Bygga stall

Jag hade inte
låter man vattnet gå upp i tvättstuga/toalett och sadel/foderkammaren så krävs det bara en utkastare mot spolspiltan. när man ändå lägger ner avlopp och vatten så kan man ju lika gärna göra det ordentligt så att man slipper springa fram och tillbaka med utrustning och vattenhinkar.:).
stallet kommer ju användas lika mycket som om de hade stått på box, man rider ju fortfarande och sköter om foder och utrustning osv.

Varför ha vatten i sadelkammaren, då låser man sig ju oxå vid att dessa tre utrymmen måste vara bredvid varandra.
Och nej, jag tycker inte att det är optimalt med foder i sadelkammaren men var och en inreder ju efter sitt huvud.
 
Jag har ett stall med tre boxplatser, och tre hästar som går på lösdrift. Vi tar in våra hästar i snitt 3 gånger per vintersäsong, så boxarna är oströdda och används som skötselplatser i vardagen. När vi sedan behöver används boxarna för uppstallning tar det inte lång tid att strö upp, när vi mockar dagen efter sparar vi fräscht strö i en hörna i boxen.
Vi har testat att ha boxen ströad hela tiden, men jag tycker det blir ofräscht ganska fort.
På sommaren tömmer jag boxarna helt, om inte någon häst behöver stå inne.

Hade jag kunnat hade jag ordnat en skötselplats till med riktigt bra belysning till hovslagare, annars tycker jag det funkar utmärkt att använda boxarna som skötselplats.
 
Jag hade inte


Varför ha vatten i sadelkammaren, då låser man sig ju oxå vid att dessa tre utrymmen måste vara bredvid varandra.
Och nej, jag tycker inte att det är optimalt med foder i sadelkammaren men var och en inreder ju efter sitt huvud.
ja det hade varit tråkigt om alla tycker likadant :p. jag vill ha vatten i sadelkammaren för att det är ett uppvärmt utrymme och då passar att ha vatten i :p, sen då jag är en manisk putsare så vill jag kunna göra rent träns och gjordar efter användning i ett varmt rum även vintertid där de sen också kan hängas tillbaka direkt utan att man ska gå fram och tillbaka med grejerna mellan rummen och släppa ut all värme.
allt på en plats dvs :),

hade gärna haft ett tvättrum också för att tvätta schabrak, skydd osv men trivs med att ha vatten i sadelkammaren för läderputsning.
har faktiskt en extra sadelkammare också, i anslutande byggnad för smuts saker :p, dvs täcken schabrak och övrigt som inte behöver värme. så har typ bara läder och skydd i sadelkammaren vilket spar plats, är prydligare och blir inte lika lätt smutsigt som om man hade haft håriga schabrak där inne.
 
Hade funderat 2 ggr över att ha grovfoder på ovanvåningen. Kräver att att man brandklassar enl EI60.

Jo jag vet, men det skulle jag behöva göra mot stallet även om jag har grovfodret på samma plan.
Visst blir det fler kvm att brandklassa men det är fortfarande billigare än att behöva bygga större än att lägga det på höjden.
Dessutom passar det marken bättre att bygga på höjden.
 
Gällande kraftfoder så har min pappa byggt en mycket bra förvaring i min sadelkammare, helt skadedjursfri eftersom han klädde den med tunn plåt.
Det är som en stor låda, uppdelad i mindre fack. Locket fälls upp med gångjärn, nedfälld är det en praktisk bänk där man kan stå och putsa etc. Lådan står på ben, så undertill får små mineralspannar plats.

Jag kan ta en bild, tycker själv att den är väldigt praktisk och smidig.
 
ja det hade varit tråkigt om alla tycker likadant :p. jag vill ha vatten i sadelkammaren för att det är ett uppvärmt utrymme och då passar att ha vatten i :p, sen då jag är en manisk putsare så vill jag kunna göra rent träns och gjordar efter användning i ett varmt rum även vintertid där de sen också kan hängas tillbaka direkt utan att man ska gå fram och tillbaka med grejerna mellan rummen och släppa ut all värme.
allt på en plats dvs :),

hade gärna haft ett tvättrum också för att tvätta schabrak, skydd osv men trivs med att ha vatten i sadelkammaren för läderputsning.
har faktiskt en extra sadelkammare också, i anslutande byggnad för smuts saker :p, dvs täcken schabrak och övrigt som inte behöver värme. så har typ bara läder och skydd i sadelkammaren vilket spar plats, är prydligare och blir inte lika lätt smutsigt som om man hade haft håriga schabrak där inne.

Hmm jag har fått för mig att jag vill ha vatten i sadelkammaren, typ för att kunna göra te :o.
Tvätta bett etc hade jag ju tänkt göra i tvättstugan, som jag av rena bekvämlighetsskäl vill ska ligga nära sadelkammaren så det blir enkelt och smidigt.
I praktiken så kommer det nog bli så att benskydd och schabrak som blir skitigt och behöver tvättas efter så gott som varje användning nog kommer att bo på en torkställning mellan användningarna i tvättrummet.
 
Gällande kraftfoder så har min pappa byggt en mycket bra förvaring i min sadelkammare, helt skadedjursfri eftersom han klädde den med tunn plåt.
Det är som en stor låda, uppdelad i mindre fack. Locket fälls upp med gångjärn, nedfälld är det en praktisk bänk där man kan stå och putsa etc. Lådan står på ben, så undertill får små mineralspannar plats.

Jag kan ta en bild, tycker själv att den är väldigt praktisk och smidig.

Ta gärna en bild :)
 
Hmm jag har fått för mig att jag vill ha vatten i sadelkammaren, typ för att kunna göra te :o.
Tvätta bett etc hade jag ju tänkt göra i tvättstugan, som jag av rena bekvämlighetsskäl vill ska ligga nära sadelkammaren så det blir enkelt och smidigt.
I praktiken så kommer det nog bli så att benskydd och schabrak som blir skitigt och behöver tvättas efter så gott som varje användning nog kommer att bo på en torkställning mellan användningarna i tvättrummet.
ja du kan ju till och med ha en större hylla för rena täcken schabrak osv i tvättrummet).

i min grovsadelkammare så har jag sånt, dvs täcken, lindor, transportskydd, schabrak, ländtäcken och filtar m,m.
har schabraken på hängare så att de torkar efter användning.
sadelkammarna är i motsatt sida av stallet så bli ju att man går 2 gånger då man lägger fram, inget som stör mig dock :). snarare härligt att ha ordentlig förvaring för rena täcken och plats att ha saker på tork utan att stöka till i sadelkammaren.
att ha det i samma rum som tvättmaskinen vore ju trevligt, och smidigt! bara slänga i tvätten direkt och alltid ha ren och fin utrustning :).
 
Finurlade lite och justerade @Buck förslag så det passar in i verkligheten.
Vad tror ni? Tankar och åsikter? Har jag glömt något? Något som ser helgalet ut?

Stall%206%20boxar_zpsl6bbgxfb.png
 
Finurlade lite och justerade @Buck förslag så det passar in i verkligheten.
Vad tror ni? Tankar och åsikter? Har jag glömt något? Något som ser helgalet ut?

Stall%206%20boxar_zpsl6bbgxfb.png
ser bra ut :), jag hade dock lagt tork och toa bredvid varandra för att få ett mer kvadratiskt utrymme för tvättrummet. och sen är jag lite allergisk mot att ha garderober om man får klaga på det ;). tycker att det är mycket bättre med öppna hyllor så att man ser vad man har där :p.
 
ser bra ut :), jag hade dock lagt tork och toa bredvid varandra för att få ett mer kvadratiskt utrymme för tvättrummet. och sen är jag lite allergisk mot att ha garderober om man får klaga på det ;). tycker att det är mycket bättre med öppna hyllor så att man ser vad man har där :p.

Torken måste vara ut mot en spolspilta. Har tänkt mig ett sånt här torkskåp nämligen.
EC_Sunnan_1100_51.jpg

Sen tänkte jag att jag vill gå så kort bit som möjligt med skitiga benskydd etc för att ta mig till tvättmaskinen och vasken.
Har även tänkt att jag ska ha vattenslangen i tvättstugan och dra ut den vid behov för att den inte ska frysa.
Visserligen tänkt att ha ett isolerat stall, men vill inte vara tvungen att värma upp hela stallet på vintern för att vattnet inte ska frysa.
Haha jag tänker precis tvärt om med garderober :D
Jag vill att det ska se rent och prydligt ut, därför vill jag ha dörrar. För även om man viker alla täcken, schabrak, filtar etc fint så ser det ändå rörigt ut :mad::rage:
Dessutom är jag faktiskt duktig på att rensa ur och kasta saker jag inte använder.
De stora garderoberna till höger i sadelkammaren tänkte jag göra platsbyggda och anpassade till inackorderingarna så att de får plats med allt i dem. Även sadlarna.
Eller ja alla garderober kommer att platsbyggas för att de ska gå hela vägen upp till tak för att inte gå miste om någon förvaring på höjden heller och jag gillar ju dold förvaring :D
 
Torken måste vara ut mot en spolspilta. Har tänkt mig ett sånt här torkskåp nämligen.
EC_Sunnan_1100_51.jpg

Sen tänkte jag att jag vill gå så kort bit som möjligt med skitiga benskydd etc för att ta mig till tvättmaskinen och vasken.
Har även tänkt att jag ska ha vattenslangen i tvättstugan och dra ut den vid behov för att den inte ska frysa.
Visserligen tänkt att ha ett isolerat stall, men vill inte vara tvungen att värma upp hela stallet på vintern för att vattnet inte ska frysa.
Haha jag tänker precis tvärt om med garderober :D
Jag vill att det ska se rent och prydligt ut, därför vill jag ha dörrar. För även om man viker alla täcken, schabrak, filtar etc fint så ser det ändå rörigt ut :mad::rage:
Dessutom är jag faktiskt duktig på att rensa ur och kasta saker jag inte använder.
De stora garderoberna till höger i sadelkammaren tänkte jag göra platsbyggda och anpassade till inackorderingarna så att de får plats med allt i dem. Även sadlarna.
Eller ja alla garderober kommer att platsbyggas för att de ska gå hela vägen upp till tak för att inte gå miste om någon förvaring på höjden heller och jag gillar ju dold förvaring :D
jag använder bara det som jag ser/har nära till hands så om jag hade haft stängd förvaring så hade jag bara använt 10% av allt jag har och glömt bort resten :angel:.
men ja för inackorderingar så är det nog bra att ha garderober, tryggare för dem att ha allt sitt instängd och trevligt för dig att inte behöva se eventuell röra ;).

tänkte med toan att man sätter den på hörnan nedanför torkskåpet :).

bra tänkt med vattenslangen i tvättstugan :) tänk bara på att ha ett avlopp under dess hängare :). jag får lägga min slang i en bytta i vasken vintertid för att den inte ska frysa :meh:, har sen heller inget avlopp under utkastaren i stallet som sen läcker då man har slangen inkopplad.. :banghead:, väldigt fin planering ;).


hade velat ha en handvevad slangvinda som man bara kunde hänga ut på väggen när man använder den, veva in och hänga in den på en krok i uppvärmt utrymme där den också kan rinna av sig ner i ett avlopp. du behöver ju inte ha ngn lång slang hängande i stallgången för att kunna fylla vatten i boxarna, kan ju räcka med en liten för att spola hästarna och sen har vatten nedgrävt ut till hagarna :).
 
jag använder bara det som jag ser/har nära till hands så om jag hade haft stängd förvaring så hade jag bara använt 10% av allt jag har och glömt bort resten :angel:.
men ja för inackorderingar så är det nog bra att ha garderober, tryggare för dem att ha allt sitt instängd och trevligt för dig att inte behöva se eventuell röra ;).

tänkte med toan att man sätter den på hörnan nedanför torkskåpet :).

bra tänkt med vattenslangen i tvättstugan :) tänk bara på att ha ett avlopp under dess hängare :). jag får lägga min slang i en bytta i vasken vintertid för att den inte ska frysa :meh:, har sen heller inget avlopp under utkastaren i stallet som sen läcker då man har slangen inkopplad.. :banghead:, väldigt fin planering ;).


hade velat ha en handvevad slangvinda som man bara kunde hänga ut på väggen när man använder den, veva in och hänga in den på en krok i uppvärmt utrymme där den också kan rinna av sig ner i ett avlopp. du behöver ju inte ha ngn lång slang hängande i stallgången för att kunna fylla vatten i boxarna, kan ju räcka med en liten för att spola hästarna och sen har vatten nedgrävt ut till hagarna :).

Haha! Jag har gjort det enkelt för mig, jag har bara det som används ;)
Resten är utrensat. Jag har en låda som är kanske 30liter för "bra å ha saker" och det är i min värld några extra krokar, lite skruvar, någon påse med isolatorer, typ en hammare och någon skruvmejsel, knäppen till täcken och ja såna saker. Har några extra bett men det är inte många.
Annars är det liksom basic utrustning som används det som också finns. Har bara 2 tävlingsschabrak som används vid tävling. Annars är det samma utrustning som används både till vardags och på tävling.

Ovanför tvättmaskinen som är bredvid vasken har jag tänkt mig att sätta upp en sån här
proloc-vandslange-microbore_grande.jpeg

med slang nog för att räcka ut till spolspiltan och till boxarna.
Under vasken kommer det finnas avlopp för vattnet både från vasken, tvättmaskinen och torkskåpet.

Handdukstork ovanför vasken för torkning av tex benskydd.
handdukstork-nordhem-almenas-rostfri.jpg


Ska fundera på att flytta på toaletten :)
 
Haha! Jag har gjort det enkelt för mig, jag har bara det som används ;)
Resten är utrensat. Jag har en låda som är kanske 30liter för "bra å ha saker" och det är i min värld några extra krokar, lite skruvar, någon påse med isolatorer, typ en hammare och någon skruvmejsel, knäppen till täcken och ja såna saker. Har några extra bett men det är inte många.
Annars är det liksom basic utrustning som används det som också finns. Har bara 2 tävlingsschabrak som används vid tävling. Annars är det samma utrustning som används både till vardags och på tävling.

Ovanför tvättmaskinen som är bredvid vasken har jag tänkt mig att sätta upp en sån här
proloc-vandslange-microbore_grande.jpeg

med slang nog för att räcka ut till spolspiltan och till boxarna.
Under vasken kommer det finnas avlopp för vattnet både från vasken, tvättmaskinen och torkskåpet.

Handdukstork ovanför vasken för torkning av tex benskydd.
handdukstork-nordhem-almenas-rostfri.jpg


Ska fundera på att flytta på toaletten :)

fin slangvinda, men det är inte så smidigt att stå med öppen dörr och släppa ut värmen om du vill kunna använda spolspiltan höst/vinter för att spola av leriga hovar..
 
fin slangvinda, men det är inte så smidigt att stå med öppen dörr och släppa ut värmen om du vill kunna använda spolspiltan höst/vinter för att spola av leriga hovar..

Men då måste jag ju ha ett vattenutkast i stallet som kan frysa?

Får väl göra ett hål i dörren där slangen kan komma ut? Men någon sorts gummitätning så värmen inte rymmer :idea:

Fast på vintern blir det inte så lerigt här.. vi har som snö då :p
 
Men då måste jag ju ha ett vattenutkast i stallet som kan frysa?

Får väl göra ett hål i dörren där slangen kan komma ut? Men någon sorts gummitätning så värmen inte rymmer :idea:

Fast på vintern blir det inte så lerigt här.. vi har som snö då :p
lyckost som har snö då :p vi har lera 9 månader om året ;).

men har du isolerat stall så klarar nog utkastaren sig, jag har kallstall och utkastaren kommer från sadelkammaren, har bara frusit en handfull gånger genom åren och då är det bara eventuell droppe i kranen som frusit, dvs bara kokat vatten och hållit ner kranen i så har det löst sig :). men du kan ju ha en utkastare som du bara använder under varmare årstider, så att det är smidigare att spola av hästarna under de varmare perioderna :). och sen ha vattenslang och öppen dörr under vintern vid behov :)
 
Men då måste jag ju ha ett vattenutkast i stallet som kan frysa?

Får väl göra ett hål i dörren där slangen kan komma ut? Men någon sorts gummitätning så värmen inte rymmer :idea:

Fast på vintern blir det inte så lerigt här.. vi har som snö då :p
Det finns elvärmd slang på fjäderbelastat slangrulle att köpa.
http://www.billigtvvs.se/produkter/704084/1526046516/polarflex-pirit-pro-13mm-slangvinda

Jag har en polarflex slang till fårens flottörvattenkopp, inte en fjäderbelastad slangrulle, utan en kortare "vanlig" slang, den ligger på betonggolvet en del av vägen från vattenutkastaren. Vattenutkastarens bakända sitter i en mindre trälåda på väggen isolerad med markfrigolit på insidan där det också finns en frostvakt.

Och frostfria vattenutkastare har jag 3 st, en mot gårdsplanen (ut från det frostfria mjölkrummet), en inne i stallet (ut från frostfritt utrymme), och en i fårstallet.

Vattenutkastarna används året om, har fungerat utmärkt i många år.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 218
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 554
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp