Bukefalos 28 år!

Byta duschblandare

Magiana

Trådstartare
Min duschblandare verkar sliten. Den släpper inte igenom tillräckligt med varmvatten. När jag flyttade in var den sådan men under sommaren var den bra. Då kom det rejält med värme. Sen när hösten kom blev vattnet kallare igen. Det känns lite märkligt att det varierar så där. Varmvatten har jag i alla fall, så det är inte där felet sitter. Det är inställt på 80 grader och är skållhett i övriga kranar.

Nu är det så att jag inte riktigt har råd att byta blandare just nu (om jag inte trollar lite med knäna förstås), så jag undrar om jag kan göra något för att blandaren ska fungera bättre.

Andra frågan, vad är det för skillnad på dyra och billiga blandare? Går de billiga sönder snabbare?

När jag kollat på blandare har jag noterat att det på vissa står att de är termostatblandare. Vad innebär det i praktiken och vad är det för skillnad mot en som inte är det?

Och sen undrar jag över hur sjutton vet man vad man ska för koppling? Eller är det standardmått på allt? Det enda jag vet är att jag har 160 mm c/c mellan rören. Mått på gängor och sånt vet jag inte.

Kan jag skruva dit den själv? Den sitter ju i duschkabinen och jag kommer inte att behöva skruva bort något utanför kabinen. Hur stor risk är det att inte få tätt?

Det vore ju super om jag kunde byta/fixa den före jul så familjen slipper duscha i pissljummet vatten. Själv drar jag mig för att duscha numera.
 
Billiga blandare är verkligen skit. Vi tog en mellanpris-variant när vi renoverade badrummet och redan efter ett år började den droppa. Visade sig då att det inte går att byta packningar utan det var något annat som tydligen är rätt vanligt pajar i budgetvarianterna. Djävligt surt, för det var ändå några tusenlappar.
 
Billiga blandare är verkligen skit. Vi tog en mellanpris-variant när vi renoverade badrummet och redan efter ett år började den droppa. Visade sig då att det inte går att byta packningar utan det var något annat som tydligen är rätt vanligt pajar i budgetvarianterna. Djävligt surt, för det var ändå några tusenlappar.
Aj fan. Då behöver jag kanske kika på lite tester och omdömen innan jag bestämmer mig. Och så får jag konstatera att jag kommer att få duscha pissljummet ett halvår till för bara en tusenlapp svider en del just nu.
 
Aj fan. Då behöver jag kanske kika på lite tester och omdömen innan jag bestämmer mig. Och så får jag konstatera att jag kommer att få duscha pissljummet ett halvår till för bara en tusenlapp svider en del just nu.

Vi är rätt bra vänner med rörmokaren, och får därigenom lite inside information när han är här och gör jobb. Han rekommenderade oss vissa blandade och vi kommer - visa av erfarenhet! - inte att frångå hans rekommendationer. Det är så himla surt att vissa saker är engångsgrejor :(

Tyvärr är den blandare som hör till badkaret (ej budget, inbyggd) också på upphällningen nu. Det innebär att vi måste specialbeställa (ett ställe i Sverige), vänta, beställa in folk och sedan lyfta hela badkaret ur sin inmurade plats för att byta skiten. Kommer både bli billigt och enkelt och jag kan slå vad om att karet skadas på vägen.
 
Min duschblandare verkar sliten. Den släpper inte igenom tillräckligt med varmvatten. När jag flyttade in var den sådan men under sommaren var den bra. Då kom det rejält med värme. Sen när hösten kom blev vattnet kallare igen. Det känns lite märkligt att det varierar så där. Varmvatten har jag i alla fall, så det är inte där felet sitter. Det är inställt på 80 grader och är skållhett i övriga kranar.

Nu är det så att jag inte riktigt har råd att byta blandare just nu (om jag inte trollar lite med knäna förstås), så jag undrar om jag kan göra något för att blandaren ska fungera bättre.

Andra frågan, vad är det för skillnad på dyra och billiga blandare? Går de billiga sönder snabbare?

När jag kollat på blandare har jag noterat att det på vissa står att de är termostatblandare. Vad innebär det i praktiken och vad är det för skillnad mot en som inte är det?

Och sen undrar jag över hur sjutton vet man vad man ska för koppling? Eller är det standardmått på allt? Det enda jag vet är att jag har 160 mm c/c mellan rören. Mått på gängor och sånt vet jag inte.

Kan jag skruva dit den själv? Den sitter ju i duschkabinen och jag kommer inte att behöva skruva bort något utanför kabinen. Hur stor risk är det att inte få tätt?

Det vore ju super om jag kunde byta/fixa den före jul så familjen slipper duscha i pissljummet vatten. Själv drar jag mig för att duscha numera.
Men du VET säkert att du måste byta blandare? Det kanske är värt att låta en rörmokare kika på den?
 
Min duschblandare verkar sliten. Den släpper inte igenom tillräckligt med varmvatten. När jag flyttade in var den sådan men under sommaren var den bra. Då kom det rejält med värme. Sen när hösten kom blev vattnet kallare igen. Det känns lite märkligt att det varierar så där. Varmvatten har jag i alla fall, så det är inte där felet sitter. Det är inställt på 80 grader och är skållhett i övriga kranar.

Nu är det så att jag inte riktigt har råd att byta blandare just nu (om jag inte trollar lite med knäna förstås), så jag undrar om jag kan göra något för att blandaren ska fungera bättre.

Andra frågan, vad är det för skillnad på dyra och billiga blandare? Går de billiga sönder snabbare?

När jag kollat på blandare har jag noterat att det på vissa står att de är termostatblandare. Vad innebär det i praktiken och vad är det för skillnad mot en som inte är det?

Och sen undrar jag över hur sjutton vet man vad man ska för koppling? Eller är det standardmått på allt? Det enda jag vet är att jag har 160 mm c/c mellan rören. Mått på gängor och sånt vet jag inte.

Kan jag skruva dit den själv? Den sitter ju i duschkabinen och jag kommer inte att behöva skruva bort något utanför kabinen. Hur stor risk är det att inte få tätt?

Det vore ju super om jag kunde byta/fixa den före jul så familjen slipper duscha i pissljummet vatten. Själv drar jag mig för att duscha numera.
Jag bytte blandare själv. Var inte speciellt svårt.

Skaffade en stor skiftnyckel. Stängde av vattnet. skruvade loss blandaren och försökte göra ren den och monterade tlllbaks. Det gick inget vidare, vattnet var lika kallt.

Så jag köpte en ny hos rörfirman, enligt deras rekommendation. Skruvade dit den.
Funkar perfekt.
 
Jag bytte blandare själv. Var inte speciellt svårt.

Skaffade en stor skiftnyckel. Stängde av vattnet. skruvade loss blandaren och försökte göra ren den och monterade tlllbaks. Det gick inget vidare, vattnet var lika kallt.

Så jag köpte en ny hos rörfirman, enligt deras rekommendation. Skruvade dit den.
Funkar perfekt.
Skiftnyckel (och diverse andra nycklar) finns redan i hushållet så den biten klarar jag. Jag får höra med en vvs-firma om det är någon idé att försöka laga eländet. Annars får jag vänta till våren med att byta.
 
Skiftnyckel (och diverse andra nycklar) finns redan i hushållet så den biten klarar jag. Jag får höra med en vvs-firma om det är någon idé att försöka laga eländet. Annars får jag vänta till våren med att byta.
Misstänker att det inte är lagning som är grejen? Snarare så att den beckat igen med avlagringar?
Ta loss och åk in och kolla om det är nåt man kan göra?
 
Ta loss och kolla läget. Jag har en duschblandare i spolspiltan i stallet och varmvattnet droppade knappt. Sambon tog isär den och det visade sig att där satt ett filter som var helt igensatt. När det var borta rann vattnet snabbt och fint igen :)
 
Misstänker att det inte är lagning som är grejen? Snarare så att den beckat igen med avlagringar?
Ta loss och åk in och kolla om det är nåt man kan göra?
Jag vet inte. Jag vet inte vad för slags avlagringar det skulle vara. Vi har kommunalt vatten här.

Jag tidigast kolla den på torsdag (om jag inte öppnar och kollar själv förstås).
 
En tanke; är det logiskt att tro att blandaren är igensatt när den fungerade bättre i somras för att sedan bli sämre igen till hösten?
 
Med tanke på insatsen att ta bort och kolla (liten insats) i jämförelse med tid och energi att grubbla, fundera och skriva kan det verka vettigt att montera ner och rengöra.

Ibland funkar inte logik, det handlar om slump.
 
Vi hade kommunalt vatten i förra huset och GRÄSLIGT mycket kalk.
Där jag bodde förut fanns det också väldigt mycket kalk i vattnet. Sedan installerades det ett filter. Innan dess var det vardagsmat att avkalka med ättika regelbundet, både i dusch och kök. Här har jag åtminstone inte märkt att vi har kalk i vattnet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 516
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp