Bukefalos 28 år!

Bygga upp ekonomisk buffert

OK, då måste jag fråga vad ni har för avtal, det är väl Transport? Jag har ingen semester ö h t, så vi kan lämna "oss" utanför diskussionen, jag tittar bara på de olika avtalen.

Vad har du för semesteravtal? Det känns inte alls som du har stenkoll efter de här 24 sidorna, det är väldigt svävande alla svar. För att hitta ett svar på frågan "Hur spara effektivt?" måste ju alla stenar vändas.

Jag tolkar frågan "Hur spara effektivt?" som "Hur får jag snabbt ett tryggt och bra sparande/buffert?" efter att ha läst vilken situation du är i (upplever många oförutsedda utgifter som lämnar dig utan marginaler i ekonomin bl a).

Du trivs i stallet och vill inte flytta (tidigare i tråden), nu litar du inte på en enda av stallkamraterna att de kan ta hand om din häst. Du har ett väldigt underligt hyresavtal (där det ser ut som du inte får flytta inom ett år) som ingen kunde räknat med förrän efter 470 inlägg.

Många av de som svarat är verkliga äss på ekonomi och har säkert jobbat upp ett bra kapital på banken. Det kanske ändå finns anledning att fundera utanför den boxen du själv byggt åt dig och som du vägrar rucka på - om du vill uppnå ditt mål med en bättre ekonomi.
Tänk va olika vi tolkar saker och ting, misstolkar/missförstår, förstorar upp och läser in saker mellan raderna som inte finns osv. Alltid lika intressant. :)

Det är inte stallkamraterna jag inte litar på, de litar jag på till 110%, men de har inte tid att hjälpa mig fullt ut med min häst, de kan på sin höjd ta in och ge lite mat, men inte mer än så. Sen har jag redan förklarat varför jag inte vill ha hjälp med min häst just nu.
 
Tänk va olika vi tolkar saker och ting, misstolkar/missförstår, förstorar upp och läser in saker mellan raderna som inte finns osv. Alltid lika intressant. :)

Det är inte stallkamraterna jag inte litar på, de litar jag på till 110%, men de har inte tid att hjälpa mig fullt ut med min häst, de kan på sin höjd ta in och ge lite mat, men inte mer än så. Sen har jag redan förklarat varför jag inte vill ha hjälp med min häst just nu.

På ett väldigt signifikativt sätt hoppar du över alla de frågor som spelar roll i en ekonomisk utvärdering. Vore kul om du kunde svara, det ger ju lite bättre diskussionsunderlag.
 
Nej, jag har skrivit flera gånger att jag inte vill förändra något utan snarare hur man sparar mer effektivt, om det kanske finns något sparande som är bättre än fonder och sparkonton, som jag missat. Har fått några svar på det, som jag ska kolla närmare på. :)
Får inte leta nytt boendet, förrän tidigast om 8 månader, jag fick lägenheten på ett villkor och det är att jag bor minst ett år innan ev flytt för att det inte ska slita så mycket på lägenheten och jag är nöjd med mitt boende, finns inga billigare boenden som är lediga häromkring. Har cykelavstånd till jobbet, skulle jag flytta får jag inte det.
Är en Subary Legacy -05 stor? Det är inte vad jag klassar som stor, med stor tänker jag sådana där stora stads suv/jeepar som bara dricker bränsle. Släpets tjänstevikt är inte tungt även om totalvikten är högre, kan inte dra lättare släp med häst i för då får jag inte lasta hästen och ryker på överlass.

Men för att effektivisera ditt sparande behöver du ha mer pengar över att spara.

Ja, det är en stor bil som är dyr att äga jämfört med en Toyota aygo tex.
Ska du sälja släpet förstår jag inte varför du ska ha en bil som kostar massa pengar när du kan ha en billigare.
 
Nej, jag har skrivit flera gånger att jag inte vill förändra något utan snarare hur man sparar mer effektivt, om det kanske finns något sparande som är bättre än fonder och sparkonton, som jag missat. Har fått några svar på det, som jag ska kolla närmare på. :)
Rent krasst är det ju så att ju större möjlighet att sparade/investerade pengar ökar snabbt, desto större risk är det att de plötsligt är puts väck också. Köper du rätt aktier kan du säkert få rätt mycket tillbaks; köper du fel aktier har du inga pengar kvar, och samma resonemang gäller fonder/sparformer/whatever. Det finns inget magiskt sätt att få pengar att fördubbla sig på kort tid, det finns bara riskabla sätt, och det är ok om man kan tänka sig att lika gärna förlora de pengarna, men det låter inte som något du vill satsa på just nu. Visst finns det sparanden som har någon procents ränta i stället för noll, men en procent på en sparad tusenlapp är fortfarande bara en tia, så det är inget som spelar någon stor roll för din ekonomi.
 
Men för att effektivisera ditt sparande behöver du ha mer pengar över att spara.

Ja, det är en stor bil som är dyr att äga jämfört med en Toyota aygo tex.
Ska du sälja släpet förstår jag inte varför du ska ha en bil som kostar massa pengar när du kan ha en billigare.
Grejen är att jag måste ha en bil som klarar av att transportera min häst, har ingen möjlighet att låna bil. Då går det inte att ha en liten Toyota.
Sen ska jag byta ut släpet då jag måste ha ett släp, kan heller inte låna släp.
 
Grejen är att jag måste ha en bil som klarar av att transportera min häst, har ingen möjlighet att låna bil. Då går det inte att ha en liten Toyota.
Sen ska jag byta ut släpet då jag måste ha ett släp, kan heller inte låna släp.

Beroende på hur ofta du kör släp (det var väl inte så ofta?) så kanske det lönar sig att byta till en liten bil som är billig att använda i vardagen och sedan hyra på tex OKQ8 när du behöver nåt att dra med. Värt att kolla.
 
Beroende på hur ofta du kör släp (det var väl inte så ofta?) så kanske det lönar sig att byta till en liten bil som är billig att använda i vardagen och sedan hyra på tex OKQ8 när du behöver nåt att dra med. Värt att kolla.
Jag kommer köra ofta med släpet, så fort hästen blir frisk. Det finns inget ställe som hyr ut hästsläp i närheten här och det kommer bli rätt dyrt när jag ska åka ofta..
 
Jag förstår inte vad du menar med jämka i detta fallet?? :confused::confused:
Om du får mycket skatt tillbaka så betyder det att du betalat för mycket skatt under året. Tex om du får tillbaka 12 000 kr så dras det i snitt 1000kr för mycket varje månad.

Då gör man en skattejämnkning och då dras det mindre skatt varje månad. Man får ju dock ha lite koll så det inte dras för lite skatt men det går ju att räkna ut.
 
Om du får mycket skatt tillbaka så betyder det att du betalat för mycket skatt under året. Tex om du får tillbaka 12 000 kr så dras det i snitt 1000kr för mycket varje månad.

Då gör man en skattejämnkning och då dras det mindre skatt varje månad. Man får ju dock ha lite koll så det inte dras för lite skatt men det går ju att räkna ut.
Fast anledningen till att jag kommer få tillbaka mycket i år är att jag får dra av för resorna till och från jobbet.
Nästa år kommer jag inte kunna det, för jag bor för nära nu. Sen är jag den som hellre betalar in lite för mycket skatt än för lite, hellre få tillbaka än att få betala in och sen märker jag aldrig av att pengarna saknas då jag aldrig haft dom direkt i handen så att säga. :)
 
Fast anledningen till att jag kommer få tillbaka mycket i år är att jag får dra av för resorna till och från jobbet.
Nästa år kommer jag inte kunna det, för jag bor för nära nu. Sen är jag den som hellre betalar in lite för mycket skatt än för lite, hellre få tillbaka än att få betala in och sen märker jag aldrig av att pengarna saknas då jag aldrig haft dom direkt i handen så att säga. :)
Raderat
 
Är en Subary Legacy -05 stor? Det är inte vad jag klassar som stor, med stor tänker jag sådana där stora stads suv/jeepar som bara dricker bränsle.

Det är definitivt en stor bil. Och ffa dyr. Äger själv en sådan och trots att jag gott och väl har pengar till att ha den frågar jag mig själv ofta om det är försvarbart pga kostnaderna.

Skulle lätt spara ett par tusen i månaden på att ha en annan bil som fortfarande kan dra mitt släp med häst.

Mitt effektivaste spartips är; spara/sätt undan mer pengar. Absolut det effektivaste och minst riskfyllda när vi pratar de summor vi gör här. 100kr mer per månad slår alla räntor du kan leta fram. Alla andra sparformer med en EVENTUELL högre avkastning innebär alltid också en förlustrisk.

(Sen fick jag inte heller ihop 25000 i grundlön som ger 16000 ut. På tok för mycket skatt dras då.)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Äldre Spinoff - från en gammal hästtråd. Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 891
Senast: Elektronen
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 881
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 595
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp