Bukefalos 28 år!

Carlton Hill

Cat_and_rat

Trådstartare
är inköpt till Sverige.
Källa http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=1156451

carltonhilltrot2010no1web.jpg


Carlton Hill född 2007 e. Uphill u. Rose of Vincent ue. Vincent fick Walk: 8.5, Trot: 8.5, Canter: 8, Suppleness: 8, Self carriage: 8, Rideability: 8.5, Potential as a dressage horse: 8 och Total score: 82.5 vid sitt bruksprov.
Han kom 5:a i Pavo Cup (Hollands 4-årschampionat).

Film

Hans möderne ska enligt källan ovan vara starkt, vad vet ni om mödernet?
 
Senast ändrad:
Sv: Carlton Hill

Jag vet inget om mödernet men tycker det ska bli spännande att få den här hingsten till Sverige! Kul att se hur många ston han får nästa säsong. Om han står på Gränsbo finns väl också en möjlighet att han kommer att stå på "levande föl"-avgift!

Nån som vet (svårt att veta förstås eftersom hans första kull föl föds i vår) vilka ston han kan tänkas passa /inte passa? Hittar ingen ren exteriörbild så benställning etc går att se, nån som vet?
 
Sv: Carlton Hill

Inte mycket, Rose of vincent är National Mare Champion och har gått Z2 dressyr (OM jag nu fattat det rätt så är det en holländsk dressyrklass som motsvarar intermad I-II, ungefär som sverige har MSV A- St Georg... har jag fattat rätt? ) och har titeln Ster. Mormodern Guida är ett Keursto och har gått Z1 dressyr. Beauty är ett "ster pres och sport" sto vilket är det högsta ett sto kan få i Holland vilket hänvisar till att hon både har tävlat Z2 dressyr själv och att hon nedärver mycket väl. Så onekligen är stostammen av den bättre och mera sportinriktade typen.

Så kul med alla holländare som börjar komma! Kul att få in så pass bra hingstar som varit med och slagits som topp-placeringarna i holland! Den enda som låg högre på poäng än Carlton Uphill är Charmeur ( :love: ) och för mig säger det allt. Det är kvalitethästar som är på intåg!
 
Sv: Carlton Hill

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8831/Stallions_20spring_202010.pdf här kan du se en profilbild och de beytg han fick på sitt 70 dagars test våren 2010. Utvärderingen som kommit är ju fortfarande ganska spekultiva (heter det så?) men rekommendationer för hingsten brukar inte komma förrän efter ett visst antal fölomgångar om jag fattat det rätt.
Carlton Hill VDL (Uphill x Vincent x Zebulon)
A uniform collection of more than sufficient to well-developed foals with sufficient dressage horse conformation but which should have more presence.
The walk has more than sufficient stride length and elasticity.
The trot has sufficient stride length. The canter has more than sufficient stride length.
The foals should move with more shoulder freedom, uphill balance, and better carriage

Låter väl helt ok? ;)
 
Sv: Carlton Hill

Rose of vincent är National Mare Champion och har gått Z2 dressyr (OM jag nu fattat det rätt så är det en holländsk dressyrklass som motsvarar intermad I-II, ungefär som sverige har MSV A- St Georg... har jag fattat rätt? ) och har titeln Ster. Mormodern Guida är ett Keursto och har gått Z1 dressyr. Beauty är ett "ster pres och sport" sto vilket är det högsta ett sto kan få i Holland vilket hänvisar till att hon både har tävlat Z2 dressyr själv och att hon nedärver mycket väl.

Nej, Z1 och Z2 är väl jämförbara med MsvB-klasser.
Har de placeringar eller är de "bara" startade?

Ster är ungefär som diplom.

Jag trodde preferent var den högsta utmärkelsen i Holland.
Keur är väl ungefär som A?

Så här skriver hans uppfödare på en blogg:
Breeding is a kind of hobby for us. We have two mares that were supposed to become great sporthorses. However like a farrier that has no time to do his own horses, we had no time to ride our own mares. That’s why we looked for two stallions that would make a great match with them both. Nedorette, a “Keur Sport Dressur” mare is by Contangoout of a mare by Belfalas xx, and Roseis a “Ster” mare by Vincentout of a Zebulonmare.

The first foals out of these mares were not very special. However the second foals were beautiful and great movers. The first, Carlton Hill, is a young Uphillstallion out of Roseby Vincent. The second foal is Charming Mooda young stallion by Winningmoodout of Nedoretteby Contango.

Bruksprovsvinnaren Clever Hill Q är fö även han e. Uphill.
Kommer de konkurrera om samma ston eller vad skiljer dem åt?
 
Sv: Carlton Hill

Humm, det var någon som i en annan tråd skrev vad "more than sufficient" och "sufficient" betydde poängmässigt.
 
Sv: Carlton Hill

Japp, du har rätt, har precis fått det förklarat för mig av andra också :)

Jag har letat efter den där förklaringen en stund med. Kan inte hitta...Har för mig att abundant var det bästa? Very Good och Good kommer därpå more than sufficiant och sufficiant därpå. Efter det så är man under medel, vad det nu innebär för KWPN. :laugh: Kan jag vara rätt på det nu då? Hehe...

Uphill är mycket trevlig, väldigt fin och ska vara väldigt schysst i huvudet. Är kul med Jazzfria hingstar för framtida referenser men jag är ändå aldeles för svag för hans avkommor.
 
Sv: Carlton Hill

ranunkel skrev i tråden om Ampere:
Intressant, ssk den här förklaringen till omdömena, min fetning:
it is important to know that
the committees’ baseline value is the
designation “good/well”, whereas “more
than sufficient” and “sufficient” do not fully
meet KWPN’s desired image. “Sufficient”
represents a score of six; “more than sufficient”
represents a score of seven; “good/
well/abundant” represents a score of eight;
and “very good/very well/very abundant”
represents a score of nine.
 
Sv: Carlton Hill

Haha, tack kompis jag visste att det var jag men kom inte ihåg vare sig var jag hittade det eller skrev det.....Men till februari ska jag vara ordentligt inläst på KWPN-sidan!
 
Sv: Carlton Hill

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8831/Stallions_20spring_202010.pdf här kan du se en profilbild och de beytg han fick på sitt 70 dagars test våren 2010. Utvärderingen som kommit är ju fortfarande ganska spekultiva (heter det så?) men rekommendationer för hingsten brukar inte komma förrän efter ett visst antal fölomgångar om jag fattat det rätt.
Carlton Hill VDL (Uphill x Vincent x Zebulon)
A uniform collection of more than sufficient to well-developed foals with sufficient dressage horse conformation but which should have more presence.
The walk has more than sufficient stride length and elasticity.
The trot has sufficient stride length. The canter has more than sufficient stride length.
The foals should move with more shoulder freedom, uphill balance, and better carriage

Låter väl helt ok? ;)

Hmmmm
Med den nya översättningen av poäng som kom in i tråden så lät väl inte fölen så bra längre med andra ord är gångarterna på fölen översatt till poäng skritten 7, traven 6 och galoppen 7

Är det bara jag som tycker han har väldigt "knepig" övergång mellan huvud/hals, ser extremt grov ut där och det fattas liksom lite mellanrum som normalt är där.
 
Sv: Carlton Hill

Är det bara jag som tycker han har väldigt "knepig" övergång mellan huvud/hals, ser extremt grov ut där och det fattas liksom lite mellanrum som normalt är där.

Jag tycker att hästen är jätteful:o. Även på bilden som var i artikeln på Ridsports sajt såg han konstig ut. Som en gammal arméhäst typ. Men den är säkert en toppen häst. What do I know.
 
Sv: Carlton Hill

Ska man peta i saker...så stör jag mig också på halsen men mer på mitten (lite tjock på undersidan?). Men det är svårt att se på en filmsnutt och några bilder.
Han rids så högt så det är svårt att se övergången till huvudet.
 
Sv: Carlton Hill

Har du sett filmen/filmerna?
Jätteful är väl att ta i?:crazy:

Ja, har kollat på fimen. Men tycker inte att det är en vacker häst. Vackra hästar för mig är Bellagio, Connaiseur och Sir Oldenburg. Just halsens korthet och bristen på välvning samt det stora huvudet gör honom rätt ful. Men den rör ju sig väldigt bra.
 
Sv: Carlton Hill

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8831/Stallions_20spring_202010.pdf här kan du se en profilbild och de beytg han fick på sitt 70 dagars test våren 2010. Utvärderingen som kommit är ju fortfarande ganska spekultiva (heter det så?) men rekommendationer för hingsten brukar inte komma förrän efter ett visst antal fölomgångar om jag fattat det rätt.
Carlton Hill VDL (Uphill x Vincent x Zebulon)
A uniform collection of more than sufficient to well-developed foals with sufficient dressage horse conformation but which should have more presence.
The walk has more than sufficient stride length and elasticity.
The trot has sufficient stride length. The canter has more than sufficient stride length.
The foals should move with more shoulder freedom, uphill balance, and better carriage

Låter väl helt ok? ;)

Vad innebär att fölen "should have more presence"? Och sista meningen "The foals should move with more shoulder freedom, uphill balance, and better carriage" -betyder den att domarna vill att fölen ska röra sig bättre i balans etc, eller att kommande föl förväntas göra det?

Nån som vet hur många föl som är bedömda? Det kan ju bara vara en fölkull eftersom hingsten är född 2007..

missan
 
Sv: Carlton Hill

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0003/6964/2011_offspring_inpections_summary_.pdf

2011 års fölsammanfattning över hingstar födda 2006 o 2007 (blir det väl..) och i jämförelse står sig Carlton bra. Sen kan man ju undra om alla föl till hingstarna 2006 o 2007 är mediokra... men det känns som att de sparar på de högsta betygen över lag, för jag tycker det är sällan man ser very well över lag på sammanfattningarna. Lite konstigt med tanke på vilka hästar som kommer ur de där mediokra fölen efter några år. :grin:
 
Sv: Carlton Hill

Skorpannorpan -tack!

Jag tycker gränsbo kunde köpt charmeur också... ;)
 
Sv: Carlton Hill

:) Gött! Mitt stora projekt just nu är hur jag få ett föl på mitt sto efter Charmeur om 2 år. Än så länge många farthinder på vägen, men skam den som ger sig :D
 
Sv: Carlton Hill

Hihi problem är till för att lösas! Säg till när du är färdig så hänger jag på... vi kanske kan lösa en egen licens för honom? ;)
 

Liknande trådar

Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 875
Senast: Flippeti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp