Bukefalos 28 år!

Byte av namn??

M

Midi

Om jag köper en häst utomlands, kan jag då byta namn på hästen när den kommer t Sverige?? Alla hästar ska ju ha pass, är det omöjligt då??
 
Sv: Byte av namn??

Hästar som är registrerade med pass får inte byta namn, men man kan ju alltid ge hästen något "hemmanamn" om man vill det...
 
Sv: Byte av namn??

Du får visst göra namnbyte på din häst som du importerar. Det har jag gjort utan problem. Kostar en slant men det går. Prata med ASVH.:)
 
Sv: Byte av namn??

Hej!

I Tyskland behöver du inte namnge hästen vid registreringen. Det var i alla fall så då jag bodde där (5 år sedan). Vi köpte en namnlös 2,5 åring. Han var brännmärkt, hade giltigt pass med inget namn.
Jag tycker det är bra, då kunde vi "döpa" honom själv!

Mvh / Fia
 
Sv: Byte av namn??

En skitsak egentligen, en häst som jag är intresserad av har sånt förskräckligt fult namn :angel:
 
Sv: Byte av namn??

Du kan ju kalla den vad du vill, vad som står i passet är ju en annan sak. :idea:
 
Sv: Byte av namn??

Min unghäst kom från Danmark och hette Kriss :crazy: Inget passande namn till en superläcker ponny. Hon hade INGA papper så jag döpte henne till Vanilla Cristal :) Känner en tjej som importerar hästar från tyskland. Många av dem är namnlösa och dem får hon döpa själv. En del har hon lagt till saker i namnet på, har för mig hon sa att namnet stod skrivet för hand och då var det bara att ändra ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byte av namn??

Men bara tanken att en speaker skulle ropa upp hästens namn på en tävling gör att jag för rysningar :angel:
 
Sv: Byte av namn??

jag tror det går att göra så! tänkte det själv på en häst som jag skulle ha men tyvärr gick den inte igenom. vad heter den? ;)
 
Sv: Byte av namn??

Är den namngiven i ett EU-pass så är det helt kört att byta namn på importerna numera. Förr kunde man välja när de reggades i sverige då de innan gjorde nya pass till importerna (bla var det många som plockade bort långa danska stuterinamn) dock sedan den nya lagen gick igenom att en häst endast får ha en identitet inom EU så görs numera endast en sk extra registering eller som det heter att hästen får ett svenskt serienummer i svenskt avelsförbund (om man så önskar) numera inget krav på svensk registrering om hästen har gdk EU-pass.
 
Sv: Byte av namn??

Om hästen inte har några papper/pass när den kommer till sverige är det du som får döpa hästen. Eftersom vi måste ha pass till hästarna. Så har det iaf varit i vårat stall, att importerna döper vi själva om de inte redan är registrerade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Ska du till Friends?" blir ett minne blott när en av Sveriges nationalarenor nu byter namn. Sweden International Horse Show kommer från...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 982
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 918
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
783
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp