Bukefalos 28 år!

Byta till lösdrift

Sv: Byta till lösdrift

Vart bor du?

kl.

Gud vad jag längtar tills jag och min man flyttar till gård med hästmöjlighet, då ska vi bygga en rejäl lösdrift som min nuvarande häst och någon fler får gå på. Min halvblodsvalack skulle älska det i och med att han lätt blir stel och rastlös på box! Ville bara säga det! :D
 
Sv: Byta till lösdrift

Jag bor i Hälsingland :) Jag har funderat på att ha lösdrift för andras hästar hemma på gården och även hyra ut boxplatser, men just nu finns bara två boxar - som kan bli typ sex till i framtiden + lösdriften då. Så planer finns även på denna gård även om man får ta det långsiktigt eftersom allt kostar en jäklarns massa pengar ;)

Sassiball - just nu kör jag med nån halvkomb där jag bara tar ut bajset och fyller på med nytt spån. Väldigt smidigt faktiskt att slippa stå o skotta ur en massa blött spån har rätt "lugna" hästar så de skiter på samma ställe varje natt och just där har jag därmed inte heller nått spån. Nu har jag börjat mocka o sopa tidigt på morgonen innan jag går till jobbet när ryggen är utvilad, sen fyller jag vatten och bär hö på kvällen så det känns riktigt bra nu faktiskt :) Så någon lösdrift blir det inte än iallafall :D Men nu VET jag att det skulle funka och att det "bara" är att släppa ut dem så att säga. Känns skönt att ha ett färdigt alternativ ifall ryggen skulle paja ihop helt!

Jag är eg extremt bortskämd med lättmockade boxar, "mocklucka" i golvet = inga tunga kärror, och vatten bara 15 meter från boxarna, spånbalarna på plats inne i stallet och samma med höet - det slänger min sambo ned i stallet från logen med jämna mellanrum. Så när jag tänker efter och funderar så kan en lösdrift tom bli krångligare om jag har otur - mer vatten som ska bäras eller strula (frysa!), mer hö som ska bäras ut i hagen så de inte skitar ned i ligghallen och har jag otur så använder de ligghallen som rena rama toaletten dygnena runt och då kommer den bli helgrisig! plus att jag kommer tvingas ta in åringen två halvtimmar om dagen för att fodra henne.

Men tack för alla svar och alla erfarenheter! :bow:
 
Sv: Byta till lösdrift

Så när jag tänker efter och funderar så kan en lösdrift tom bli krångligare om jag har otur.

Som jag tidigare nämnde, det är i första hand för hästarnas skull man har lösdrift ;) Har man inte bra förutsättningar med bra hagar o.s.v. så kan det absolut bli mer jobb. Men vad gör vi inte för våra skyddslingar :D
Har du två boxar kan du ha 20 st. hästar på lösdrift, det ska vara en box/10 st. hästar ;) Problemet är oftast att det inte finns mark så det räcker :crazy:

Lycka till
Rolle
IpL
 
Sv: Byta till lösdrift

Hahaha, ja den diskussionen ger jag mig inte in i - vad som är bäst och inte ;) Jag är lite av det tycket att har jag redan tvingat på mina hästar sadel o träns och rider dem svettiga varje dag så kan de faktiskt få komma in och torka upp oxå än att stå ute i kylan o vara svettiga alt pylsa på dem täcken för att de inte ska frysa i sin svettiga päls. På sommaren går dock mina hästar oxå ute, från maj till september.

(dessutom kräver en lösdrift en ligghall vintertid med X antal kvadratmetrar per djur (o inte bara två boxar per tio hästar) så även fast vi har 18 ha mark så har jag inte på långa vägar någon ligghall för tio hästar i dagsläget ;) )

Tillägg: Och enda anledning till mina frågor om att ha lösdrift just för tillfället i mitt hästliv var pga foglossning och att folk runt mig påstår att den inte behöver mockas (läs TS) ;) Hade det inte varit pga min rygg hade jag aldrig behövt ställa frågan då jag är alldeles för "stallkär" :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta till lösdrift

(dessutom kräver en lösdrift en ligghall vintertid med X antal kvadratmetrar per djur (o inte bara två boxar per tio hästar) så även fast vi har 18 ha mark så har jag inte på långa vägar någon ligghall för tio hästar i dagsläget )
Men du har väl bara två hästar nu?
Lösdrift verkar ha väldigt olika betydelse för olika personer. Allt från ett grustäckt frimärke med kallbox till rejält stycke areal vilket senare gäller för dig. Ju bättre lösdrift, ju mindre byggnadsbehov.

Och enda anledning till mina frågor om att ha lösdrift just för tillfället i mitt hästliv var pga foglossning och att folk runt mig påstår att den inte behöver mockas (läs TS) Hade det inte varit pga min rygg hade jag aldrig behövt ställa frågan då jag är alldeles för "stallkär"
Det är alldeles riktigt att en lösdrift inte behöver mockas... nästan.

I "ligghallen" måste man förstås mocka, vilket vi gör en gång på våren (utfodringen sker där). Total kanske 5 skithögar. All övrig skit finns i hagen. Den mockas inte utan man kör med betesharv och putsare= skiten tillbaks till naturen (till största delen vall).
Under sommaren, då hästarna söker skydd mot bromsarna och står inne hela långa dagarna, kan "ligghallen" behöva mockas några gånger, annars är hästarna nästan rumsrena. :)

Håller helt med Rolle om att lösdrift i första hand är till för hästarnas bästa. Att den även innebär förenklingar för hästägarna får ses som bonus.

LIA
 
Sv: Byta till lösdrift

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden var såå långa inlägg..

Men jag hade mina hästar inne förra vintern och har alltid haft det men iår går dem på lösdrift och jag ångrar att jag inte gjort det tidigare!
Har fått bättre musklade och gladare hästar nu :)

När jag skulle göra övergången så lät jag dem bara gå ute, med extra mat såklart var inga problem alls.

Med mockningen tycker jag inte att du ska oroa dig, anledningen till att det blir väldigt skitigt i boxen är ju att dem står där inlåsta flera timmar varje natt, antagligen 12 h eller mer? I en ligghall på lösdrift står dem sällan = gör sina behov sällan där. Vad jag sett i vår lösdrift samt hos andra så är det ganska korta stunder hästarna står och tar skydd i ligghallen utan dem vänder mest upp rumpan mot vinden och tycker det är bra så, annars hade dem ju gått in, dummare än så är dem inte.
Så att gå in och sova i värmen där det är torrt och skönt är ju bara människans påhitt som jag egentligen inte tror att hästen är supernöjd med om dem fick välja själva och vara häst på riktigt.

Tror för övrigt inte heller på att sätta upp några plastremsor för öppningen, då vill dem nog ännu mindre gå in.. Mina skulle iaf aldrig gå in om det satt något ivägen...
 
Sv: Byta till lösdrift

Vi har lösdrift direkt in i stallet, 2 hästar, 2 stora boxar med spån, dom mockas på skit bara. Sällan mycket där, men de står inne ett tag på nätterna. Fri tillgång på halm o hö fodras ute 2-3 ggr per dag. Vi mockar det område utanför stallet där maten sprids i massor med småhögar så de måste vandra runt o äta. Och så den fantastiska uppfinningen Thermobar ! Kan man ordna en bra lösdrift så är det livet för hästarna ! Bonusen för människan är kanske att man inte blir så tidsbunden, så känns det för mej iallafall. Men vi tar in våra hästar i varsin box varje dag för krats, visitering o individuellt ätande, och täckesbyte på den ena. Man ordnar efter sina egna förutsättningar o får kanske göra om vartefter när man ser hur det funkar. Det bästa är ju naturligtvis om man startar upp direkt efter betes säsongen så de naturligt får bygga den päls de behöver.
 
Sv: Byta till lösdrift

Jag svarade på rolles inlägg om förutsättningar för tio hästar ;)

Lite allmänt om mitt tyckande om lösdrift:
Jag anser att jag egentligen inte har tillräckligt bra hagar för att ha lösdrift öh. En väl fungerande lösdrift i mina ögon är gigantiska kuperade hagar med varierande terräng, träd, stenblock, kullar etc på många hektar plus en rejält tilltagen ligghall som är väl uppströad och med öppning placerad i bästa väderriktning där hästarna aldrig behöver känna sig trängda, gärna i en väl sammansatt flock och med flera stora hö balar placerade i "hållare" med tak för att slippa att stråfodret blir dyngsurt eller fyllt med snö - och även fri tillgång på vatten.

Mina marker är förvisso stora, 18 ha men vinterhagen där de går nu är på 1,5 ha och ligghallen är på 25 kvadrat vilket jag anser vara lite för litet - när dessutom mina hästar inte är världspolare direkt. När det blåser från "fel håll" så blåser det rakt in i hallen vilket innebär att det blir bra mkt snö/regn inne. (därav mitt skrivande om draperi) .

I dagsläget används utrymmet som väderskydd på dagarna (mest på sommaren som de tar skydd för sol och insekter) och även som utfodringsplats för att just slippa regn o snö i höet eller att de trampar ned det i leran. De kommer så pass bra överens så de kan stå i varsitt hörn och äta numer. (har fått fodra ute tidigare då gamlingen inte lät den unga äta)

Så nej, jag tycker inte att "min" lösdrift skulle vara det optimala för mina hästar utan just att det skulle bli en förenkling för min rygg i och med, som Pulkaskurk skriver, att de skulle bajsa mindre i sin ligghall än de gör i boxen (om jag har tur).

Dessutom skulle jag behöva täcka dem fler dagar än vad jag gör idag när det ex är nollgradig och ösregnar eller snöar omvartannat - att då stå otäckad hela tiden utan en chans att torka upp ordentligt kan inte vara speciellt nyttigt?
Sedan i september har de haft täcke sammanlagt två dagar. (bor i Norrland)
Samma när den unga ska ridas o tränas. Då kommer hon behöva klippas och därmed ha täcke på sig på dagarna och när hon rids kommer hon behöva stå inne i flera timmar för att torka innan hon ska ut i hagen igen - med täcke. Ist för att låta henne torka över natten i sin box och få lufta kroppen i tio timmar varje dygn. (att ha täcke 24/h dygn hela vintern låter inte heller speciellt naturligt eller nyttigt så det blir liksom pest eller kolera; box i tio timmar eller täcke 24 timmar)

Allt har sina för och nackdelar helt klart, inget är bättre eller sämre än något annat så länge just den häst man själv har mår bra och människan mår bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta till lösdrift

Är det som det är i inlägget, oavsett? Eller vill du ha andras synpunkter på dina åsikter?
Tänker det är bäst att fråga först, eftersom en del blir sura när man tänker annorlunda och menar att man ska låta bli att lägga sig i. :o

LIA
 
Sv: Byta till lösdrift

Haha nä jag blir inte sur :) Man lär så länge man lever och kan alltid få nya inputs! Men jag kan bli irriterad om någon försöker ÖVERTALA mig att göra något annat än det jag tror på ;) jag är en sådan som tror att "alla blir saliga på sin tro" och att det inte finns så många "rätt och fel" här i livet och att så länge djur och människor trivs och mår bra så gör man rätt :) (eh, ja så länge man inte ger djuren stryk osv men då mår de väl inte så bra heller....)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 024
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 597
Senast: Trolle
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 677
Senast: Fideli
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp