Bukefalos 28 år!

bygga om ett gammal slakteri till stall?

Ja, kan man bygga om ett gammalt slakteri till stall?

Praktiskt så går det ju, men skulle hästar psykiskt kunna vistats och framför allt må bra i ett sådant stall?

Tänker först och främst på blodlukten...går den att få bort?
Hästar är ju känsliga djur och kanske känner av "död" ?

Någon som också funderat på detta?

Underliga frågor dyker upp på hjärnkontoret ibland.. ...
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Det tror jag absolut så länge som hästskötarna kan bortse från att det är ett gammalt slakteri. Alltså inte gå runt och tänka "i den här delen sköt dom djuren och sedan släpade dom kropparna hit, hängde upp, flådde, styckade... packade in i is och kylrum mm...."

Sådana tankar hos en människa tror jag kan överföras till hästars sinneslag vare sig man vill eller inte....


Men vad vet jag? Jag har aldrig varit i ett slakteri. Däremot har jag gått i skola bredvid ett och lukten är ju verkligen speciell... Inte så frän...
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Hästar bryr sig inte om blodlukt.

Tror inte att det är några som helst problem.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

För många, många år sen, då vi hade flyttat till Lerum och hade ett antal haflinger, red vi ibland förbi ett ställe, en byggnad, där hästarna blev som tokiga och nervösa, när vi närmade oss och passerade. Före, efter och på andra ställen visade de aldrig detta beteende.

Långt senare, när vi berättade detta för dem som bodde i närheten, fick vi veta att den byggnad som var så störande för hästarna, hade varit ett slakteri, jag tror att det var långt, långt tidigare.

Vi människor hade ingen aning om detta och blev ganska chockade, när vi fick reda på detta. Hästarna reagerade och det var definitivt inte för att vi överförde några slakterirädslor.

Så jag skulle aldrig bygga stall i ett gammalt slakteri.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Tror inte att hästarna förstår konceptet "slakteri".
Bara lokalerna är ombyggda på ett funktionellt sätt och rimligt rengjorda innan ny användning, kan jag inte se något egentligt problem. Jag tror inte alls att hästar kan "känna" att här har det tidigare hänt något.

Vad gäller blodlukt: mina hästar har inte varit särskilt bekymrade de få gånger någon av dem haft blödande sår, alltså har de inte varit märkbart nervösa över blodlukt.

Däremot, som någon skrev, så kan säkert människors ångestkänslor eller obehagskänslor fångas upp av hästar så att djuren kan bli spända.
För att förklara vad jag menar: jag har ett islandssto som är ganska speciell och känslig. En dag när jag var ute och red henne, var jag arg på en kompis som jag tyckte hade betett sig illa. Hästen kände av min irritation och var mycket svårriden. Stack, trampade på stället, kastade sig.
Dagen efter, när min irritation hade lagt sig, var hästen helt OK att rida.
Så jag tror säkert att hästar kan "läsa av" och präglas ganska mycket av människornas sinnesstämning och om jag har ångest, blir säkert hästen spänd.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Som jag trodde då... att de små liven känner av energierna.

Själv så skulle jag tycka att det vore obehagligt att vistas i ett gammalt slakteri.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Tror det inte skulle vara några problem. En rejäl urtvättning och sanering så hade jag inte haft något emot att bo i ett. Det är ju ändå bara djur som har avlivats. Hade nog tyckt att det var värre med ett ställa där människor har hållts för att dödats, tror vi människor förmedlar mer känslor och minnen så att säga på en plats just för vårat sätt att kunna tänka och känna.

Vi rider förbi ett älgslakteri och hästarna har aldrig någonsin brytt sig även om det just har slaktats djur där. Min är mest bekymrad över den otäcka släpvagnen som står där ibland som normalt iiiinte står där :angel:
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

När vi flyttade till gården o byggde stall hade jag en tanke att använda slaktboden (slaktar älgar/vilt där) som var urskurad med högdtryckstvätt osv till en jätte-spolspilta/skötrum (högt till tak, golvbrnn etc). Men när vi ksull eha in dem så blev de (ävne d esom inte är lättskrämda) väldigt oroliga o hispiga så vi har struntat i det.. kan ju iof varit lukten av älg, men när älgarna legat döda- ickestyckade- utanför har de gått förbi utan att bry sig...


bord eju dock få bor tlukt om man verkligen desinificerar (stavas?) ordentligt o målar om och allt så.. bygger man upp ett helt stall blir dte ju andra lukter såsom nytt trä från boxinredning mm.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Jag tror som sagt att det snarare är ägarnas förväntningar hästarna reagerar på. Ingen häst här har någonsin reagerat på blodlukten vid lammslakten.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Jag hade min häst på etts tälle som de vatt slakteri i innan å d eva INGA problem alls å hon e super känslig för annorlunda lukter mm å de va bara ny ren gjort när vi flyttade dit...
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

När vi flyttade till gården o byggde stall hade jag en tanke att använda slaktboden (slaktar älgar/vilt där) som var urskurad med högdtryckstvätt osv till en jätte-spolspilta/skötrum (högt till tak, golvbrnn etc). Men när vi ksull eha in dem så blev de (ävne d esom inte är lättskrämda) väldigt oroliga o hispiga så vi har struntat i det.. kan ju iof varit lukten av älg, men när älgarna legat döda- ickestyckade- utanför har de gått förbi utan att bry sig...


bord eju dock få bor tlukt om man verkligen desinificerar (stavas?) ordentligt o målar om och allt så.. bygger man upp ett helt stall blir dte ju andra lukter såsom nytt trä från boxinredning mm.

Kanske var så att de reagerade för att de blev "inhägnad" på mindre yta med en lukt. Just att de är flyktdjur kanske gör de lite nervösa än att bara gå förbi.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Min häst reagerade vid ett ställe bredvid stallet där vi ridit 1000gånger och det aldrig varit några problem tidigare. Efter att vi ridit förbi kom jag på att vi avlivad/avblodat en häst där någon vecka innan och att det låg en massa blod kvar. Alltså reagerade min häst innan jag ens tänkte på det. Hon reagerade varje gång vi red förbi efter det, men nu är blodet borta och hästen bryr sig inte längre. Men det är säkert individuellt. Klart att de kan reagera på blod. Det betyder fara. Lika som att de kan reagera på rovdjurslukt tex björn = fara. Men om man tvättar rent stället så går det säkert att andvända som stall :)
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Jag har slaktat en häst på slakteri, och då låg den nyss avlivade hästen innan kvar. Min häst reagerade inte alls.

Ingen av hästarna hemmavid har reagerat på blodpölen efter avblodningen vid avlivning hemma.

När jag var barn hade vi kor, och varje höst slaktades fyra stycken. I samma 'länga' som stallet. Ingen häst reagerade på blodlukten, ingen häst reagerade på att det låg kohuvuden och ben osv (till hunden) överallt, och skinnen spändes upp på baksidan av stallet, dvs i ponnyernas hage, utan att de reagerade ett smack.

När ja var liten var jag jättemycket i ett stall som låg vägg i vägg med ett slakteri - ingen häst varken ny eller gammal reagerade.

Ingen av mina hästar har reagerat negativt på gubben från lantbrukstjänst.

Osv osv.

Så om MÄNNISKORNA ger fasiken i att reagera kommer inte djuren göra det. Död är hur avigt det än låter naturligt för djur.

Jackan jag hade på mig när stoet slaktades tyckte JAG stank blod btw. Jag tvättade den säkert tio gånger men tyckte den stank ändå. Övriga hästar snusade lika glatt på jackan och var precis som vanligt mot mig, så den där lukten satt nog i mitt huvud. Och jag tror i 9 fall av 10 sitter hästars 'blodskräck' i människans huvud.. Det känns inte sannolikt att jag BARA haft 'turen' att ha de där undantagshästarna som aldrig bryr sig i alla år..
 
Senast ändrad:
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Tror det inte skulle vara några problem. En rejäl urtvättning och sanering så hade jag inte haft något emot att bo i ett. Det är ju ändå bara djur som har avlivats. Hade nog tyckt att det var värre med ett ställa där människor har hållts för att dödats, tror vi människor förmedlar mer känslor och minnen så att säga på en plats just för vårat sätt att kunna tänka och känna.

Vi rider förbi ett älgslakteri och hästarna har aldrig någonsin brytt sig även om det just har slaktats djur där. Min är mest bekymrad över den otäcka släpvagnen som står där ibland som normalt iiiinte står där :angel:

Samma här, jag har ridit förbi när dom styckat sina älgar hos en granne många gånger. Hästarna bryr sej inte om den ladan mer än andra, däremot om det står något nytt utanför eller så.

Min bror och svägerska har köpt en gård där det ingick ett slakteri (utan inredning men en lokal man ställd iordning. Jag tänkte just att det vore bara att smälla upp boxväggar så har dom ett fint stall där. Det är redan rengjort efter förra ägaren och väldigt fräscht. Varför bygga om i lagården när de har färdigt golv o väggar?
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

KL

Efter att vi hade tagit bort min första häst så reagerade 5 av stallets 7 hästar med att "fnorka" och blåsa upp sig när de gick nära platsen där hästen hade blivit avblodad. Det såg inte annorlunda ut på något sätt och hon som tog ut hästarna fick i efterhand reda på var hästen hade blivit avblodad.

Senare i mitt nuvarande stall blev alla hästar som knasiga en dag (det blåste inte eller fanns något annat hästarna kan tyckas ha reagerat på). Hästarna som skulle ridas i paddocken blåste upp sig och vägrade gå in, och om man väl fick in dem skyggade de för ett speciellt hörn och var helt uppe i skyn. Alla dessa hästar var otroligt trygga (varav en bombsäker "gamling") i vanliga fall, men just den dagen blev de som förbytta.

Vi fick senare på kvällen reda på att det låg en rådjurs-skalle på kokning inne i byggnaden bredvid paddocken (stallägaren är jägare)... Förmodligen var det den skumma lukten som skrämde hästarna.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

*delvis KL*

Det man inte ska förglömma när X hästar av Y gör en sak är det att hästar är flockdjur. Om EN häst reagerar på något kommer de andra i närheten också reagera - oavsett om de egentligen är rädda eller ej. De reagerar på första hästens reaktion.

Sen kan grundreaktionen vara på 'vad som helst'. Ën skugga på vägen, men sen sätter man det i samband med 'jaha, jag fick veta att de gjorde DET där just DÅ'. Och glömmer alla andra dagar 'halva stallet' varit fnoskiga och man då just 'förklarat' det med vind.

Det ligger i människans natur att hitta en tydlig orsak, och ibland är den rätt, men ibland fel och man skapar ett samband där det bara finns slump.

Nu säger jag inget om exakt vad hästarna i föregående talares inlägg reagerade på, om det var rådjurskokningen eller ej (inte heller sånt har mina reagerat på dock). Men även om det var rådjurskokningen kan de ha reagerat på 'luktar konstigt'/'låter konstigt därinne' och inte nödvändigtvis 'luktar död/blod/etc'.

Hästar som skyggar för en blomkruka i ridhuset är ju inte rädda för blommor, utan för att det står en sak där det inte brukar - de skulle ju inte sätta av i sken i rena skräcken när de släpps ut i hagen där det är blommor t ex. Men när det är något vi människor upplever som otäckt/otrevligt så tolkar vi det gärna som att det var 'lukten av blod' de reagerade på, och inte att t ex 'dörren till den där boden där de slaktat stod öppen'.

Skulle hästar ha en instinktiv rädsla för blod skulle de ha det besvärligt i det vilda. Rovdjur luktar inte blod, de luktar rovdjur. Och rovdjur lämnar efter sig mer eller mindre färska kadaver stup i kvarten - som hästar osv inte bryr sig ett smack om, mer än möjligen 'hjälp, vad är det för nytt som ligger där??'
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Hästar bryr sig inte om blodlukt.

Tror inte att det är några som helst problem.

Där tror jag du har fel.

Jag var ute och körde min häst och så var det en älg som hade blivit påkörd på vägen, älgen var borta men allt blod var kvar. Jag fattade inte det utan tänkte spontant att någon hade spillt ut röd färg :grin: Så jag styrde hästen rakt över det, man märker att hon känner någon doft och börjar andas häftigt, böjer sig ner och luktar och får PANIK. Slänger sig och vill bara därifrån, jag undrar vad som händer då hon aldrig gjort något liknande, men hon vägrar vända tillbaka så jag sket i det. Det var först dagen efter jag fick reda på att en älg blivit påkörd där.

Gick på samma ställe ett bra tag senare när blodet försvunnit och då var det inga problem.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Mest knapplån men tänker som du.

Tror det är så individuellt mellan hästar så att det är svårt att svara på hur någon annans häst kommer reagera.

Men har det städats ur ordentligt och helst målats om så är det nog mindre risk för nå problem.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Frågan är ju om det var blodet din häst reagerade på eller om det var lukten av älg. Med tanke på hur många hästar som är rädda för älgar och deras lukt så tror jag snarare på att det var det hästen reagerade på.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 758
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 498
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 856
Senast: Lingon
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 726
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp