Bukefalos 28 år!

Bygga "färdigt" stall / uteboxar

AnnaChris

Trådstartare
Med risk för att det blir felpostat så postar jag där jag tror det blir rätt. Moderator får flytta tråden i annat fall.

Funderar på att köpa ett Stall Mini från uteboxen.se. Någon som har tips och/eller råd angående bygge av färdiga stall? Kom gärna med förslag på andra tillverkare.
 
Se till att du har en hel del maskiner hemma!
Jag beställde och fr det företaget för ett par år sedan. Ringde innan för att göra mig säker på att jag skulle kunna få upp det med ett par extra händer bara fick som svar -Är som IKEA allt du behöver finns med.
BS! Behövde vinkelsågar, vanliga sågar nått som kunde borra i den tjocka metallen och en KRAFTIG skruvdragare.
Räkna med att det tar tid. Vi slog på tre/fyra pers upp 2 uteboxar (ink målning utav allt och skotta ut gruset som var botten) på 1 måand med nån timme varje vardag efter heltidsjobbet och ridningen samt hela helgerna. Men vi hade en hel del problem oxå med att vi inte hade utrustning som gjorde dt lättare. Dåhär i efterhand om man inte är tvärhädig eller har en bra verkstad (med maskiner i) är det lätt värt det att betala för montering.

Men var väldigt lättsålt och tydligen lätt att montera ner för dem som köpte det 2 år senare.
 
Hej
vi byggde sommaren 2012 ett stall från uteboxen.se. Det var ett mini, men det blev en himla massa modifieringar när jag kom igång och tänkte... Det är tre boxar, sadelkammare och foderutrymme, samt extra vägg med dörr mellan stalldel och foderdel.

Det var inte busenkelt att sätta upp, men inte heller på nåt sätt omöjligt. Men man blir ju lite handfallen när man har fått hela lasset med grejer hem på gården och bara har typ ett A4 ark med ganska dålig byggbeskrivning. Var ska man börja?

Det är nog bra att ha med nån med i alla fall lite vana det allra första som kan hjälpa till att stötta. Man måste ju vara ganska noggrann, man vill inte ha satt upp halva stallet och sen märka att det blir snett och vint och väggarna inte går ihop. Vi har nog fått det lite snett nånstans för dörren till stallet (tvådelad) glipar/går ihop beroende på om den är öppen eller stängd.

Att lyfta upp takbjälken var också en historia för sig. Det gör man inte själv hur mycket hästtjej man än är.

En del till boxgallret var fel när den kom, men de skickad en ny utan problem. I övrigt fanns alla delar och det var mycket skönt att planket till väggarna var uppsågat och klart (en del sågande blir det ändå). Vi hade de flesta verktyg som behövdes sedan innan, men en del fick vi hyra.

Jag är mycket nöjd med vårt stall.
 
Jag hade för ett par år sedan tre uteboxar från dem. De monterades upp av sambo och svärfar på ett par dagar. De har bara allmänn byggvana, dock stor verktygsarsenal. Vilka verktyg och övriga hjälpmedel som behövdes vet jag dock inte. Men inga problem med monteringen och jag var jättenöjd med boxarna.

Jag tycker dock det är givet att det behöver vara någon byggkunnig eller med erfarenhet av i vart fall olika sorters monteringar, som monterar dem. Det är lite som att byta fönster i en fastighet. Det är lätt för den som har vana av bygg/montering men inget som ngn utan ngn som helst erfarenhet av dylika jobb kan utföra. IKEA har lätt till en övertro hos mga över vilka saker man kan utföra :-)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 335
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 451
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp