Bukefalos 28 år!

Paddock på berggrund

Fillifjonkan

Trådstartare
Jo jag vet att det finns en paddock tråd uppe men vi har helt andra förutsättningar. Vi ska bygga paddock som kommer enbart att användas av 1-2 hästar några gånger i veckan så det blir inte så stort slitage av den.

Vi har prescis skalat av matjorden på berggrund. Dels dränerar grunden bra och dels så är tydligen matjorden av sådan kvalité att även den dränerar bra (enligt gärvaren). Han tyckte att det var att kasta pengar i sjön att gräva ner dräneringsslangar eftersom det naturliga dränaget är så bra. Vad tror ni?

Han tyckte också att det var onödigt att lägga på markduk som vi hade tänkt kosta på. Åsikter om det?

En annan fråga, vilket material ska vi lägga för att det ska bli så bra som möjligt? Vi hade tänkt att vi först skulle lägga någon typ av singel som bärlager och sedan någon typ av grusig sand. Räcker det med två lager? Vilka typer av material rekommenderar ni?`

1000- tack på förhand för svar! :bow:
 
Sv: Paddock på berggrund

Har ni ingen stor grusleverantör i närheten som anlagt paddockor och ridhus till stora anläggningar?
De brukar vara bäst att rådfråga om sådant.
 
Sv: Paddock på berggrund

min farbror har åkeri firma så jag har frågat honom. De har kört till ett par paddockar men med helt andra förutsättningar. Då har de lagt bara ett lager sand.
Här där vi bor är det inte så vanligt med hästar och paddockar och ridhus är ganska så ovanliga.
 
Sv: Paddock på berggrund

Testa att ringa Sydsten nere i Skåne.
De anlägger till Flyinge m.m.
De kan säkert rådgiva även om de inte är de som kommer att leverera.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: tara
·
Anläggning Hej allihopa. Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig...
Svar
12
· Visningar
7 430
Senast: Unafraid
·
Anläggning Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och...
Svar
16
· Visningar
2 703
Senast: Lickety
·
Anläggning Hejsan. Har lite panik just nu eftersom underlaget till vår ridbana snart kommer och vi står här som frågetecken. Grävmaskinen har...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp