Bukefalos 28 år!

Bygga om ladugård.. ??

videnlis

Trådstartare
Jag har ibland tanken att bygga om lite i svärföräldrarnas ladugård, så att jag kunde ha min häst där.
De har en stor ladugård, som inte är i bästa skick. Den är mest fylld med allsköns bråte. Kor har där inte varit på 30 år. I ena änden har svärmor höns. Mellarsta delen är full med arbetsgrejer, svetsar och sådant, men den tredje delen står tom, förutom allt bråte då.
Det är rätt så stort, jag skulle inte vilja ha bråtet i stallet, och jag tror inte det rymms nån annanstans, så jag tror jag skulle vilja avskärma en del av platsen till stall. och låta resten vara.
Det finns tt fd kylrum man kunde få som sadelkammare om man lägger in batteri.
2 stora boxar skulle också rymmas bra, bara man klurar ut hur det bäst skulle göras.
Det gamla matbordet från kossa-tiden är kvar, det borde tas bort för att få bättre golvutrymme.
Det finns gjuten gödselstad.
En massa arbete alltså, och inte helt billigt, då väggar borde slås upp, enkal dock.
I andra änden av ladugården, hos hönsen finns vatten.
Skulle vilja ha någonsorts lösdrift, men ändå så att man får in hästen till natten.
Skulle ju behöva en häst till dock..
takhöjden räcker bra.

Är det värt besväret ? Nu har jag hästen på helinnackordering och är egentligen nöjd med det, tycker det är kul med stallslivet, tala med andra osv.
Hur tänker ni ?
 
Jag vill gärna köpa gård med lagård och bygga stall i. Men har ingen lust att bila upp betonggolv/slå ut innertak, sjukt jobbigt jobb.

Vilken tur du har som har bra takhöjd :-). Om du kan bygga runt foderbordet, gör det. Jäääääättejobbigt att ta bort.
 
Foderbordet är till hälften redan sönder, nån har börjat jobbet men insett arbetsmängden..
Innertaket är inte i bra skick. Borde mäta lite och beräkna vad det skulle kosta.
Ladugården står ju inte hellr på vår gård utan 1 km bort, vilket gör saker lite jobbigare.
Och andra sidan bor svärisarna där, och kan hålla koll på hagen och så vidare.
 
Till en ladugård brukar det ofta höra någon form av loge, gör det det här också? En sådan är gör man mycket lättare om till en lösdrift (t ex) än att bila bort foderbord och höja taket i ett gammalt djurstall.

Men det låter ju som du trivs där du står nu, så fundera noga innan du ger dig på detta..
 
Jag skulle ha sparat foder bordet och fodrat på det:)
Var på en föreläsning i höstas där just det rekommenderades för att underlätta foderhanteringen + att hästarna har bättre kontakt med varandra när de äter
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 160
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 067
Senast: FlipTheFrog
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 381
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp