestera på tävling eller tror ni kanske att omhoppningen i Falsterbo kan gå på tisdagen nästa år så hästarna hinner återhämta sig?? Och det finns nog ingen häst som inte har några problem någonstans, om du tror det har du nog bara inte undersökt din häst tillräckligt...
Vill också påpeka att den internationella toppsporten och blåbärshoppningarna i lilla Svedala är två skilda universum, oich den som tycker att det är så hemskt med toppsportens sätt att sköta sina hästar ska nog inte jubla så högt nästa gång det går bra för Malin, Roffe och Helena, för det är inte med socker och klapp på halsen som dom är där dom är!!!

Du skrev: Vi tar hand om våra hästar på bästa tänkbara sätt.

Jag anser att det är felaktigt.

Jag anser också att hästar inte ska behöva tävla omhoppning i falsterbo med skavanker som kräver butta.

Jag förstår precis hur du menar, men jag håller inte med.

Är det så att alla 160-hästar har skavanker som de behöver butta för, då ska vi lägga ner 160-hoppningar helt enkelt.

Mina hälsokollas var 6:e månad, ev skavanker åtgärdas. Men jag skulle liksom aldrig acceptera att en skavank bara doldes med smärtstillande, för att jag skulle få tävla vidare och slippa vila hästen.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Men vi får väl hoppas att veterinärerna har gott omdöme och inte skriver ut det till vem som helst för det går ju liksom inte att få tag i Butta eller Finadyne på ICA...


Ja inte är det särskilt svårt iaf-att få tag på ovan och jag kan tänka mig, ju närmare toppen destu lättare att få tag i det man som ryttare vill få tag på, eller hur?.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hej Anonym!
Jag tror inte alls att det är svårt att veta om hästen är fräsch nog för att tävla, då inen skulle ge sin häst butta 365 dagar om året: En proffsig ryttare/hästskötare skulle snarare bara använda sig av exempelvis butta dom sista dagarna på ett riktigt hårt meeting, och då märkerman ju i sitt arbete hemma om hästen är fräsch. Det är ju ganska bortkastade pengar att visa hästen för sin veterinär om den ändå står på butta...
Angående att anpassa tävlingarna efter hästarna lär det nog bli svårt. Så länge publiken vill se till exempel VM-final med hästbyte lär häststackarna nog behöva hoppa fem rundor med fyra olika ryttare i finalen....
Skulle vara intressant hur ni ställer er till detta med utdömning och avlivning av hästar??? Har har utomlands berättat om det systemet för både veterinärer och ryttare och dom är minst sagt CHOCKADE!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Mina hälsokollas var 6:e månad, ev skavanker åtgärdas. Men jag skulle liksom aldrig acceptera att en skavank bara doldes med smärtstillande, för att jag skulle få tävla vidare och slippa vila hästen.

Det låter elittänk!
Alltså,jag hälsokollar aldrig mina hästar.Eler vad menar du med hälsokoll, bäst att fråga först så jag förstår.:)

Angående elittänk så är det hälsokoll många gör, visar det minsta lilla , så behandlas hästarna, inte ovanligt med förebyggande ledsprutor-MEN- hästarna vilar(vad jag vet, och säger för säkerhets skull, som regel) efter, arbetas inte och tävlas inte.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hej Anonym!
Jag tror inte alls att det är svårt att veta om hästen är fräsch nog för att tävla, då inen skulle ge sin häst butta 365 dagar om året: En proffsig ryttare/hästskötare skulle snarare bara använda sig av exempelvis butta dom sista dagarna på ett riktigt hårt meeting, och då märkerman ju i sitt arbete hemma om hästen är fräsch. Det är ju ganska bortkastade pengar att visa hästen för sin veterinär om den ändå står på butta...
Angående att anpassa tävlingarna efter hästarna lär det nog bli svårt. Så länge publiken vill se till exempel VM-final med hästbyte lär häststackarna nog behöva hoppa fem rundor med fyra olika ryttare i finalen....
Skulle vara intressant hur ni ställer er till detta med utdömning och avlivning av hästar??? Har har utomlands berättat om det systemet för både veterinärer och ryttare och dom är minst sagt CHOCKADE!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Skulle vara intressant hur ni ställer er till detta med utdömning och avlivning av hästar??? Har har utomlands berättat om det systemet för både veterinärer och ryttare och dom är minst sagt CHOCKADE!

Vad menar du, på alla nivåer eller bara tävling på högre?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Tror du verkligen att det kan bli en konstruktiv debatt om du inleder ditt inlägg med att generalisera och kalla alla svenskar för hemmablinda? :grin:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag har faktiskt jobbat i den internationella hoppcirkusen på den tiden Butta fortfarande var tillåtet och nog sjutton tävlades det rätt friskt på hästar som inte var helt ok ens när de lämnade stallet för att åka på meeting.

Ett medicinskåp hos en internationell ryttare skulle kunna få vilket apotek som helst att se ut som sortimentet på Ica.

Och visst är det lätt att få butta. Jag som (numera) hobbyryttare skulle trots att det är sen kväll kunna ha en ask i min hand inom någon timma.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Är det då inte bättre att kanske kunna ge lite smärtstillande ibland och på så sätt ha kvar samma häst på tävlingsnivå några år längre???

Hur mår då denna häst när dennes karriär är slut kan man undra ? Skulle klassa detta som vanvård.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Proffsig häst hållning = mer NSAID! Hoppla.
Du verkar inte heller fattat hur kraftiga protesterna mot detta varit även utanför sverige.
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hur mår då denna häst när dennes karriär är slut kan man undra ? Skulle klassa detta som vanvård.

Då slaktas de i tysthet utan att gå vägen via utdömning. Eller så heter de att de "råkade bryta benet"....

Och ska de gå i avel så finns ju inget som hindrar att de fortsätter gå på butta:crazy:.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Även jag har jobbat i internationellt hoppstall. Vi skötare hade i uppgift att ge en påse buta på kvällen för att hästarna skulle vara fräscha till nästa tävlingsdag. Detta var för över 20 år sedan... Trodde att det hänt mer.

Jag vet att buta gör en häst med träningsvärk fräsch, inget ont om det. Det kan göra att tävlingshästen återhämtar sig snabbare och slipper muskelvärk.

Men var kommer gränsen att dras??? Och vem sätter gränsen?

Är det då megabuttade travhästen lyckas komma i mål med benbrott? Då Brunte kommer runt Clear round och är halt dagen efter?

Vem avgör när smärtlindringen inte bara maskerar träningsvärk? En häst med ex en senskada kan anstränga sig alltför mycket med hjälp av smärtstillande, och därigenom kanske helt gå sönder. Är detta vad vi vill uppnå med att tillåta smärtlindring vid tävling?

Fram för fler personer med erfarenheter/kunskaper som motiverar för eller emot!
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hej Alexandra!!!
Jag tror inte bara 160-hästarna har skavanker, jag tror att ALLA (och då menar jag ALLA) hästar har skavanker, precis som vi människor, den individ som är fysiskt perfekt finns inte inom någon ras. Och jag menar också att hästarna på toppnivå är i bättre fysisk form än alla andra hästar, då vi arbetar förebyggande, som jag nämnde i mitt första inlägg med massage, kylmaskiner, solarium. magnettäcken osv.
Vad jag menar med veterinärkoll är att alla hästar ca. 1 gång/månad travas upp för veterinär. Rakt fram, på böjt spår, böjprov, longering ev ridning. Om något då upptäcks utreds detta vidare genom ultraljud, röntgen, szintigrafi osv. Därefter tas ställning till hur och varför hästen måste behandlas och då planeras även rekonvalesens i samarbete med veterinär och fysioterapeut. Hästen får altså bästa möjliga chans att läka ut sin skada och byggas upp på rätt sätt!
Man köper liksom inte en häst för flera miljoner kronor för att rida sönder den genom att trycka i den butta i tid och otid... Men det verkar som att många av er inte förstår att det ligger i vårt intresse att få våra hästar att hålla så länge som möjligt. Att kunna göra det lättare för hästen genom att den, med hjälp av diverse läkemedel, blir av med träningsvärk och stelhet kan jag inte förstå vad ni ser problemet i??
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 966
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp