Bukefalos 28 år!

Byta sele, nedköp?

Mli

Trådstartare
Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och däckeln är lite trång. Bröstan är på gränsen till kort, men funkar. Bakselen är bra.
Jag är sugen på en DO duo. Snygg färg, gör inget att det är syntetfoder.
Beg. värdet på min sele är samma som DO duo ny.

Men... Det är så himla rejält och fint läder i min maratonsele. Grov brösta och baksele. Det är klenare på DO Duo. Blir det ett nerköp att byta?

Alternativet är att bända ut däckeln, fortsätta använda en annan bukgjord och köpa ny, större brösta när det behövs. Eller kanske en anatomisk? Eller köpa en beg likadan som jag har, i större strl.

Vad tycker ni?
 
DO Duo är riktigt fin tycker jag. Har en både till shettisen och halvblodstanten. Finns säkert de med rejälare läder men tycker absolut duon gör sitt jobb.

Till shettisen har jag duo och sen en anatomisk brösta från ideal.

Men det är nog bara du som kan avgöra vad du tycker är värt. Fördelen med syntetfoder är ju att det är lätt att hålla rent. :)
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Med duon kommer ju även antiglidtömmar. Och huvudlag, vilket jag ändå måste köpa nytt.
Jag brukar gilla syntet, hade en empathybrösta innan som jag gillade.
Men ändå svårt att bestämma mig!
 
Med duon kommer ju även antiglidtömmar. Och huvudlag, vilket jag ändå måste köpa nytt.
Jag brukar gilla syntet, hade en empathybrösta innan som jag gillade.
Men ändå svårt att bestämma mig!

Empathybröstan är riktigt trevlig. Hade det till shettisen men den finns bara i svart. Köpte sen en liknande från IDEAL i brunt istället till honom. Tömmarna är riktigt bra i mina ögon.

Såhär ser min stora donna ut i sin Duo

IMG_3034.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Hej!

Relaterad fråga: Kan man bända ut däckeln?? Min tjej är så galet bred över ryggen och mycket känslig för gjorden för nära frambenen. Vår däckel står typ några cm över hennes rygg och åker såklart fram när hon rör sig. Eller finns det bred-breda däcklar nånstans?

/Lavinia
 
Hej!

Relaterad fråga: Kan man bända ut däckeln?? Min tjej är så galet bred över ryggen och mycket känslig för gjorden för nära frambenen. Vår däckel står typ några cm över hennes rygg och åker såklart fram när hon rör sig. Eller finns det bred-breda däcklar nånstans?

/Lavinia

Hej!

Vet faktiskt inte, kanske en bågdäckel är bra till breda ryggar? De är lite mer flexibla tror jag. Typ Anders Erikssons tömkörningsgjord - tror det finns liknande däcklar?
 
Hej!

Relaterad fråga: Kan man bända ut däckeln?? Min tjej är så galet bred över ryggen och mycket känslig för gjorden för nära frambenen. Vår däckel står typ några cm över hennes rygg och åker såklart fram när hon rör sig. Eller finns det bred-breda däcklar nånstans?

/Lavinia
Flexselen kanske? :)
 
Om det är järn i däckeln så går det att bända ut. Jag gjorde det just med min Ideal, krävdes inte mycket handkraft. Nu är den bredare och passar betydligt bättre.
 
  • Gilla
Reactions: Io
@Mli
Du gjorde det alltså själv för hand? Är det en vedertagen metod eller bara ditt eget sätt? Hade själv gärna breddat däcklet lite, men vill ju ogärna riskera att sabba den...
 
@Lillkumpula
Jag fick tipset av andra kuskar, det är rätt så vedertaget som jag har förstått det. Är det järn ska det mycket till för att knäcka bommen. Det var lättare än vad jag trodde att bredda. Jag satte däckeln upp och ner med den-där-onödiga-snirkelkroken-som-jag-alltid-glömmer-namnet-på ner mellan fötterna, och stabiliserade upp den med tömringarna utanför mina skor Sen bände jag lite försiktigt, och det gick bra.
 
Jag har nu beslutat mig för att inte byta min sele. Dels för att den gick att bredda smidigt i däckeln, men också för att ponnyn på 1,5 månad tappat 80kg, vilket motsvarar 3 hål på gjorden = den är inte för liten längre. Hepp. Fri tillgång på hö, mer protein och lite motion varje dag gjorde susen. Mycket konstig ponny..
 
Lyfter upp den här tråden igen. Jag behöver en till sele och funderar på att köpa en duo. Tanken är att få en billig sele som jag sen kan byta ut bröstan mot lösa lokor i brunt läder.

Två saker jag har hängt upp mig på med duon: Smala dragläder och smal baksele. Ni som har en sån sele, har ni möjlighet att mäta? Har mailat DO men räknar med längre svarstider nu på sommaren.

Nästa fråga är ju om den passar på en brunskäck och en svartskäck, båda med mest vitt. Vad tror ni?
 
Lyfter upp den här tråden igen. Jag behöver en till sele och funderar på att köpa en duo. Tanken är att få en billig sele som jag sen kan byta ut bröstan mot lösa lokor i brunt läder.

Två saker jag har hängt upp mig på med duon: Smala dragläder och smal baksele. Ni som har en sån sele, har ni möjlighet att mäta? Har mailat DO men räknar med längre svarstider nu på sommaren.

Nästa fråga är ju om den passar på en brunskäck och en svartskäck, båda med mest vitt. Vad tror ni?
Svartskäcken är nog jättesnygg i brun sele. Den bruna är lite mer avhängit nyanser och utbredning av fläckarna.
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 160
Senast: Vogue
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 077
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 374
Senast: killikill
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Ulrika C
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp