bygga paddock?

miasarkijarvi

Trådstartare
hej!
har kollat runt lite på andra paddock-trådar men hittar inget direkt svar på hur mycket kostar det att bygga en paddock utan belysning och staket? vi har bra marker med sand om man gräver en bit ner.
vill bygga en 20x60 paddock.
ska man ha matta eller inte?
vi har ca 1,5 mil till grusgropen. granne med grävmaskin som har lovat att hjälpa till och ev en hjullastare att låna för att köra gruset (men det är inte spikat ännu om vi ska ha den eller ej) =). vill ju veta hur mkt man skal räkna in i sin budget :P.
så enkel paddock utan belysning (kommer bygga den brevid vårat garage där vi kan dra ström och sätta upp rejäl lampa efter en tid, men inget prio ett då jag rider under dagarna oftast).
tack för svar och tips! :bump:
 
Sv: bygga paddock?

Jag fick betala ca 350000kr för min 20x50 meters paddock. Det mesta fyllnadsmaterialet fanns på plats (eget sandtag). Det blev rätt mycket grus ändå till bärlager et c, och det var ganska mycket sand som schaktades för att ligga på rätt plats och bli slätt.
 
Sv: bygga paddock?

Jag menar det jag skrev. Det som kostade var arbetstid för gubbe och grävmaskin, mycket sand att schakta. Dessutom arbete med bra dränering (trots blötaste hösten sedan mätningarna började; mer vatten i höstas än i en stor vårflod i mina hemtrakter enligt Länsstyrelsen; aldrig blött i paddocken), inköp och leverans av en hel del bärlager och liknande.

Men jag valde att göra min paddock "vitt" och då kostar det.
 
Sv: bygga paddock?

Men jag valde att göra min paddock "vitt" och då kostar det.

Jag gjorde också min ridbana vitt, den kostade ca 100 000 kr, men den är bara 20*37 m.
Gick åt en del fyll och bärlager + mattan som man lägger är inte billig. Har heller aldrig varit något problem med att det samlas vatten när det är riktigt blött ute.

Tror det beror på var i landet man bor och hur billigt man kan få tag på materialet till ridbanan. :)

Du får kolla runt lite, men om du känner en som har grävmaskin som ska hjälpa dig så bordehan väl kunna räkna lite på vad som behövs göras på just din mark och vad det kommer kostar. Att köra och hämta en skopa grus i taget med hjullastare blir nog inte heller så billigt kommer att gå åt några vändor, bättre att ha en bil eller släp så man kan få hem en del år gången.
 
Sv: bygga paddock?

Vi anlitade den lokala maskinstationen när vi för fem år sedan anlade vår paddexridbana (20x40). Den är gjord efter konstens alla regler med dränering, olika bärlager och så Paddex på toppen (sju lastbilar med vardera 38 ton Paddex gick det åt!)
Notan slutade på 150 000, inklusive moms.
Tillägg: vi har ingen belysning på ridbanan eftersom jag arbetar oregelbundet och oftast kan rida när det är ljust, även på vintern.
 
Sv: bygga paddock?

Vi gjorde an 20*60m bana här hemma förra året, vi tog bort grässvålen och matjorden sen så var våran mark inte plan utan vi fick gräva ur 1m i ena änden och flytta det materialet för att fylla ut 1m åt andra hållet.
Vi la dräneringsslangar och singel, sen markduk och stenmjäl på det.
Vi la även telefonstolpar runt om för att hålla meterialet på plats.

Min sambo grävde allt och stolparna fick jag av en bekant som min bror var och hämtade med timmerbilen.
Grusgropen ligger 1mil härifrån och min sambo är släkt med han som äger den så jag behövde inte betala frakten hem utan bara själva meterialet.
Markduken har jag fått på mitt jobb.

Så med andra ord har vi gjort allt jobb själva, inte hyrt några maskiner eller anlitat någon annan till något.
Banan har gått på ca 50.000kr i bara material och då har vi inte satt upp staket än.
Skulle vi ha hyrt maskiner och anlitat någon som gjorde jobbet och betalat fullt pris på material med frakt så hade det gått en bra bit över det dubbla.

DSC01245.jpg
 
Sv: bygga paddock?

Jag kan ju tillägga att vi har lagt översta laget ganska tunnt för jag ville inte lägga för mycket på en gång så det blev djupt, det ska på mer underlag, funderar på omjag ska fylla upp med mer stenmjöl eller om jag ska lägga gummi.
 
Senast ändrad:
Sv: bygga paddock?

Nu fattar jag inte riktigt, men har ni sandjord?

Vill du göra en bugdetbana så kan du ta bort matjorden och jämna till sandjorden (dvs kör över den med ex hjullastaren ordentligt). Sedan tycker jag inte att du ska lägga på med grus/sand utan du ska lägga på stenmjöl, dvs krossad sten. Grus/sand är naturmaterial som inte ska förväxlas med krossmaterial som har helt andra egenskaper. Lägg på ex 0-4 stenmjöl, 20 cm och sedan borde du ha en helt okej budgetbana som håller ett tag. Då ska du alltså inte ha markduk.

Anledningen till att du kan göra så, om du har sandjord, är för att sandjord är väldränerad i sig själv. Regnar det i en vecka kommer du ha vatten på banan, men det sjunker undan.
 
Sv: bygga paddock?

knapplån

Hade ett företag ute som kollade på min förra gård för padockbygge, ca 20x40. Då fixade dom all mark och underlag (grus/sand). Dom hade gjort några ridklubbars paddockar. Arbetet skulle göras vitt. Det skulle gå på ca 50-70.000 kr.
 
Sv: bygga paddock?

tusen tack för alla svar!! :D ja, vi har sandjord, vilket är en fördel har jag hört :P. hmm, men räknat med typ 120 000 kr så borde man klara sig då, kommer nog inte göra det via bolag utan med hjälp av grannarna ;) tack för svaren ännu en gång!
 
Sv: bygga paddock?

Vi gjorde an 20*60m bana här hemma förra året, vi tog bort grässvålen och matjorden sen så var våran mark inte plan utan vi fick gräva ur 1m i ena änden och flytta det materialet för att fylla ut 1m åt andra hållet.
Vi la dräneringsslangar och singel, sen markduk och stenmjäl på det.
Vi la även telefonstolpar runt om för att hålla meterialet på plats.

Min sambo grävde allt och stolparna fick jag av en bekant som min bror var och hämtade med timmerbilen.
Grusgropen ligger 1mil härifrån och min sambo är släkt med han som äger den så jag behövde inte betala frakten hem utan bara själva meterialet.
Markduken har jag fått på mitt jobb.

Så med andra ord har vi gjort allt jobb själva, inte hyrt några maskiner eller anlitat någon annan till något.
Banan har gått på ca 50.000kr i bara material och då har vi inte satt upp staket än.
Skulle vi ha hyrt maskiner och anlitat någon som gjorde jobbet och betalat fullt pris på material med frakt så hade det gått en bra bit över det dubbla.

DSC01245.jpg

snygg bana!
 
Sv: bygga paddock?

Det är så fint hos dig =)
Är det bättre med singel som dräneringslager än bergskross? Köpte ni vanliga dräneringsrör som på byggmax typ eller är det större man vill åt? Vart köper man mattan? typ på byggmax är det ju bara klass 2 och det ska väl vara klass 3? behövs verkligen mattan till en budgetbana? (ca.50.000)
 
Sv: bygga paddock?

Det finns inget som heter singel, singel är makadam, dvs kross utan 0-fraktion.

Liten skola i hårda material:
Fraktion - måtten på stenen. 0 är då mjöl och sedan mäts det i millimeter. 4-8 är då vanligt "kyrkogårdssingel" där minsta fraktionen är 4 mm och största är 8 mm. De större fraktionerna är olika beroende på brotten, men tex 32-56 kan finnas och då är minsta stenen alltså 32 mm och största 56 mm.
Makadam - bergkross utan nollfraktion. Det är så att säga tvättat och lämpar sig bra som dränering eftersom det inte finns några nollfraktioner som sätter stopp så att vattnet kan rinna igenom.
Stenmjöl - Kross med nollfraktioner. Vanligaste är 0-8 och 0-4, vilket används överst som slitlager på tex ridbanor. De större fraktionerna, typ 0-32 kallas oftast just för kross. Släpper inte genom vatten lika bra som makadam.

Så ja, du ska ha makadam som dräneringslager, inte kross.
 
Sv: bygga paddock?

okej tack har lite koll redan men man brukar ju ändå kalla vissa sorter för vissa namn för vardagsmänniskor =) men tack ändå, aldrig fel att uppdateras :)
Grejen är den att vi ska spränga bort en bit utav ett berg för att få plats med måtten jag vill ha, 30*50 och hoppades att det skulle gå och använda det som det, vi ska spränga tre meter ner, så det blir en hel del material men då går det endast att använda det till bärlager? sen måste jag ändå köpa makadam och topplager då alltså? Måste man ha duk? helt 2 eller 3 egentligen va? men om jag inte tar någon matta alls hur länge skulle det då hålla tro? sparar ju ändå nästan 10,000 på att skaippa matta.
 
Sv: bygga paddock?

Kolla om du inte känner nån som håller på med vägar som kan avvara lite matta till dig, den mängden är småpotatis för dem. Jag tror att det räcker med klass 2, men klassificeringen på markväv är inte mitt specialintresse.

Men du ska ha så lite väv som möjligt, varje lager väv gör att vattnet har svårare att rinna undan. Så om du lägger kross som bärlager och sedan ett lager makadam så lägger du det utan väv mellan. Men mellan makadam och slitlager får du ha ett lager väv, annars går småfraktionerna ner mellan mellanrummet på makadamet.
 
Sv: bygga paddock?

Köp dräneringsslang, brukar vara stora rullar.
jag köpte mina på XL bygg, det var 60m i en rulle och vi använde 4st.
 
Sv: bygga paddock?

väcker liv i tråden...

vad kan det handla om i pris att förlänga en 20x40-ridbana till 20x50 eller 20x60? Det är typ gräs där vi vill förlänga...

Och hur kan man se hur ridbanan är gjord (alltså material, lager, matta etc), ska man gräva upp allt eller hur gör man? så att även förlängningen blir lika menar jag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jo jag vet att det finns en paddock tråd uppe men vi har helt andra förutsättningar. Vi ska bygga paddock som kommer enbart att användas...
Svar
4
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp