© Bilder - Skillnad på Hästforum & Snack

Constance

Trådstartare
Är det skillnad, och varför, på att använda sig av copyrightskyddade bilder på t.ex. ÄU och Utrustning?
 
Sv: © Bilder - Skillnad på Hästforum & Snack

Nä, det ska det väl inte vara?

Jag brukar triangla alla "stulna" bilder, men de är ju kanske mer förekommande på Utrustning än på Senior. Eller så öppnar jag fler trådar på U än på S?;)
 
Sv: © Bilder - Skillnad på Hästforum & Snack

Det brukar dyka upp en hel del "stulna" bilder bl.a. i shoppingtrådarna...

De på S och U kanske är duktigare på att inte använda dem än de på ÄU? ;)
 
Sv: © Bilder - Skillnad på Hästforum & Snack

ingen skillnad alls, men moderatorerna hinner kanske med att läsa alla trådar och spana efter stulna bilder.

jag brukar åxå triangla alla inlägg med stulna bilder och påminner den som lagt in bilden m att det inte är tillåtet.
 
Sv: © Bilder - Skillnad på Hästforum & Snack

Men jag har blivit uppmanad av moderator på S (inte säkert att det är samma moderator nu) att lägga in bilderna direkt i tråden och inte länka eftersom att länkatill butik/grossist är marnadsföring/reklam. Men det borde i min värld vara bildstöld istället?

Jag har uppfattat det som att man inte får länka till bilder som ligger på affärer eller grossiters hemsidor och inte heller lägga in bilder man inte har rättigheterna till.
 
Sv: © Bilder - Skillnad på Hästforum & Snack

jo, men då är det bildstöld.

om man ska länka måste man länka till tillverkaren, inte til återförsäljaren. vill man tex lägga in en bild på ett Stübbenträns, måste man länka till Stübbens hemsida, inte till något av de ställen som säljer.

enkelt sagt får man bara lägga in bilder man själv tagit, eller fått tillåtelse av fotografen att använda, som synliga bilder på Buke.
Man får länka, men inte om det kan uppfattas som reklam för återförsäljaren.
Vill man visa hur ett par helskodda byxor se ut, får man alltså inte länka till en bild som ligger hs återförsäljare, tex hööks eler börjes, utan måste du hitta en neutral sida att länka till.

sen får man inte heller spara bilder från internet och lägga upp på sin egen pixbox eller photobucket (eller vart man nu laddar upp biler till), även det är bildstöld!

lite luddiga gränser, men tänker man lite logiskt brukar det säga sig ganska naturligt vad sm är tillåtet och inte.

:laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 270
IT & mobiler Vi bygger ny hemsida till ridskolan och tänkte be medlemmarna att bidra med bilder vi kan använda där. Då är ju någon form av molntjänst...
Svar
19
· Visningar
822
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 448
Senast: Mkb
·
IT & mobiler Jag hittar inte vad jag söker och provar nu med bukes samlade erfarenhet. Det jag söker är ett headset liknande det på bilden, med lång...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp