Bygga stall

pulkaskurk

Trådstartare
Funderar på att bygga stall och skulle behöva tips på planlösning för ett praktiskt stall på 6 boxar.
2 boxar ska ha måtten 3,5×4-4,5m och de övriga 4 boxarna ska vara 3,5×3m.
En spolspilta, ett tvätt/torkrum, en liten toalett och en ganska rejäl sadelkammare.
Plats för att kunna binda upp 2-3 hästar samtidigt.
Nu till kruxet, det ska vara så välplanerat att det tar så få kvm som möjligt.
Ena långsidan kommer inte kunna ha varken fönster eller dörrar.
De två stora boxarna vill jag ha dörrar i ytterväggen på utöver den vanliga boxdörren på insidan.

Någon med bra förslag?
 
Jag tolkar det som att du tänker bygga ett helt nytt stall? Vad härligt att kunna få planera precis så bra som man önskar!

Jag har varit tvungen att bygga om äldre byggnader till stall, och då har jag alltid varit låst vid den befintliga byggnadens mått och format, och inte kunnat ordna så bra som det egentligen skulle kunna bli.

Vänd dig gärna till en rådgivare på t.ex. hushållningssällskapet i din region som sysslar med byggnation för häst.

De har gedigen erfarenhet, och har löst frågor om att organisera planlösning och skapa ett trevligt och praktiskt stall många gånger. Inte sällan finns det standardritningar. Och de har koll på alla regler, samtidigt som de kan ge förslag på praktiska och moderna lösningar på hur man organiserar t.ex. utgödsling och (grov)foder förvaring.

Någon tusenlapp för att ta hjälp av proffs, kan bli många sparade tusenlappar i slutändan.
 
Funderar på att bygga stall och skulle behöva tips på planlösning för ett praktiskt stall på 6 boxar.
2 boxar ska ha måtten 3,5×4-4,5m och de övriga 4 boxarna ska vara 3,5×3m.
En spolspilta, ett tvätt/torkrum, en liten toalett och en ganska rejäl sadelkammare.
Plats för att kunna binda upp 2-3 hästar samtidigt.
Nu till kruxet, det ska vara så välplanerat att det tar så få kvm som möjligt.
Ena långsidan kommer inte kunna ha varken fönster eller dörrar.
De två stora boxarna vill jag ha dörrar i ytterväggen på utöver den vanliga boxdörren på insidan.

Någon med bra förslag?

toa kan du ha i samma rum som tvättmaskinen och sen ha torkrum i anslutning. eller i samma rum :). långsidan med boxar kan ju ha öppningsbara fönster ut och sen att man har fönster från torkrum och sadelkammare ut mot stallgången för att få in lite extra ljus,
2 eller 3 skötselplatser med avlopp mellan/under mellanväggarna så kan man plaska i alla skötselplatser och utan att hästen riskerar halka på gallret eller bajsa rätt ner i det.

sen kan du ju ha dörrar ut från de stora boxarna och dessutom göra, mellanväggen avtagbar så att du kan använda det som lösdrift om du vill.

måtten blev ca 19*9,5 inte så jätte litet kanske men en ide :)
 
Jag tolkar det som att du tänker bygga ett helt nytt stall? Vad härligt att kunna få planera precis så bra som man önskar!

Jag har varit tvungen att bygga om äldre byggnader till stall, och då har jag alltid varit låst vid den befintliga byggnadens mått och format, och inte kunnat ordna så bra som det egentligen skulle kunna bli.

Vänd dig gärna till en rådgivare på t.ex. hushållningssällskapet i din region som sysslar med byggnation för häst.

De har gedigen erfarenhet, och har löst frågor om att organisera planlösning och skapa ett trevligt och praktiskt stall många gånger. Inte sällan finns det standardritningar. Och de har koll på alla regler, samtidigt som de kan ge förslag på praktiska och moderna lösningar på hur man organiserar t.ex. utgödsling och (grov)foder förvaring.

Någon tusenlapp för att ta hjälp av proffs, kan bli många sparade tusenlappar i slutändan.

Yes! Tanken är att stycka av lagom mycket mark och bygga hus, stall, ligghall för lösdrift och verkstad.
Eftersom det handlar om många miljoner som ska ut så vill jag gärna att det blir så bra som möjligt från början.
Så jag tänkte passa på att utnyttja buke för kloka idéer :)

Hästarna ska gå på lösdrift men jag vill ha ett bra stall att husera i vid skötsel och möjlighet att stalla in dom på tex nyår eller inför tävling.
Tar lite föl så vill ha lämpliga boxar för det.

En rådgivare ska definitivt konsulteras också :)
Jag har inte råd att göra onödiga fel...
 
Jag hade nöjt mig med en spolspilta och en uppbindningsplats f att spara utrymme. Man kan binda upp i gången eller rent av i boxen om det kniper.
Spolspilta och tvättrum/toa vägg i vägg f att minimera avlopp/vattenledningar.

Tänk på foderförvaring och var man hänger höpåsarna. En av uppbindningsplatserna på ritningen ovan skulle kunna vara foderrum.
 
Jag hade nöjt mig med en spolspilta och en uppbindningsplats f att spara utrymme. Man kan binda upp i gången eller rent av i boxen om det kniper.
Spolspilta och tvättrum/toa vägg i vägg f att minimera avlopp/vattenledningar.

Tänk på foderförvaring och var man hänger höpåsarna. En av uppbindningsplatserna på ritningen ovan skulle kunna vara foderrum.

Låter rimligt att dra ner på uppbindningsplatserna till det man verkligen måste ha.
Jag kan ju bara rida en häst åt gången och tanken är att jag ska ha 2 ridhästar och 1-2 inackorderingar som också rids/körs.
Så det kommer nog inte att behövas mer än max 3 hästar som behöver bindas upp samtidigt.

Vi kommer att bygga det i suterräng därav att det ena långsidan inte kommer att kunna ha dörrar och fönster. På ovanvåningen kommer det att finnas förvaring för grovfoder och strö.
Så där kommer man att kunna köra rakt in för att få till lättare hantering och även spara både yta och pengar genom att bygga på höjden.

Hästarna kommer att främst gå på lösdrift och ha fri tillgång på grovfoder.
Stallet kommer att vara främst skötselplats och sjukboxar.
Så jag vet inte om det behövs plats för höpåsar?
I dagsläget så brukar jag lägga in hela småbalar de gånger hästarna behöver stå inne.
Däremot behövs förvaring av kraftfoder någonstans nere i stallet.
Behöver ganska mycket plats för det då jag har rejält stora foder tråg.
Bra idé att byta ut en skötselplats till foderförvaring.
 
Låter rimligt att dra ner på uppbindningsplatserna till det man verkligen måste ha.
Jag kan ju bara rida en häst åt gången och tanken är att jag ska ha 2 ridhästar och 1-2 inackorderingar som också rids/körs.
Så det kommer nog inte att behövas mer än max 3 hästar som behöver bindas upp samtidigt.

Vi kommer att bygga det i suterräng därav att det ena långsidan inte kommer att kunna ha dörrar och fönster. På ovanvåningen kommer det att finnas förvaring för grovfoder och strö.
Så där kommer man att kunna köra rakt in för att få till lättare hantering och även spara både yta och pengar genom att bygga på höjden.

Hästarna kommer att främst gå på lösdrift och ha fri tillgång på grovfoder.
Stallet kommer att vara främst skötselplats och sjukboxar.
Så jag vet inte om det behövs plats för höpåsar?
I dagsläget så brukar jag lägga in hela småbalar de gånger hästarna behöver stå inne.
Däremot behövs förvaring av kraftfoder någonstans nere i stallet.
Behöver ganska mycket plats för det då jag har rejält stora foder tråg.
Bra idé att byta ut en skötselplats till foderförvaring.
Fast foder förvaring dvs ren kraft och mineraler kan du ju ha i ett hörn av sadelkammaren. Tar inte så mycket plats om du har små tunnor under en arbetsbänk t ex. Så kan man använda arbetsbänken till lädervård osv :)
Men gör du bara en ordentlig spolspilta på 3m så kan du ha 2 uppbindningar i stallgången för då det krockar med andras rid tider :). Är 2 uppbindnigsplatser i min medryttare hästs stall, 20 hästar 10 hästägare/ryttare. Har hänt en gång att jag fått ta en box och göra i ordning i :p
 
Fast foder förvaring dvs ren kraft och mineraler kan du ju ha i ett hörn av sadelkammaren. Tar inte så mycket plats om du har små tunnor under en arbetsbänk t ex. Så kan man använda arbetsbänken till lädervård osv :)
Men gör du bara en ordentlig spolspilta på 3m så kan du ha 2 uppbindningar i stallgången för då det krockar med andras rid tider :). Är 2 uppbindnigsplatser i min medryttare hästs stall, 20 hästar 10 hästägare/ryttare. Har hänt en gång att jag fått ta en box och göra i ordning i :p

Inte så bra med hänseende på skadedjur att ha foder i sadelkammaren.
 
med foder förvaringen menar jag typ ngt sånt här :)


och då det är jag som byggt det så tycker jag såklart att det är oerhört smidigt ;). inte så snyggt men smidigt ;). ska måla och sätta en gardin under vasken.
på 0,8*2kvm så har jag plats för 4 olika kraftfoder, vask, element, onödigt mycket hinkar, 4 tillskott och en hel del skräp :p.
och har sen dessutom en ren arbetsyta att blanda foder på, men också putsa allt möjligt och även ha skydd osv på tork över vasken :rofl:.
man behöver inte så mycket plats för själva fodret och så här så kan man slippa ha ett till rum som ska städas och värmas upp ;).
 
Hade funderat 2 ggr över att ha grovfoder på ovanvåningen. Kräver att att man brandklassar enl EI60.
 
Inte så bra med hänseende på skadedjur att ha foder i sadelkammaren.
hade mycket större problem med skadedjur innan jag gjordde i ordning foder/sadelkammaren. har allt i tättslutande hinkar och bra tunnor med lock. lätt att städa och hålla i ordning :).
inte haft en enda råtta/mus i foderkammaren på 2 år, dvs sen jag satte ett ordentligt galler på avloppet :p.
 
med foder förvaringen menar jag typ ngt sånt här :)


och då det är jag som byggt det så tycker jag såklart att det är oerhört smidigt ;). inte så snyggt men smidigt ;). ska måla och sätta en gardin under vasken.
på 0,8*2kvm så har jag plats för 4 olika kraftfoder, vask, element, onödigt mycket hinkar, 4 tillskott och en hel del skräp :p.
och har sen dessutom en ren arbetsyta att blanda foder på, men också putsa allt möjligt och även ha skydd osv på tork över vasken :rofl:.
man behöver inte så mycket plats för själva fodret och så här så kan man slippa ha ett till rum som ska städas och värmas upp ;).

Varför värma upp foderrummet?
 
hade mycket större problem med skadedjur innan jag gjordde i ordning foder/sadelkammaren. har allt i tättslutande hinkar och bra tunnor med lock. lätt att städa och hålla i ordning :).
inte haft en enda råtta/mus i foderkammaren på 2 år, dvs sen jag satte ett ordentligt galler på avloppet :p.

Hade du inte tättslutande lock innan?
 
Varför värma upp foderrummet?
ja varför inte? har man vatten i foderrummet för att blanda foder, diska osv så krävs det lite värme. är ju oftare man har vatten i foderrummet än i sadelkammaren.
Hade du inte tättslutande lock innan?
jo men inga bra tunnor då råttorna öppnade dem (stora råttor..) och då jag inte hade ngn dörr eller galler för avloppet så var det fritt fram för dem att gå in, avloppet var då öppet i andra änden = huvudled för ohyra..
 
Om man har spolspilta och tvättrum kanske man inte behöver betala för att dra rör till ett utrymme till.
Ska man dessutom ha hästarna primärt på lösdrift känns det väl verkligen som overkill att ha vatten i 3 utrymmen.
 
och vill man ha så litet stall som möjligt med så mycket som möjligt i det så är det smidigt att ha foder och sadlar i samma rum.

t ex så är min sadelkammare på 2*3 kvm, har ändå plats för utrustning för 3+ hästar.
12*7kvm stort stall, 3 stora boxar, spolplats, skötselplats(kan ha 2 hästar uppbundna åt gången), sadelkammare, foderkammare. skulle jag ha seperata platser för allt så hade jag behövt ett dubbelt så stort stall ;).
 
Om man har spolspilta och tvättrum kanske man inte behöver betala för att dra rör till ett utrymme till.
Ska man dessutom ha hästar på lösdrift känns det väl verkligen som overkill att ha vatten i 3 utrymmen.
låter man vattnet gå upp i tvättstuga/toalett och sadel/foderkammaren så krävs det bara en utkastare mot spolspiltan. när man ändå lägger ner avlopp och vatten så kan man ju lika gärna göra det ordentligt så att man slipper springa fram och tillbaka med utrustning och vattenhinkar.:).
stallet kommer ju användas lika mycket som om de hade stått på box, man rider ju fortfarande och sköter om foder och utrustning osv.
 
Fast foder förvaring dvs ren kraft och mineraler kan du ju ha i ett hörn av sadelkammaren. Tar inte så mycket plats om du har små tunnor under en arbetsbänk t ex. Så kan man använda arbetsbänken till lädervård osv :)
Men gör du bara en ordentlig spolspilta på 3m så kan du ha 2 uppbindningar i stallgången för då det krockar med andras rid tider :). Är 2 uppbindnigsplatser i min medryttare hästs stall, 20 hästar 10 hästägare/ryttare. Har hänt en gång att jag fått ta en box och göra i ordning i :p

Nä jag vill ha sadelkammaren som just sadelkammare med bara ren och fin utrustning.
Helst vill jag ha plats för en trevlig liten fikahörna där och något pentry liknande med en liten diskho, vattenkokare, micro och ett litet kylskåp.
Tvättstugan däremot tänker jag ska vara mitt "smutsrum" för att göra ren skitig utrustning och förvaring av täcken.
Kraftfoder behöver jag mycket förvaring för, mina hästar äter 10kg om dagen tillsammans och jag vill inte fylla på hela tiden.
Men du har nog rätt, med så få hästar och ännu färre ryttare så behövs det kanske inte så många uppbindningsplatser. Det är dock väldigt bekvämt att inte ha hästar på gången eftersom de blir så mycket ivägen om man behöver komma förbi.
Men det lyxproblemet kan jag nog få lov att stå ut med.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 511
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp