Råd om felbehandlad halt häst -långt!

M

MaLinn

Nu ska ni få höra!!
Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av en lektion att halta mycket. Men vi såg inte att han snubblat eller något. Han har varit lite mera gallig i vänster kota och pyttelite i hasen.
Han vilade i två veckor och var fortfarande halt. Sen ringdes en viss veterinär in och han konstaterade att den NOG hade spatt och satte direkt in butta i tre månader...!!! :o
Hästen skulle trots denna behandling oxå ridas och tränas i barock - vilket han beskrev som mycket låg (?)form och lösgörande arbete på små bågar(?)
Låter för mig helt galet!!
Han böjprovade vid detta besök och hade ingen bättre förklaring, kanske att den nog hade ont i ryggen med och därför var halt... Plus att han senare "kom på" att han nog var halt för att han var för tjock! *Helsjukt* Hästen har varje vinter varit skinn och ben men nu har jag fodrar honom så att han är rund. Han är inte fet, men tjock. Men iochmed att han varje år vid denna tiden har rasat i vikt så vill jag ha honom lite tjock!

Nu såhär lång tid efter är han halt vid böjprov, som jag och en annan veterinär utfört... Han reagerar på vänster bak 2 gradigt halt! Trots idoga behandlingar i två månader med Butta, 1 påse dagligen...

Denne konstiga veterinären var nyligen på återbesök och kollade igen, och då böjde han inte hästen men sa ändå att det hade blit bättre och gav oss rådet att fortsätta medicinera. Så nu har han bokat in nästa återbesök till början av februari!!
denna gång så gav han också hästen xylocain (smärtstillande) i kotleden???
Och han sa att vi skulle fortsätta rida sk. "barock"...

Ridskolan som klagar över att det blir dyrt att åka till djursjukhuset och ville därför inte köra dit. Men man kan ju inte låta hästen vara halt i tre månader... plus att denna veterinär bor ca 10 mil bort och han jobbar väl inte gratis, med gratis medecin...???

Några dagar efter hans senaste återbesök den 16de så böjde jag och min veterinär honom igen, och han var 2 gradigt halt fortfarande!
Rakt ut är han är ibland lite knackig och ibland rätt okej.. Det varierar...

Normalt rör han sig lite kort och det har han alltid gjort i alla år. Han funkar bra på lektionerna och jag anser att han är svår att byta ut, medans andra inte gillar honom för att han ser lite ut som en kamel, kort nästan passartad gång och stel för sämre ryttare..

Mina frågor:
Varför ger man xylocain som en slags behandlig?
Kan man rida en häst som går på Butta?
Kan man ge Butta i två månader utan att de skulle ha gett resultat om det nu skulle vara hans rygg eller spatt eller att han är för tjock??
Är det inte stor risk för magsår med Butta under så lång period?
Andra hästar i stallet har han oxå utan direkt diagnos satt på Butta i två veckor resp. en månad på 1/2 påse/dag resp 1/4 påse /dag... Har detta någon verkan i såpass låg dos?

Jag är övertygad om att hästen skulle behöva genomgå en riktig hältutredning med släckning av en led i taget för att komma fram till korrekt behandling. Min gissning är att han troligtvis har en hovledsinflammation som inte läker pga av ständig påfrestning...

Jag har en kollega som är helt inne på mitt spår. Sen har jag tre på veterinärens linje.. Så jag har inte allas stöd för min tanke och de är inte villiga att lyssna.. Tycker synd om hästen!
Veterinären har oxå sagt att alla 20 hästar är för feta och har hjälpt till att "fixa till" foderstaten.. (nu är den halverad!!!) Det är 1-2 hästar som är i övre gränsen, men de flesta andra är fina men någon som jag vill ha upp lite till i vikt..
Jag vill har hästarna fina, runda över korset och fin hårrem, men inte så att de är feta med övervikt att dra runt på.. Man ska kunna nästan känna revbenen... ja ni vet...
Han har sagt till en väl bekant till mig att hästen är för tjock om man inte kan SE revbenen!!

Kan ni hjälpa mig...
Vad gör jag?
 
Det är klart hästen måste till klinik. Vad är det för chef du har, egentligen? Behandla utan att ha en riktig diagnos verkar ju helt befängt.
 
Jag blir arg när jag hör hur hästen blir behandlad!

Vadå dyrt att åka till klinik! Det är ju bättre att skadan bli ordentligt utträtt så att hästen kan bli frisk.
Än att hålla på att gissa sig fram, där hästen blir lidande, den går inte att använda ordentligt (och det blir ju en förlust för ridskolan).
Ja det finns nog mer exempel.

Vilken chef du har säger jag bara :mad:
 
Xylocain i leden kan inte anses som någon behandling utan används bara för att ställa diagnos dvs se om det släcker hältan eller ej.
Butta i den doseringen kan knappast anses som adekvat behandling för någonting.
PL
 
Kan inte behandlande veterinär svara på dessa frågor? För du har väl ställt dem även till honom?

Att låta en 2-gradigt halt häst fortsätta gå lektion (eller har jag missförstått? :confused:) kan ju aldrig anses som rätt!?
 
Låter onekligen tokigt. Hästen borde verkligen genomgå en riktig hältundersökning.

Xylocain är inte smärtstillande utan ett bedövningsmedel.
Man kan rida en häst som går på butta, men bör inte alltid göra det beroende på indikationen.
Butta är ett sk NSAID-preparat, dvs antiinflammatoriskt och smärtstillande. Så länge orsaken till inflammationen inte åtgärdas/läker ut så kommmer medicinen bara att dämpa symptomen.
NSAID-preparat anses predisponera för magsår.
Normaldosen är 1 påse per 200 kilo. Läkemedelsföretaget rekommenderar en behandlingsperiod på 2 veckor, men kan "vid behov fortsättas under flera veckor".

Jag har själv en häst som gick med en mystisk odiagnosticerad hälta under flera månaders tid (fast han var undersökt enligt konstens alla regler på djursjukhus). Jag hade honom på butta under ca 3 månader. Efter en tvåveckorsperiod på normaldos minskade jag successivt dosen till acceptabel underhållsdos, dvs så lite som bara möjligt utan att han visade några tecken till smärta. Som minst gick han på 2 påsar dagligen. Han vägen ungefär 650 kg.

Och han är frisk nu, även om jag inte direkt tror att det beror på denna maratonbehandling med butta!
 
Han är för tillfället endast 2-gradigt halt vid böjprov, men var i början halt rakt ut och nu endast ojämn rakt ut, men mer halt vid böjprov.

Till saken ska jag väl säga att vi har just nu ingen riktig chef, utan vi delar på ansvaret och i februari tillträder en ny chef. Så av den anledning är ingen riktig chef.
Den nya chefen har jag träffat en gång och hon verka duktig, så jag får väl ta upp detta med henn.. Hoppas hästen kan hålla ut!!

Alltihop låter som något påhittat trams som man läser om i Min Häst tidningar... men så är det tyvärr inte...

Jag har inte pratat med veterinären, men jag har haft veterinärer till att kolla upp honom och min historia och alla säger att det låter helt galet. Och att han är en katt och hund veterinär..

Jag förstår inte att dom andra inte inser problemet!!

Skrämmande, jag får rysningar av att tänka på det!!

Den Xylocain behandlingen som gjorde var endast i en led och han böjprovade vid detta tillofälle inte alls!! Och efteråt gick hästen endast in i spiltan utan koll av verkan av medlet.

Men det är konstigt att han sprutar den i en led, när han säger att det kommer från ryggen eller spatt eller att han har blivit överansträngd pga att han är fet...

Han vet ju inte ens vad han behandlar!!!! :cry:
 
I mina ögon har denna häst behandlats helt horribelt! :mad:
Vad ÄR det för märklig veterinär?! :eek:

Hästen måste ju till klinik och RÖNTGAS! Vad är det för poäng att behandla det man TROR hästen behöver botas från?! :confused:
 
Spatt är förvisso ledproblem. Någon av glidlederna i hasen får pålagringar (börjar med inflammation). Om spatten läker ut kan hästen bli användbar (läker ut = glidlederna växer ihop och problemet finsn då inte längre för de "skaver" inte mot varandra och irriterar). Och för att påskynda detta är det ibland (varierar från fall till fall) brukligt att hästen motioneras under tiden (andra vilar i hage, ytterligare andra går man in i leden och retar den för att påskynda).

Men diagnosen spatt kan inte ställas utan röntgen (är det långt gången spatt med synbara spattknölar etc kan man vara rätt säker utan rtg, men man rtg alltid ändå).

Kan du inte (om du har viss chefsstatus och har kunnat ta ut andra veterinärer) kör hästen till djursjukhus? Om du står för resan så blir det inte alls dyrare än att ha en inkompetent flumveterinär springande i stallet?
 
När det gäller hälta så anser jag att det är vila och medicinering som gäller. Hästen borde få komma in på klinik för riktig hältutredning. Det är riktigt att en häst kan få en hälta för att den har ont i ryggen, men då måste man ha uteslutit andra orsaker också. Skulle jag vara dig så skulle jag inte ta ut hästen på lektion nu utan låta den stå och vila. Möjligen att den kan promeneras under ordnade former utan ryttare då det blir påfrestning på kotorna. Jag förmodar att ni har lindat benen på hästen för att avlasta. Har man ullunderlägg eller fleecelindor så får man värme också. Jag är iof ingen veterinär, men jag bor lång ute i periferin för att veterinären skulle åka ut frivilligt frö en hälta. Ring och prata med flera veterinärer och rådfråga.
 
Jag har ingen chefs-status, den vetreinär jag haft till att titta på hästen är en elev till mig. Det dumma är att om jag inte tar med honom på lektion (violket jag INTE gör) tar andra med honom istället. Så han får gå må-tis- och tors. Och det är mest på "Lättare" lektioner, men det är ju skritt trav och galopp!

Jag har kollat med en anna veteriner (en tredje) och hon säger att det är stor risk för magsår, och att man kan behandla så länge, men det beror på VAD man behandlar. men denne veterinär vet vam jag pratar om och vill inte döma någon annans jobb!!

Jag har pratat med den som ska föreställa chef tillsvidare, och hon är inte alls mottaglig för vad jjag har att säga, och ordförande i klubben är väl på Gång att fatta vad som sker..


Jag har kollat upp lite annat. Om man kommer upp i 1200 så betalar Sveland 80% av övriga kostnader!
Så jag ska luska fram vad alla vet. besök kostat hittils så det blir billigare att åka till kliniken..

Kolladepå hästen idag, när han sprang in från hagen, och han är oren.. vad väntade jag mig... :cry: :mad:
 
De flesta försäkringsbolag täcker upp beloppet efter att man betalat självrisken + 20%. Då behöver det inte kosta så in i norden. Vet du om ridskolan har avbrottsförsäkring? Då täcker det även för inkomstbortfallet på den halta hästen tror jag. Det är synd att ni som instruktörer inte har rätt att ställa av en häst för vila då hästen är skadad. Hur det än är så är man skyldig att följa djurskyddsreglerna och är en häst skadad så ska den hästen ha adekvat behandling och vila för att inte förvärra skadan. Kolla med försäkringsbolaget hur du ska göra.
 
Hej!
Jag reagerade då jag såg ditt inlägg om skum spatt-diagnos, kombinerat med att det står att du bor i Varberg och att din vet bor ca 10 mil bort. Jag känner en vet som bor 10 mil bort och som jag vet ställer konstiga spatt-diagnoser som han sen "botar" m "butta o arbete". Jag anade oråd den gången han gjorde det på min häst. Jag konsulterade en annan vet som hittade den egentliga hältan. Hästen behandlades och blev frisk. Han har till dags dato (10 år senare) startat i 135 travlopp med gott resultat och aldrig haft ont av någon spatt. Vart vill jag nu komma med detta? jo, BYT veterinär, röntga hasen och gå till botten m d hela
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 638
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp