Bygga om ladugård till stall.

Emmahpemma

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall.
Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två olika alternativ och behöver lite hjälp med alla möjliga frågor.
Här kommer några, kommer säkert med fler frågor eftersom: :D

Alternativ 1: Bygga boxarna i "porten", oisolerat och dragigt. Där måste det isoleras/byggas innerväggar för att det inte ska vara dragigt.
Det är brädgolv i den här delen. Vågar man ha det? eller ska man ta bort brädorna och ha grus? eller måste man gjuta platta?
Har någon byggt i ett liknande projekt? Hur mycket kostade det ca?

Alternativ 2: bygga boxarna i ladugårdsdelen, då måste foderbordet bilas bort, och resten av golvet jämnas ut (bila bort golv så att allt är i jämnhöjd med gödselrännan, pga takhöjden).
Foderbordet är ca 70cm högre än lägsta punkten i gödselrännan..
Här inne kommer inte stallgången bli godkänd, den blir för smal, men om den bara är för att "transportera" hästarna till och från boxarna, har Länsstyrelsen överseende då?
Har någon gjort ett liknande projekt? Hur mycket kostade det att jämna ut ladugårdsgolvet?

vi måste gräva vatten... Det blir ju ett litet projekt. Hur djupt går tjälen? räcker det att gräva ner vattenledningen 1,5meter?
 
Vi gjorde en rejäl renovering av en gråstenslänga till stall i höstas. Vi bilade bort foderbord och gammal inredning som var ingjuten i golvet och gjöt helt nytt. Detta var den del av projektet som det var absolut svårast att få en bra uppskattning av kostnaden på. Det är svårt att i förväg bedöma hur svårt det är att bila, och det finns en hel del variabler. Tänk också på att det bör vara en kraftigare betong än "standardbetong" på ett stallgolv. Det för med sig att det dessutom behövs kraftigare armering. Jag har inte exakt klart för mig vad det landade på hos oss, men jag tror att det blev 250-300 tkr för 170 kvm + 50 kvm där den mindre ytan redan var grusad så det var bara att gjuta rakt på där.
 
Kolla upp vad takhöjden blir om du tar bort foderbord. Många äldre ladugårdar har ju väldigt låg takhöjd och blir mycket jobb om man även måste sänka golvet.
Vet inte vad du menar med "porten" men om det är som en loge hade jag nog valt det. Blir nog mindre jobb att ta bort brädgolvet och isolera väggar.
Tror inte länsstyrelsen har överseende med att stallgången blir för smal, de har ju regler att följa.
Vi byggde nytt stall för några år sedan men kommer inte ihåg hur djupt vi grävde vattnet. Vi lade i en värmekabel också för att det inte ska frysa om det blir riktigt kallt.
 
Vi har räknat på det och insåg att det i längden blev billigare att bygga helt nytt stall.
Det är nog ingen dum idé när det blir så stort ingrepp. Det går åt många arbetstimmar att ta bort sådant man inte vill ha dessutom ska det transporteras bort och bli av med. Men vad jag vet så är det olika bestämmelser för nybygge jämfört med att inreda befintliga stallar, även om det i nuläget är ett ko-stall.
 
Det är nog ingen dum idé när det blir så stort ingrepp. Det går åt många arbetstimmar att ta bort sådant man inte vill ha dessutom ska det transporteras bort och bli av med. Men vad jag vet så är det olika bestämmelser för nybygge jämfört med att inreda befintliga stallar, även om det i nuläget är ett ko-stall.


Vårt stall kommer innefatta 4 boxar, spolspilta, sadelkammare, foderrum och förvaring. Problemet i ladugårdar blir ofta ventilation, takhöjd, för smala befintliga dörrar, foderbord, för smala stallgångar och många gånger bärande stolpar mitt i.

Många arbetstimmar går åt till att enbart riva:-/ och ändå blir det oftast inte 100% rätt i slutet.
 
Ett tredje alternativ: En lösdrift/gruppbox i det du kallar 'porten' (= loge?) och skötselavdelning inne i det gamla djurstallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 577
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 248
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 438
Senast: in2u
·
Hästmänniskan Jag har ibland tanken att bygga om lite i svärföräldrarnas ladugård, så att jag kunde ha min häst där. De har en stor ladugård, som inte...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp