Bukefalos 28 år!

Byta till lösdrift

A

anni0001

Jag vet inte riktigt var denna tråd passar in så moderator får flytta till lämpligt forum om det inte funkar här...

Jag har sökt på "lösdrift" i forumen men hittar inte riktigt vad jag letar så är det någon som kan tipsa om redan befintlig läsning så länka gärna.


Jag har en 25 årig b-ponny och en nybliven ettåring hemma. De är uppstallade i dag i varsin box om nätterna. Jag har aldrig någonsin haft lösdrift till hästarna och undrar hur mycket jobb det innebär, vilket slags jobb, hur man gör etc.

Jag är gravid i v 30 och ryggen pallar snart inte att sopa stallgångar, mocka, bära vattenhinkar etc. och många runt omkring säger "men släpp dem på lösdrift!" och jag tänker genast " vaddåå?? ska inte lösdriften mockas???"

Jag har en "ligghall" i min nuvarande hage som är 25 kvm. Där får de idag sitt hö på dagarna, de står skyddade för väder och vind när de äter och slipper få regn och snö i fodret.
Egentligen är det ett utrymme i fäxet med fyra väggar, golv och tak där vi tagit bort portarna.

Men hur funkar det? Hur reagerar hästarna när man ströar upp ligghallen? kommer de börja göra sina behov där inne istället för ute? (de skiter ute i hagen så det är idag helt rent på golvet där de fodras - så om de höll sig på detta sätt så skulle jag slippa den ryggkrävande mockningen, men om de börjar bajsa i ligghallen så är det ju lika tungsamt som det är idag att mocka två boxar)

Vi kan relativt enkelt dra fram vatten med elslingor till detta utrymme.

Hagen är bara 1,5 ha.

Hur gör man för att växla från uppstallning till lösdrift?? De är ju vana att komma in i varsin box och få sova i lugn och ro.
 
Sv: Byta till lösdrift

Du behöver ju inte mocka lösdriften, gör det till en bädd istället där du halmar över hela tiden. Så funkar det på större ställen, och sen kör man ut bädden på våren med hjullastare eller bobcat till exempel.
Nu när det är fruset upplever jag att hästarna gärna gör sina behov inne, eller särskilt att de kissar inne för att slippa skvättandet upp på benen. När vi fodrar lösdrifterna på jobbet kissar många av hästarna när de kommer in, innan de ställer sig och äter.
 
Sv: Byta till lösdrift

men blir det inte väldigt grisigt med all skit innan det sätter sig? Har ingen bra tillgång på halm, använder enbart spån idag. Fodrar ni INNE i ligghallen? Några säger till mig att man ska fodra utanför för att minska nedsmutsningen i hallen.

Har någon sådana där draperier i ingången? var får man tag i sådana? dvs bred gummiremsor att sätta i portöppningen så det slipper driva in snö/blåsa
 
Sv: Byta till lösdrift

Man har lösdrift för hästens skull inte för människan :cool: Stallet är i första hand för människans skull medan lösdriften är utifrån hästens behov, man får vända på tänket liksom ;) Sedan finns det bra lösdrifter och dåliga lösdrifter precis som det finns bra och dåliga stall.

Men man kan tänka till så det blir lättare att sköta. Ett av syftena med lösdrift är att de kan röra sig mer och gå i skydd när de behöver. Man placerar utfodring, vatten och lästall långt ifrån varandra så de får röra på sig, annars är risken stor att de står på ett och samma ställe hela tiden. Det är där de äter som det blir mest skit så man kan flytta runt utfodringsplatsen så sprids det automatiskt ;)
Har man utfodringen i lästallet är chansen stor att det är där skiten blir också.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Byta till lösdrift

Grovfoder får de givetvis i höhäckar utanför, men en gång om dagen får de kraftfoder i krubbor somk sitter längs väggarna innen i ligghallen.
 
Sv: Byta till lösdrift

Enklast är att göra bädd, lägg ut en storbal halm om det får pats och sedan fyll på vid behov och ta traktorn varje vår. Om du har hästar som inte kommer använda ligghallen som toalett så kan man ta bort de få högar som blir lite då och då så är det fräscht hela året om.

Tycker att hästarna har toaletten i närheten av maten, så jag skulle inte ha fodret inne i ligghallen när den ströas utan på annat ställe så det bara blir sovplats inne. Tycker de äter lugnare på öppen yta där de har full syn över sin omgivning.

Av tre lösdrifter så är det bara på en som hästarna använde ligghallen som toalett och det var samma lösdrift som de ej hade fri tillgång på grovfoder då gick de in och åt av halmen och passade på att göra sina behov, så jag byte till spån men då var vanan redan befäst. De var mycket mer inne på den än på de andra två.
På lösdriften nu kan de bajsa nån hög var när de är inne och sover vissa nätter. Det vi har märkt är att ju sämre väder det är desto mindre är de inne.

Hästarna kommer troligen att bli lite tröttare den första veckan och kanske bli lite förvildade när du inte hanterar dem flera gånger om dagen, men de känner ju igen hagen och ligghallen så jag tror inte du kommer få några som helst problem och förstår inte att du inte gjort detta tidigare.

Vattnet har du ju lösning på så en stor termobar så är det problemet löst, sen en foderhäck som man proppar full antingen en gång om dagen eller några dagar i veckan.

Så beroende på hur du formar din lösdrift så kan du komma ned i så lite jobb som att enbart behöva ge kraftfoder en gång om dagen, fylla på vatten varannan dag och lägga ut grovfoder högst en gång om dagen har du hö så några gånger/vecka. Å allt detta kan göras på valfri tid.

Det du mer vinner är lugn och ro, måstena minimeras tidsmässigt och stressen blir mindre framförallt nu när du ska ha barn och du inte vet hur det blir då med sömn och tiderna som du nu måste passa genom att ha dem uppstallade.
 
Sv: Byta till lösdrift

Har någon sådana där draperier i ingången? var får man tag i sådana? dvs bred gummiremsor att sätta i portöppningen så det slipper driva in snö/blåsa

Hästar vill ha öppna ytor och kunna se ut över hagen/vidderna, helt enl. deras gener att vara bytesdjur. Så innan du ev. kostar på massa pengar på att stänga igen ligghallen med köldridå så ge dem en chans att visa hur mycket de ev. kommer att vara där inne.

Är det så att de en stormnatt hellre sover ute så är det ju ganska bortkastade pengar och onödigt jobb.
 
Sv: Byta till lösdrift

Ge fodret i häck utanför och strö upp ligghallen med halm. Lägg på mer halm om det blir skitigt så att de alltid är fräscht och inbjudande och traktormocka till våren.
Något som bekymrar mig är dock att din ettåring inte har tillgång till jämnårigt sällskap, kan du inte försöka få en jämnårig som sällskap så har du kanske lite skötselhjälp sedan?

Jag vet inte riktigt var denna tråd passar in så moderator får flytta till lämpligt forum om det inte funkar här...

Jag har sökt på "lösdrift" i forumen men hittar inte riktigt vad jag letar så är det någon som kan tipsa om redan befintlig läsning så länka gärna.


Jag har en 25 årig b-ponny och en nybliven ettåring hemma. De är uppstallade i dag i varsin box om nätterna. Jag har aldrig någonsin haft lösdrift till hästarna och undrar hur mycket jobb det innebär, vilket slags jobb, hur man gör etc.

Jag är gravid i v 30 och ryggen pallar snart inte att sopa stallgångar, mocka, bära vattenhinkar etc. och många runt omkring säger "men släpp dem på lösdrift!" och jag tänker genast " vaddåå?? ska inte lösdriften mockas???"

Jag har en "ligghall" i min nuvarande hage som är 25 kvm. Där får de idag sitt hö på dagarna, de står skyddade för väder och vind när de äter och slipper få regn och snö i fodret.
Egentligen är det ett utrymme i fäxet med fyra väggar, golv och tak där vi tagit bort portarna.

Men hur funkar det? Hur reagerar hästarna när man ströar upp ligghallen? kommer de börja göra sina behov där inne istället för ute? (de skiter ute i hagen så det är idag helt rent på golvet där de fodras - så om de höll sig på detta sätt så skulle jag slippa den ryggkrävande mockningen, men om de börjar bajsa i ligghallen så är det ju lika tungsamt som det är idag att mocka två boxar)

Vi kan relativt enkelt dra fram vatten med elslingor till detta utrymme.

Hagen är bara 1,5 ha.

Hur gör man för att växla från uppstallning till lösdrift?? De är ju vana att komma in i varsin box och få sova i lugn och ro.
 
Sv: Byta till lösdrift

Är också gravid - och har från 1/11 hästarna (2) på lösdrift. Ångrar att jag inte fixade det tidigare...mkt bättre för mig och framförallt är hästarna nöjda, harmoniska och lugnare.

Om de inte bajsar en massa nu i ligghallen fastän du lägger hö där, så tror jag inte de kommer göra det sen heller.
Men OM de gör det - så ha bädd och fodra höt ute istället (fixa höhäck, pall med kragar eller liknande om du inte villl lägga det direkt på marken).

Mina är väldigt sällan inne i ligghallen, bajsar i princip aldrig där. Jag fodrar kraftfodret (satt upp krubbor) och har vattentunna (eluppvärmd) i ligghallen, och ibland lägger jag lite hö därinne - men mina hästar äter hellre hö ute så de struntar i det höt och går ut när kraftfodret är slut.

Jag lägger ut hö 2 ggr om dagen just nu (för att de inte ska trampa ned för mycket), men ska fixa en höhäck så man bara behöver fylla på en gång om dagen (underlättar när bebisen kommit). Har endast 0,6 ha hage för lösdriften, men en del är skog som de gärna går till. För min del blir det mer mockning av hagen, men det kan jag styra till dagar när jag orkar. Och tar det mesta på våren....
 
Sv: Byta till lösdrift

KL


Svarar alla lite hur som haver

Jag är sådan inbiten stallanvändare så lösdrift har aldrig varit något alternativ och tycker helt enkelt att det känns bra att hästen kan få komma in på natten och torka om det varit busväder en dag, att de får sova i lugn och ro utan väder och vind osv.
En obesvarad fråga - hur fixar man bytet smidigast? bara att låta dem börja stå ute?



Ang ligghallen - har som sagt var väldigt dålig tillgång på halm så det blir nog till att spåna, men ska kolla igen efter halm OM det blir aktuellt att byta till lösdrift. Än så länge GÅR det att ha dem uppstallade.

Ang fodring. De skiter som sagt var inte i ligghallen (fodringsplatsen idag) så nattgivan kanske man kan ge där inne iaf.
Det är kraftfodret som bekymrar mig en aning. Den gamle ponnyn får ingenting men åringen får bla lucern o soja 2 ggr om dagen.... hur får jag gammelponnyn att lämna henne ifred när hon äter sin giva? Ponnyn är ett matvrak utan dess like ;) Kanske får skilja dem helt enkelt just den tid hon behöver för att äta sitt lucern.

Ang val av sällskap. Fölis har gått i sto/fölflock tills hon var 6 månader och kommer gå med den gamla valacken över vintern och i april/maj släpps hon ihop med andra åringar igen.
Jag har som sagt var haft dem uppstallade och har bara två boxar och då föll valet på att hellre ha henne med en äldre trygg uppfostrare än en jämngammal buskamrat där ingen av dem kan visa "vägen" så att säga. Det funkar otroligt bra och ponnyn är en mkt bra "pappa", de busar en del i hagen och får även komma ut o busa några dagar i veckan på täkten eller på vägen medan jag leder eller longerar valacken. (nog om detta, tråden ska inte handla om mitt val av sällskap utan om hur man bygger upp en bra lösdriftshantering och hur man får hästarna att trivas där när de som valacken sovit i box i 25 år....)
 
Sv: Byta till lösdrift

En obesvarad fråga - hur fixar man bytet smidigast? bara att låta dem börja stå ute?

Tyckte jag gav svar på den, låt bara bli att ta in dem de är ju vana vid hage och ligghall. Vid behov så får man täcka dem även om de går på lösdrift. Våra går allihopa med täcken på, några med regn och några med tjocka halstäcken.

Tänk lite mindre utifrån hur du känner att du vill ha det och mår bäst av även om det är svårt, hästarna har inte samma känslobehov som vi gällande väder och vind.

Men jag förstår dig, har gått genom samma, men nu när kylan slog till så vände allt för mig på den frågan.

Det var så otroligt skönt för mina känslor och att kunna ha hästen täckad ute med fri tillgång av foder en stor hage att vandra i och uppvärmt vatten att dricka och han sov där han kände sig trygg, ibland mitt ihagen i snöstorm och -15 och ibland vid bra väder i ligghallen. Han gjorde som han kände var bäst och han mår så bra.

Hade haft så dåligt samvete denna period om jag haft honom som innan, i mindre hage, många timmar i box i kallstall med fruset vatten och ransonerat foderintag med en del timmar utan mat för att han inte skulle bli fet.

Tror bara det är nyttigt att ha en gamling på lösdrift också eftersom de mår bra av att röra sig likväl som vilan. Fodringen löser man genom att antingen ta in dem på box eller binda dem i ligghallen. Eftersom det går åt mer energi att gå på lösdrift så kan det ju bli så att även gamlingen kommer att behöva tillskott.
 
Sv: Byta till lösdrift

KL
En obesvarad fråga - hur fixar man bytet smidigast? bara att låta dem börja stå ute?

Enligt lag ska det vara djur anpassade för utevistelse om man ska ha dem på lösdrift. Det går alltså inte att i denna årstid slänga ut dem i hagen och det därmed är klart ;) Bästa hade nog varit att vänta till våren, de måste få chans att sätta päls eller täckas men den bästa värmekällan är grovfoder. En successiv invänjning är att rekommendera. I vilken takt får man ta hänsyn till hästens status.


Ang ligghallen - har som sagt var väldigt dålig tillgång på halm så det blir nog till att spåna, men ska kolla igen efter halm OM det blir aktuellt att byta till lösdrift. Än så länge GÅR det att ha dem uppstallade
.

Vi har sand i lösdrifterna som de älskar att rulla sig i och lätt att mocka ur det lilla som blir.

.
Det är kraftfodret som bekymrar mig en aning. Den gamle ponnyn får ingenting men åringen får bla lucern o soja 2 ggr om dagen.... hur får jag gammelponnyn att lämna henne ifred när hon äter sin giva? Ponnyn är ett matvrak utan dess like ;) Kanske får skilja dem helt enkelt just den tid hon behöver för att äta sitt lucern.

Vi tar varje dag ut alla våra egna hästar och utfodrar var och en med hink. Samtidigt drar vi igenom med borste, kratsar hovar och kollar så allt är bra, daglig visitation alltså.

Ang val av sällskap. Fölis har gått i sto/fölflock tills hon var 6 månader och kommer gå med den gamla valacken över vintern och i april/maj släpps hon ihop med andra åringar igen.
Jag har som sagt var haft dem uppstallade och har bara två boxar och då föll valet på att hellre ha henne med en äldre trygg uppfostrare än en jämngammal buskamrat där ingen av dem kan visa "vägen" så att säga.

Ja som du säger så är det viktigt att de får en äldre att lära sig de sociala regler och språk som gäller.

Det funkar otroligt bra och ponnyn är en mkt bra "pappa", de busar en del i hagen och får även komma ut o busa några dagar i veckan på täkten eller på vägen medan jag leder eller longerar valacken. (nog om detta, tråden ska inte handla om mitt val av sällskap utan om hur man bygger upp en bra lösdriftshantering och hur man får hästarna att trivas där när de som valacken sovit i box i 25 år....)

Lösdriftshantering enligt min uppfattning är ett helhetskoncept där individsammansättningen är en del. Vi har åldersblandade grupper på c:a 10-15 hästar vilket fungerar bra och som enligt min uppfattning är ganska bra antal då de har nytta av varandra. Det ska givetvis var hagar stora nog också. Så visst är ditt val av gruppsammansättning viktigt för en väl fungerande lösdrift.

Jag ska sluta här men jag, och säker många här, skulle kunna skriva ett antal sidor om hur en väl fungerande lödrift kan se ut.
Men som någon sa innan så är man lite friare i tid om man planerar lösdriften väl, dock är det inte mindre jobb än stall.

Rolle
IpL
 
Sv: Byta till lösdrift

jaa jag kommer sitta inne och titta ut på dem när de hänger vid grinden första kvällarna o undra vad jag sysslar med ;) Eller när de är genomblöta och ser så där molokna ut och får stå kvar ute på natten :p usch vad jag kommer plåga mig själv :D

De har redan fri tillgång på hö just för att hålla värmen (otäckade) och ha något att pyssla med, de tillbringar 14 timmar per dygn i hagen så de går ute rätt mkt ändå för att vara "uppstallade" och de har bara haft vatten i boxen, ej i hagen mer än vid de tillfällen jag vattnar dem per dag (hinkar som fryser...)

Jaa... vi får se vad som händer och sker ;) Jag kommer nog pyssla i stallet så länge jag orkar och sen byta till lösdrift när kroppen helt enkelt inte pallar längre.

(ponnyn är smällfet så det gör inget om han tappar lite ;) )
 
Sv: Byta till lösdrift

Ang fodringen. En varsin krubba och en uppbindningsring intill med exmpelvis transportgrimskaft. Ge ponnyn ett par morötter och unghästen sitt foder så kan de stå och äta i lugn och ro medan du visiterar/kratsar hovar eller gör något annat.
 
Sv: Byta till lösdrift

tack för utförligt svar!

Hästarna är vana att vara ute, 14 timmar per dygn,otäckade och med fri tillgång på hö (ponnyn har begränsat på nätterna för att han inte ska hjula fram)
Självklart är flocksammansättningen viktig, men jag har ingen möjlighet att påverka den just nu (och togs upp en annan med anledning att åringen inte har nån att leka med och därför min förklaring)
I den bästa av världar vill jag ha en grupp med unga hästar som kan busa och leka men som ändå har en vuxen som guidar, uppfostrar och håller deras små hovar på jorden så de inte svävar iväg ;)

Ang fodring. Åringen tar 30 min på sig att äta sin giva, 2 ggr om dagen, så jag kan inte gärna ha henne uppbunden på gången sammanlagt en timme om dagen. Måste isf hitta någon annan lösning där ev bara hon får gå in i ligghallen o äta sin giva medan ponnyn får vänta utanför.
 
Sv: Byta till lösdrift

som ovan, åringen tar 30 min på sig att äta givan ( ett kilo uppblött lucern, 2ggr om dagen = en timme totalt) måste hitta en annan lösning än att sätta fast henne då jag inte har möjlighet att stå o pyssla eller greja 30 min åt gången varje morgon (på kvällen skulle det ju gå men på morgonen ger jag dem foder medan jag själv o kidsen äter frukost och gör oss i ordning, sen åker de ut i hagen o får hö)
 
Sv: Byta till lösdrift

Vi har 2 st hästar på lösdrift sedan i somrast, och jag tycker det funkar utmärkt, visst pruttar den inne i ligghallen ibland, men man får hålla efter.
Vi har även stallet i hopbyggt med ligghallen om vill ta in eller bara hålla till där och göra iordning hästarna, störst problem har vi med vattnet nu när det är så kallt, men har möjlighet med att ge vatten flera gånger om dagen. Vi får försöka med thermobar nästa vinter :idea:
 
Sv: Byta till lösdrift

Om de redan nu är ute 14 timmar så tror jag de klarar lösdrift bra, hade min ute så länge innan jag i november började med lösdriften. Min äldsta är 23 år och har aldrig gått på lösdrift, och var tidigare (innan jag fick eget stall) väldigt tidsbunden = stod vid grinden när det var insläpp/fodringsdags. Men det slutade hon med när jag tog hem dom och gav dom fri tillgång på mat.
Nu kommer de till ligghallen istället på kvällen, eftersom de är vana att få kraftfodret där inne- och det tror jag ju dina också lär sig ganska fort. Ofta vill de ju in (i alla fall mina) för att de vet att de ska få gottematen inne....

Jag har, precis som du , haft lite omställningssvårigheter personligen till lösdriften. Tycker lite synd om dom när det varit busväder, så då har jag helt enkelt tagit in dom en natt även fast hästarna inte verkat så bekymrade... Ju längre tiden gått ser jag ju på dom att de gillar sitt uteliv, gamlingen är väldigt harmonisk och ser väldigt nöjd ut med livet.

Hur du ska lösa fodringen av åringen vet jag inte - kanske någon annan har en bra lösning på det? Jag ger mina kraftfoder en gång om dagen, och gamlingen som får mest foder vaktar sin krubba så jag har inte det problemet....

Lycka till!
 
Sv: Byta till lösdrift

Tack för svar

Ja det är just åringens lucerngiva som jag grubblar över, hur jag ska få den att fungera eftersom gamlingen är boss = tar maten av henne. Dessutom är lucernet uppblött tillsammans med betfor så det känns krångligt att få till nu när det är rejält med minusgrader ute :( Kommer väl hinna frysa innan hon fått i sig allt när "pappa" går iväg o hon blir ensam kvar i ligghallen. Får isf ev ta in dem i boxen en timme på kvällen och ge fodret där så hon kan äta i lugn och ro. Kanske hon kan lyckas klämma i sig 2 kg lucern vid samma tillfälle...

Men har börjat mocka på morgonen istället nu ett par dagar och det går mkt bättre för min kropp, då är man utvilad och fräsch och det är inte alls lika tungt som att ta det på kvällen, så de får nog vara kvar i sina boxar så länge det bara går, mest för fodringens skull när de har så olika behov. Banta gamling och göda unghäst = inte lätt.
 
Sv: Byta till lösdrift

Kan du inte anlägga bädd inne så du slipper mockningen? I så fall kan du ju behålla dem inne. Det räcker att du mockar ur boxarna framåt våren i så fall. Utfodringsmässigt är det ju lättare att ha dem uppstallade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 017
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 597
Senast: Trolle
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 677
Senast: Fideli
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp