Bukefalos 28 år!

Cane corso

Hyperaktiva som ALDRIG kan koppla av, kliar och biter sönder sig. Tyvärr har jag också sett en del läskiga hudproblem, som jag verkligen inte hade velat skaffa mig. Så plågsamt för både hund och ägare.

Håller helt med om klådan! Det är fruktansvärt, och inget jag önskar någon. Men det är ju fysiskt, inte mentalt. (Vilket inte gör det mindre illa! Jag påpekar det bara för att det väl var just mentaliteten vi pratade om?)
 
Say what? Det är väl få raser som är behäftade med så mycket mentala problem som amstaff och systerraserna.
Jag vet inte vad du träffat för kräk,och jag har bara varit i kontakt med amstaff sen 1992 och även varit delägare i en kull (som dock fick demodex) så min erfarenhet av rasen är ju inte så stor.Men jag skulle vilja påstå att 98% av dom jag träffar klår en hel del raser mentalt,känner ingen skottrådd/berörd, ingen med några konstiga rädslor, dom flesta mycket sociala om än vekare än jag önskar.
Sen finns det ju avarter även inom den rasen.
 
Tja, mig veterligen klassas AST som bruksras i Finland o används till tjänst i delar av USA. De jag träffat har varit underbara hundar med stabil mentalitet. Enda sjukdomen hos denna kennels hundar var en hane som fick Ataxi, den hade aldrig gått i avel o var inte egenuppfödd.
Det var den första AST som konstaterats haft ataxi i Sverige.
 
Corson är så jäkla känslig för förarens sinnesstämningar. Jag blev aningens väldigt rädd en gång då dom som unghundar drog efter grannens traktor i säkert 500 m. Mina vrål gjorde att dom i två år snetände på denne grannes fordon och skulle springa efter. Två olika dieselbilar och en traktor. Gick denne granne förbi så var det inget speciellt. Jag tolkade det som att mina vrål för dom var riktade mot dessa fordon och dess speciella doft. Vi jobbade med att omrikta och så fort vi såg grannens fordon gulle gull gulla. Fånigt men det funkade. Så att som osäker människa på stan få trygghet av en corso. Näää det tror jag inte på. Jag skulle däremot troligen få en hund som stod upp för jag blir förbannad om jag blir hotad. Och det är ju inte bra det heller.
 
Förlåt men :D:rofl:

De verkar ju både lyhörda och lättränade! :up:
Hehe, ja det lät väl bra. Man ska inte ge sig på att skriva inlägg så sent på natten när man behöver förklara mer. Det var just bara den gången dom satte efter ett fordon trots att vi bor vid en liten grusväg som trafikeras av mycket traktorer och bilar. Innan och efter denna incident hade dom naturligtvis visat intresse men vi hade tränat mycket inkallning vid fordonspassering och det hade funkat bra. Dom var ca 8 mån. Mitt vrålande var riktat till grannen. Idiot som inte stannade när han såg att dom sprang efter. Jag kunde bara stå och se hur han gasade som en galning och skulle köra ifrån dom. Och ja jag vet hur fort han kör i vanliga fall. Hu va arg jag var. Detta blev nog inte begripligare..... Men hundarna trodde helt klart att just den grannens fordon var lovligt byte.
 
Hehe, ja det lät väl bra. Man ska inte ge sig på att skriva inlägg så sent på natten när man behöver förklara mer. Det var just bara den gången dom satte efter ett fordon trots att vi bor vid en liten grusväg som trafikeras av mycket traktorer och bilar. Innan och efter denna incident hade dom naturligtvis visat intresse men vi hade tränat mycket inkallning vid fordonspassering och det hade funkat bra. Dom var ca 8 mån. Mitt vrålande var riktat till grannen. Idiot som inte stannade när han såg att dom sprang efter. Jag kunde bara stå och se hur han gasade som en galning och skulle köra ifrån dom. Och ja jag vet hur fort han kör i vanliga fall. Hu va arg jag var. Detta blev nog inte begripligare..... Men hundarna trodde helt klart att just den grannens fordon var lovligt byte.
Äsch då, du behöver inte förklara. Blev bara så full i skratt åt hur snabbt de lärde sig :D

De lät som det är med katter: oönskade beteenden lär de sig på en nanosekund medan det man VILL lära in är :banghead:
 
Min bror har corso, sin andra. Han är helt underbar och den är helt suverän på spår och sök, har inga problem med svår omgivning, osv, hunden bara tuffar på. Släkten till hans nuvarande hund, där finns patrullhund så jag tror att är man noggrann och kollar upp stamtavlorna och köper från seriösa uppfödare så får man bra Corson. Hunden före var från en som föder upp massor och den hunden hade rädslor men för övrigt var riktigt snäll och följsam men han skulle aldrig köpa någon hund från den kenneln mer. Den han har nu så tränar han räddningssök och har väl planer på att utbilda till patrullhund.
 
Min bror har corso, sin andra. Han är helt underbar och den är helt suverän på spår och sök, har inga problem med svår omgivning, osv, hunden bara tuffar på. Släkten till hans nuvarande hund, där finns patrullhund så jag tror att är man noggrann och kollar upp stamtavlorna och köper från seriösa uppfödare så får man bra Corson. Hunden före var från en som föder upp massor och den hunden hade rädslor men för övrigt var riktigt snäll och följsam men han skulle aldrig köpa någon hund från den kenneln mer. Den han har nu så tränar han räddningssök och har väl planer på att utbilda till patrullhund.

Så enormt kul att höra! :up:
 
Tja, mig veterligen klassas AST som bruksras i Finland

Det gör å andra sidan t ex finsk lapphund, dalmatiner och rhodesian ridgeback också, så det säger inte jättemycket.

Därmed inte sagt att jag inte gillar amstaffar, jag tycker att de överlag verkar ha väldigt trevlig mentalitet.
 
Går i planerna på att skaffa en cane corso, men har läst runt en del och även hört från andra att deras mentalitet inte alltid är så bra. Dom ska tydligen vara vaksamma och i vissa fall ha snabbt till aggressivitet. Stämmer detta? Har ni någon erfarenhet av cane corso?

Vill veta så mycket som möjligt om denna ras!:)
Har en bullmastiff som jag älskar över allt annat, det är dock ingen lämplig cykel kamrat. En bullmastiff kallas ibland för pensionärs rottis, är rottveiler inget alternativ? Ridgeback kanske? :)
 
Har en bullmastiff som jag älskar över allt annat, det är dock ingen lämplig cykel kamrat. En bullmastiff kallas ibland för pensionärs rottis, är rottveiler inget alternativ? Ridgeback kanske? :)

Ridgeback har jag funderat på men har hört att den ska ha dålig mentalitet? att man avlar på "rädda" hundar och resultatet blir alltså att hundarna blir rädda och veka?

Har ni någon erfarenhet av denna ras så ni kan berätta lite? För detta är en ras jag också har kollat upp en massa, och funderat på.:)
 
Ridgeback har jag funderat på men har hört att den ska ha dålig mentalitet? att man avlar på "rädda" hundar och resultatet blir alltså att hundarna blir rädda och veka?

Har ni någon erfarenhet av denna ras så ni kan berätta lite? För detta är en ras jag också har kollat upp en massa, och funderat på.:)

Jag upplever att man fått problem när man försökt tona ner skärpan och självständigheten, då har man istället fått hundar som brister i mod men är lika misstänksamma som innan. Underliga rädslor har poppat upp. Jag har träffat jättetrevliga ridgebacks, stadiga som klippor. Men de har inte precis varit hobbyhundar, de har inget just intresse av att hitta på saker med ägaren. (Och mycket jaktinstinkt.) Och jag har träffat veka, lite ömkliga rb som gillat trickträning och liknande men haft en del mysko nojor. Och så mer eller mindre livsfarliga exemplar som ansett att "bit först fråga sen" varit en lämplig respons på att en kökslucka går igen med en liten smäll...

Ska du skaffa en rb, se till att få träffa många hundar från den kenneln, i många olika miljöer. De är inte alltid världens roligaste "hälsa på"-hundar eftersom de ofta har noll intresse av en besökare, men det är viktigt att se dem ändå.
 
Jag upplever att man fått problem när man försökt tona ner skärpan och självständigheten, då har man istället fått hundar som brister i mod men är lika misstänksamma som innan. Underliga rädslor har poppat upp. Jag har träffat jättetrevliga ridgebacks, stadiga som klippor. Men de har inte precis varit hobbyhundar, de har inget just intresse av att hitta på saker med ägaren. (Och mycket jaktinstinkt.) Och jag har träffat veka, lite ömkliga rb som gillat trickträning och liknande men haft en del mysko nojor. Och så mer eller mindre livsfarliga exemplar som ansett att "bit först fråga sen" varit en lämplig respons på att en kökslucka går igen med en liten smäll...

Ska du skaffa en rb, se till att få träffa många hundar från den kenneln, i många olika miljöer. De är inte alltid världens roligaste "hälsa på"-hundar eftersom de ofta har noll intresse av en besökare, men det är viktigt att se dem ändå.

Hur mycket jaktinstinkt är det i en Kalle Karlsson?
 
Hur mycket jaktinstinkt är det i en Kalle Karlsson?

Conny. CONNY! :rage:

Inte särskilt stor. Intresse för flyende byte, men det är nog allt upplever jag. Monster har en väldigt förkortad jaktsekvens, han spårar gärna (han är ju vid liv :D), och han springer gärna efter om han ser något fly - men kommer han ikapp blir han helt paff. "Öh... Vad ska vi göra nu då? O_o"
Och det upplever jag är ganska typiskt - om de alls ens springer efter...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 267
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 773
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 238
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp